DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

KPI 2000 fusee 105 serie & ET waarde

wo sep 20, 2006 13:39

Wie weet er hier wat de kpi (king pin inclination angle) van een 2000 105 serie fusee is?

BvD,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op vr sep 22, 2006 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

wo sep 20, 2006 19:51

Niemand?? Kom op zeg. Als je een recent uitlijn rapport hebt moet het erop staan. Probleem is dat ik mijn print outs van uitlijnen ff niet bij de hand heb.

Mzzl,
DJ

pb2k
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 546
Lid geworden op: do nov 10, 2005 16:51
Locatie: scheveningen

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

do sep 21, 2006 14:00

WTF GEEF DIE JONGEN GEWOON DIE GEGEVENS GVD

:P
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

do sep 21, 2006 16:11

Stof tot nadenken:

is dit niet gewoon de caster instellilng, te vinden in de manual?

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: KPI 2000 fusee 105 serie en ET waardes

do sep 21, 2006 17:13

Hoi Rob,

Nee castor is fuseelangshellig of wel naloop. (zeg maar hoeveel je bovenste fuseekogel achter de onderste staat bekeken vanaf de zijkant v/d auto)
Wat ik wil weten is de fuseedwarshelling dus als vanaf de voorkant van de auto kijkt. Deze hoek bestaat uit 2 delen, de camber instelling en een vaste hoek die bepaald word door het fusee. Die vaste hoek wil ik weten.
Word bepaald door de hoek tussen lijn door de fuseekogels en de normaal op het wegdek (of 90 graden minus de hoek tussen de vooras en de lijn door de fuseekogels)
Volgens de boeken die ik hier heb is deze vaste hoek doorgaans iets van tussen de 9 en 12 graden.
Ik heb ondertussen maar even een 2000 fusee opgemeten en een beetje gerekend. Uitkomst was ca 8.5 graden. Zal wel wat onnauwkeurigheid op zitten agv de gebruikte methode.
Ik wilde deze hoek weten omdat ik met deze hoek en de afroldiameter (en nog wat maten) de theoretische optimale ET waarde (geen camber en onvervormde band) wilde uitrekenen voor mijn bertone met 185/65/15 wielen.
De uitkomst is ca ET 20. Dat bevreemde me nogal want ik heb hier een oud alfablad liggen waarin als originele ET waarde voor een bertone ET 37 word gegeven.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

do sep 21, 2006 18:06

KPI heb ik wel gegevens van, maar Egbertone heeft mijn Manual momenteel.

Praktisch gezien: Met een Et van 20 op de vooras is het nog prima sturen. Geen rare reacties bij berm insturen oid, maar het schijnt idd tegen centerpointsteering aan te zitten met deze waarde. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: KPI 2000 fusee 105 serie

vr sep 22, 2006 07:00

KPI heb ik wel gegevens van, maar Egbertone heeft mijn Manual momenteel.

Praktisch gezien: Met een Et van 20 op de vooras is het nog prima sturen. Geen rare reacties bij berm insturen oid, maar het schijnt idd tegen centerpointsteering aan te zitten met deze waarde. :wink:
Heb jij een er een verklaring voor dat de optimale ET dus ongeveer 20 is terwijl origineel 37 schijnt te zijn?? Snap het niet.

Er van uitgaande dat mijn metingen en de berekening klopt en uitgaande van camber nul en onvervormd wiel.
Voor de duidelijkheid, met optimale ET bedoel is snijpunt lijn door fussekogels met wegdek valt samen met hartlijn wiel. Danwel ligt hier vlakbij (zeg binnen een straal van 10mm)


Gr,
DJ

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

vr sep 22, 2006 10:17

Dan zou je moeten opzoeken wat origineel de schuurstraal is, misschien heeft een bert origineel al een negatieve schuurstraal (want dat zou ze volgens jou verhaal bij een ET van 37 hebben.)
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: KPI 2000 fusee 105 serie

vr sep 22, 2006 11:03

@guiliacorse: heb redelijk wat technische alfa boeken maar ben nog geen info over (originele) schuurstraal tegen gekomen. Suggesties??
Blijft de vraag waarom zouden ze een negatieve schuurstraal inbouwen? Bij mijn weten is de schuurstraal in het ideaale geval nul. Zeker bij auto's zonder stuur bekrachting.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: KPI 2000 fusee 105 serie

vr sep 22, 2006 13:30

@guiliacorse: heb redelijk wat technische alfa boeken maar ben nog geen info over (originele) schuurstraal tegen gekomen. Suggesties??
Geen idee
Blijft de vraag waarom zouden ze een negatieve schuurstraal inbouwen? Bij mijn weten is de schuurstraal in het ideaale geval nul. Zeker bij auto's zonder stuur bekrachting.
Dus doel van een positieve/negatieve schuurstraal
- Stabiliseren van ongelijke remwerking op beide voorwielen
- rechtuitstabiliteit
- lichte/onzekere besturing tegen gaan
- een constante belasting op de fusee creeeren waardoor deze stabiel blijft en niet over de speling in diverse ophangingsdelen gaat "fladderen"

Schuurstraal 0 wordt daarom volgenmij bijna nooit toegepast.

Hier nog een pdfje uit het autodataboek met uitleg en het nut van verschillende wieluitlijn begrippen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: KPI 2000 fusee 105 serie & ET waarde

vr sep 22, 2006 15:01

@gulia corse: THX!

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: KPI 2000 fusee 105 serie & ET waarde

vr sep 22, 2006 19:06

@DJ Zo te zien heb jij de informatie die je zoekt.

En ik ben weer wat wijzer.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: KPI 2000 fusee 105 serie & ET waarde

zo sep 24, 2006 06:12


Terug naar “Algemene Technische vragen”