Hansman
Newbie
Newbie

parafan 75

di sep 19, 2006 17:40

Ik ben op dit moment bezig om wat roest van mijn 75 aan te pakken. Nu zijn de hoeken van de parafan en de inlaat van de kachel niet in al te beste staat meer. Nu is mijn vraag:

- is er plaatwerk te koop dat ik er zo in kan lassen of moet ik zelf gaan zetten?

- heeft iemand hier al eens eerder dit roestprobleem aangepakt?

mvg Hans
156 3.2 24v GTA berlina 2002
BMW 2002 1972
Husqvarna 450 smr

BinnemaTS
Member
Member

RE: parafan 75

di sep 19, 2006 19:20

ik ben momenteel bij mijn t-spark (zwarte 91er) bezig met de parafan. Ik kan je vertellen dat het geen snel klusje is. Bij mij is er door bladeren die door verstopte waterafvoer (vorige eigenaar maakte dit niet shoon) aardig wat roest ontstaan. Ik heb inmiddels de boel blank en open zodat ik erbij kan maar weet nog niet echt een oplossing, je kan er niet echt lassen omdat er gebrek aan ruimte is. Ik denk dat ik het ga ontroesten (ik heb inmiddels fertan roestoplosser) en vervolgens met glasvezel de parafan ga "repareren". Het vreemde bij deze t-spark is dat echt alles hard is, de kriksteunen, onder de achterlichten alles is nog goed behalve die klote parafan....

Ik zal eens kijken of ik er wat fotos van kan maken.
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di sep 19, 2006 22:34

2x bij de hand gehad. Plaatwerk volgens mij niet te te koop. Nog nooit tegen gekomen of van gehoord voor 75, maar ook niet echt naar gezocht.
Als de parafan echt rot is is je 75 een economische total loss want als je echt wilt aanpakken moet je het dashbord met de kachel en al er uit halen en liefst ook de motorruimte leeghalen en motorkap met scharneren en ruitenwissers eraf. En dan nog bljft het lastig bereikbaar.
Maar het kan wel hoor. Kost alleen veeeeeeeeel tijd. Een kriksteun of schermrandje in lassen gaat sneller.

Gr,
DJ

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 20, 2006 00:02

onzin om direct te roepen dat het dashboard eruit moet als je aan het paravan moet lassen

hangt er helemaal vanaf hoe ernstig de roestschade is
als ej redelijk op tijd bent, en de gaatje zijn nog klein, hoeft alleen de motorkap en het scharnier eraf
dan leg je iemand op zijn rug in de voetenbak met een luchtslang of een spons in een emmer water ofzo

rustig aan en met beleid lassen, en hij zal heus niet in de fik vliegen
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

BinnemaTS
Member
Member

wo sep 20, 2006 00:21

ik heb momenteel delen van de motor verwijderd en ik heb het dashboard eruit. Ik moest toch de kachel vervangen/fixen dus dat was niet zo'n probleem. De auto staat lekker droog in mijn loods en ik heb geen haast. Ik kan helaas zelf niet lassen dus wilde ik het proberen met glasvezelmatjes. Als het maar dicht is toch?

En voor de mensen die geen zin hebben in dergelijke reparaties een tip:

Verwijder alle bladeren die bij de waterafvoer zitten en controleer het op zijn tijd.

Het was de eerste 75 die ik kocht en eenmaal thuis kwam ik erachter dat ik in het waterbad bij de parafan wel een paar goudvissen mee had kunnen nemen :(
Afbeelding

Hansman
Newbie
Newbie

Re: RE: parafan 75

wo sep 20, 2006 12:46

hangt er helemaal vanaf hoe ernstig de roestschade is
nou die is dus vrij ernstig, er zitten al vrij grote gaten in, tevens is de ingang van de kachel kompleet weg :roll:

Ik ben zeker van plan om het te gaan lassen, is heb zelf zitten denken om het deel waar je zijknipperlichten zitten, eruit te slijpen om er beter bij te komen en deze later er weer in te lassen.
Glasvezel was ik niet van plan wil het toch het liefste lassen.

Ook bij mij is de kachel in geen al te beste staat meer, hij zit vol met blad en ook niet meer te verstellen ( die kabels zullen wel weer los geraakt zijn van de klepjes) dus bij mij gaat zowieso het dashboard eruit en in mijn voorruit zit een scheur dus deze gaat er ook uit om er beter bij te komen.

Jammer genoeg is het mijn dagelijkse auto dus het lijkt erop dat ik een tijdje moet gaan fietsen :(

mvg Hans
BMW 2002 1972
Husqvarna 450 smr

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

wo sep 20, 2006 12:58

Ik kan helaas zelf niet lassen dus wilde ik het proberen met glasvezelmatjes. Als het maar dicht is toch?
Glasvezelmatjes?? :-k
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo sep 20, 2006 13:28

@grafiaturo: er staat ook niet voor niets "als de parafan ECHT rot is"
En je zal het toch hopelijk me eens zijn dat een van de vervelendste plekken is om te repararen als de je niet van plan bent de auto totaal te strippen tbv restauratie.
@Binnema TS: als je auto er zo bij staat dan ha je toch niet met glasvezel in de weer?!! Zonde. Zoek er dan een lasser bij. Nu kan het vrij eenvoudig, alles wat normaal in de weg zit is eruit.

Mzzl,
DJ

Hansman
Newbie
Newbie

wo sep 20, 2006 14:20

@Binnema TS: als je auto er zo bij staat dan ha je toch niet met glasvezel in de weer?!! Zonde. Zoek er dan een lasser bij. Nu kan het vrij eenvoudig, alles wat normaal in de weg zit is eruit.
mee eens, je hebt er de tijd voor en hij staat droog waarom dan niet gelijk goed aanpakken?

@ DJ het is zeker een rotplek, t is allemaal dubbel plaatwerk en er zitten veel hoeken in enzo dus het plaatwerk zetten om erin te lassen is ook nog eens een @#*($ klus.

mvg Hans
BMW 2002 1972
Husqvarna 450 smr

BinnemaTS
Member
Member

vr sep 22, 2006 09:33

ik heb inmiddels een lasser gevonden, mijn boxbuurman gaat het lassen. In ruil daarvoor moet ik hem even helpen (luchtslang en spons hulp ivm evt schade aan interieur door het lassen) met zijn golf 2 vr6.... waar ook laswerk aan verricht moet worden
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr sep 22, 2006 09:59

@Binnema TS: goed geregeld toch? En afloop natuurlijk goed in de lak en vol gieten met tectyl. En de parafan schoonhouden.

Succes,

DJ

BinnemaTS
Member
Member

vr sep 22, 2006 10:24

ja inderdaad, daar komt geen troep meer in! Ik denk dat ik zelf ook een soort rooster ga maken dat ervoor zorgt dat grotere delen de waterafvoer niet meer kunnen belemmeren, de kunststof slang achter de motor zat werkelijk helemaal verstopt!
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr sep 22, 2006 10:59

@Binnema TS: als je toch een rooster maakt, maak er dan in ieder geval een boven je kachel inlaat zodat er aan blaadjes meer in de kachel komen. Heb het zelf heel eenvoudig gehouden met stukje gegalvaniseerd fijnmazig gaas dat nog bij m'n vader in de schuu lag te slingeren. Mar bij de gemiddelde ijzerwarenzaak of bouwmarkt vind je ook wel zoiets.

Gr,
DJ

BinnemaTS
Member
Member

vr sep 22, 2006 11:10

Mijn ts had al een roostertje voor de ingang van de kachel. Ik zit te denken om een soort rooster over het geheel te maken en zodoende die rotzooi buiten te houden. Aan de andere kant worden de autos, nu ze in mijn bezit zijn, zeer weinig aan de invloeden van het (slechte) weer blootgesteld. :)
Afbeelding

Hansman
Newbie
Newbie

vr sep 22, 2006 12:37

@binnema

Goed werk man! Een roostertje is inderdaad een goed idee om bladeren buiten te houden. ff mooi zwart maken en het valt ook niet op :D
BMW 2002 1972
Husqvarna 450 smr

Terug naar “Algemene Technische vragen”