Giulietta d'epoca
Newbie
Newbie
Contacteer: Website

schoonmaken van motor

vr sep 15, 2006 13:35

Ik heb net een mooi 145 gekocht en ben bezig om hem weer vernieuw leven in te brengen.
Ik wil de motor en alles er om hen schoon maken hoe kan ik het beste doen ?

ex0dus
Member
Member

RE: schoonmaken van motor

vr sep 15, 2006 14:36

Sommige zeggen dat het bij een Alfa een beetje risky is om de motor schoon te maken, vanwege de electrische delen.
Ikzelf heb er echter nooit geen problemen mee gehad.

Ik ging gewoon als volgt te werk.
Naar zon cabine waar ze een hogedrukspuit hebben, dan de optie motorontvetter, en deze gebruiken.
Vervolgens gewoon je motor afspuiten.
Wel de motor laten draaien, als hij gaat sputteren weet je dat je op moet houden (mijne is ook wel eens afgeslagen, maar starte daarna ook gelijk weer).
Ik zou bij een oudere Alfa wel oppassen, je moet sowieso wel met enig beleid te werk gaan.

Nou vervolgens als je alles afgespoten heb zul je zien dat nog niet alles er af is, maar hij zal echt een stuk schoner zijn.
Eventueel kun je zelf met de hand nog met ontvetter de motor af doen. Ik heb begrepen dat de ontvetter van de Wibra erg goed is, alleen mag je dit niet op aluminium gebruiken dacht ik, maar weet dit niet zeker. Dan zul je met de tandenborstel aan de slag moeten, wel alles afspoelen met water daar na.

Als alles naar je zin is kan je eventueel de rubbers en plastic delen mooi maken, ikzelf gebruik hier voor Hema bumperclean (ook voor de bumpers etc), werkt echt goed.

Wel eerst de motor droog rijden, dus gewoon een eind rijden zodat alle water verdampt is.

Eventueel kun je hem naar een professionele cleaner nemen, deze vraagt ongeveer 25 euro voor het reinigen van de motor.

Wat wel vervelend kan zijn is al je je motor helemaal netjes hebt gemaakt, en je gaat de auto verkopen dat ze gaan zeiken over dat je probeerd olielekkage te maskeren en dat soort dingen, omdat de motor zo schoon is. Maar ja het is ook nooit goed.

Er is natuurlijk altijd een verschil tussen "ultraclean" en gewoon netjes schoon, ik zou het op "netjes schoon" houden. ;)

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr sep 15, 2006 15:16

Hoi,

Wil mij er toch even mee bemoeien.. (sorry!).
De boven beschreven methode is zoals ook de handel het doet. Nadeel van de hogedrukspuit is dat je overal ongecontroleerd vocht in spuit.

Veel beter is (als je de auto zelf wilt houden tenminste) om wat ontvetter in een plantenspuit te doen (daarna niet meer voor de plantjes bruikbaar) en hiermee gericht op vuile delen te spuiten. Hierna de ontvetter met een kwastje inwrijven en daarna met de tuinslang of een gieter (=lage druk) afspoelen.
Dit proces duurt langer maar is wel véél beter voor je electrische componenten.

Nadat alles zo schoongemaakt is kun je voor de finishing touch de alu delen poetsen met Belgom Alu (poetsmiddel voor aluminium delen dat verkocht wordt door bijna iedere motorzaak).

Succes!

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Tymen QV
Full Member
Full Member

vr sep 15, 2006 20:11

Laat ik je een advies geven NIET DOEN !!!!!

Gewoon lekker met een bus brake cleaner en een schone doek alles schoon maken,

verdampt lekker snel en je vernaggelt niet heel je electrische systeem !!

Grt

Tymen QV 8)
----------------

ex0dus
Member
Member

vr sep 15, 2006 22:04

Ja ok het is beter om het niet met de hogedruk te doen, maar het is wel makkelijker, ik heb er nog geen problemen van ondervonden in elk geval.

Terug naar “Algemene Technische vragen”