Sommige zeggen dat het bij een Alfa een beetje risky is om de motor schoon te maken, vanwege de electrische delen.
Ikzelf heb er echter nooit geen problemen mee gehad.
Ik ging gewoon als volgt te werk.
Naar zon cabine waar ze een hogedrukspuit hebben, dan de optie motorontvetter, en deze gebruiken.
Vervolgens gewoon je motor afspuiten.
Wel de motor laten draaien, als hij gaat sputteren weet je dat je op moet houden (mijne is ook wel eens afgeslagen, maar starte daarna ook gelijk weer).
Ik zou bij een oudere Alfa wel oppassen, je moet sowieso wel met enig beleid te werk gaan.
Nou vervolgens als je alles afgespoten heb zul je zien dat nog niet alles er af is, maar hij zal echt een stuk schoner zijn.
Eventueel kun je zelf met de hand nog met ontvetter de motor af doen. Ik heb begrepen dat de ontvetter van de Wibra erg goed is, alleen mag je dit niet op aluminium gebruiken dacht ik, maar weet dit niet zeker. Dan zul je met de tandenborstel aan de slag moeten, wel alles afspoelen met water daar na.
Als alles naar je zin is kan je eventueel de rubbers en plastic delen mooi maken, ikzelf gebruik hier voor Hema bumperclean (ook voor de bumpers etc), werkt echt goed.
Wel eerst de motor droog rijden, dus gewoon een eind rijden zodat alle water verdampt is.
Eventueel kun je hem naar een professionele cleaner nemen, deze vraagt ongeveer 25 euro voor het reinigen van de motor.
Wat wel vervelend kan zijn is al je je motor helemaal netjes hebt gemaakt, en je gaat de auto verkopen dat ze gaan zeiken over dat je probeerd olielekkage te maskeren en dat soort dingen, omdat de motor zo schoon is. Maar ja het is ook nooit goed.
Er is natuurlijk altijd een verschil tussen "ultraclean" en gewoon netjes schoon, ik zou het op "netjes schoon" houden.