Gebruikersavatar
MC
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 10, 2005 16:11
Locatie: moordrecht

sper vraagje

di aug 15, 2006 08:13

Hoi,

Ik heb een berlina 2000 (1973) en bij snelle scherpe bochten + glad hoor ik een flinke kreun uit de achterophanging.

Vol enthousiasme verdacht ik het sper, maar nu ben ik een dag op zandvoort geweest en heb er geen last van gehad?!

Dus nu is mijn vraag: hoe test je een sper dif?? ik heb werkelijk geen idee (natuurlijk het liefste zonder 'm er helemaal af te halen....)

alvast bedankt

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: sper vraagje

di aug 15, 2006 23:30

Hallo,
Wat dat geluid bij de achterwielophanging is weet ik zo gauw niet, kan van alles zijn (ergens peling?).
het zal niet je sper zijn, ook al zit er een speras op je berlina, de werking zal door de loop der jaren nihiel zijn (als je as nooit uit elkaar is geweest), omdat het systeem met plaatjes werkt wat natuurlijk aan slijtage onderhevig is.
Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1997
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: sper vraagje

di aug 15, 2006 23:55

Dat de werking nihil is valt te betwijfelen. Nog sterker, het valt te testen... :wink: Glad (nat) wegdek, volgas weg (met wielspin dus) en daarna kijken wat je op het asfalt achterlaat. Vergelijkbare sporen, of 1 wiel wat doorslaat. Of even iemand laten kijken of je met 2 wielen of 1 wiel doorslaat. Daarnaast is een kort en hard bochtje in de regen ook wel voldoende om te merken of je sper nog werkt. Vlot uitbreken (en driften) duidt op werkende sperdiff, 1 spinnend achterwiel duidt op afwezige werking. Probeer eens wat en bij voorkeur dus in de regen met een toekijkende vrijwilliger.
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: sper vraagje

wo aug 16, 2006 01:12

Blokje aan een kant onder de as plaatsen. Als je dan nog steeds weg kan rijden werkt de sper (is trouwens geen sper, maar een beperkte slip). Als je niet vooruit komt doet ie het niet of is het een normaal differentieel.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 636
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: sper vraagje

wo aug 16, 2006 18:47


Dus nu is mijn vraag: hoe test je een sper dif??
Heb je een kennis of familielid met een grindpad of een fraai gazon....vol het gas erop en als je mooi twee strepen trekt dan zal ie het wel doen :twisted:

Gebruikersavatar
MC
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: do nov 10, 2005 16:11
Locatie: moordrecht

RE: sper vraagje

wo aug 16, 2006 21:52

Hi

bedankt voor het meedenken ;

het gazon zal ik nog even heel laten (ik heb maar een klein tuintje :roll: )

dat van dat blok is wel simpel, maar ik zal eerst eens een mooie constuctie bedenken (wil niet te veel kapot maken) en een nat wegdek is wat gemakkelijker te vinden op dit moment :cry:

verder: ik had al in de originele folder gelezen dat een (ok !) limited slip diff een optie op deze auto was, maar een alfa expert was er van overtuigd dat mijne er een had

het geluid treed maar heel zelden op, bij snel straatje keren in de sneeuw (tijdens een evenement met de naam van een benzine merk, waar ik niet meer aan herinnerd wil worden) en net zo iets in de regen. Echte stress is het dus niet maar het was wel een echt harde kreun/ratel die pijn aan de oren deed.

nu moet ik de alfa weer eens onderhanden nemen en moest er weer aan denken, en zo kwam ik op het 'probleem' van hoe je zo'n lsd test. vrienden ed kwamen ook niet met een ideaal idee dus leek het me leuk om het hier vragen

zaken als een natte gras berm naast de weg + twee wielen er in kwamen al voorbij maar met een (ik denk max 25 % sper) zal dat ook niet duidelijk worden dacht ik.

als het gecontroleerd kan zal ik wat zaken uitproberen

mvrgr

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: sper vraagje

do aug 17, 2006 12:47

Ook niet te gek maken natuurlijk. Het wiel hoeft niet 30cm van de grond af. Kost je nog kofferbakruimte ook als je er dan vanaf stuitert...

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: sper vraagje

do aug 17, 2006 15:21

Wat subtieler is de volgende methode. Een kant van de auto omhoog zetten. Versnellingsbak in neutraal. Natuurlijk ook de handrem er af. Misschien een blokje voor de voorwielen.

En dan met een momentsleutel het wiel verdraaien. Op een naafmoer of anders op een wielmoer/-bout. Als het sper nog redelijk is, dan heb je ongeveer 7 tot 9 Nm nodig om het wiel te verdraaien.

Terug naar “Algemene Technische vragen”