roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Deur passend maken?

ma feb 21, 2005 22:25

Hoi,

Ben tijdens de restauratie tegen het volgende aangelopen: De vorige eigenaar had reeds een hoop laswerkzaamheden uitgevoerd en daarbij ook het rechtervoorscherm. Dit paste voor de bijbehorende deur redelijk. Nu had ik echter een echt goede deur liggen die ik voor deze auto wil gebruiken. De vorm is echter aan de voorzijde behoorlijk anders (zie foto's). Als de achterzijde in lijn ligt (foto 2) dan zie je dat de kier aan de voorzijde (zichtbaar als rode lijn) niet overal even breed is, ofwel de vorm is compleet anders !!
Mijn vraag is nu waar ik wat van weg moet slijpen: de deur of het voorscherm???
Ik moet wel slijpen, want zoals je ziet zit er aan de onderzijde te weinig ruimte, dus de deur moet verder naar voren, maar ja daar zit het scherm al :?
Iemand gegronde redenen om voor het één dan wel het ander te kiezen?

Afbeelding
Afbeelding

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

patje1100
Guru
Guru

RE: Deur passend maken?

ma feb 21, 2005 22:33

Leuk projekt Roel.

Kun je dat voorscherm aan de onderkant niet losmaken ( zit gelast aan je dorpel)en een klein
stukje naar voren halen ?

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 21, 2005 22:41

Hmmm.. zou best wel eens kunnen. Ik weet alleen niet of de rest van het scherm wel mee gaat geven, met name de wielrand.

Zal morgen zeker even kijken. (zou lullig voor mijn ego zijn als het zo simpel was :oops: , maar wel fijn :D )

Bedankt.
SCARB nr. 03894

Luc33
Guru
Guru

ma feb 21, 2005 22:47

Ik heb absoluut geen verstand van restaureren ofzo maar klopt het dat de onderkant van de spatbord ingelast is?

In dat geval kan het misschien wel zijn dat deze niet goed is neergezet want ik zie juist vanaf dat stuk dat de naad dunner wordt.

Luc
33

patje1100
Guru
Guru

ma feb 21, 2005 22:49

Hmmm, het scherm zal op vele plaatsen gepuntlast zijn maar als jij een originele deur en scherm hebt kan het niet anders dan dat dat scherm er een beetje scheef op zit.

Of je achterscherm zit scheef als je de deur aan de voorkant goed afhangt. :cry:

Stefano

ma feb 21, 2005 23:42

Is volgens mij toch ook dat reparatiedeel aan de voorvleugel dat een beetje scheef staat hoor. Lijn aan de achterkant is mooi evenwijdig, althans op de foto, dus daar is niets mis mee. Sluit vanachter wel nauw aan, zitten er misschien nog rondellen of iets dergelijks tussen je scharnieren?

Heb even op je website gekeken en ik denk dat het getoonde werk een inspiratie kan zijn voor anderen, voor mij in ieder geval... :D

Mvg
Stef

AG
Full Member
Full Member

di feb 22, 2005 06:19

Slijpen aan de deur of de spatboordrand kan je beter niet doen, omdat de platen hier omgezet zijn slijp je deze kapot en zit je dan met een losse deurplaat enz. Je kan het beste het reparatiestuk in het voorscherm er weer uithalen dan de deur kaalmaken bij de randen dan de deur afhangen en kijken hoe het rep.deel er weer op moet. Deze hebben een zeer slechte maatvoering en je moet ze meestal kleiner maken want het zijn overzet stukken.

AG

roel
Advanced Member
Advanced Member

di feb 22, 2005 08:17

Heb net even gekeken naar het inzetstuk, maar dat kan niet verder naar voren. De spleet tussen dorpel en voorscherm wordt dan geen 2 maar ca. 7 millimeter!!

En ik was inderdaad al bang dat slijpen op de omgezette delen niet handig is. Dan toch het inzetstuk opnieuw :cry:

Pfffff.. denk je eindelijk een beetje de boel op de rit te krijgen.....

Affijn.
SCARB nr. 03894

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 22, 2005 22:05

is de auto toch niet krom?? :schrik: :cry: :cry: :blue_confused: :blue_confused:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Deur passend maken?

di feb 22, 2005 23:23

Hmmm, het scherm zal op vele plaatsen gepuntlast zijn maar als jij een originele deur en scherm hebt kan het niet anders dan dat dat scherm er een beetje scheef op zit.

Of je achterscherm zit scheef als je de deur aan de voorkant goed afhangt. :cry:
[-X troos je , ook originele delen zijn nooit 100% passend :wink:

AG
Full Member
Full Member

wo feb 23, 2005 06:03

Ik zou uit eerst uitgaan van het orginele stuk voorscherm en het orginele achterscherm, de naad voor is te groot en achter te klein. Als die spartbordrand achter nog niet vastgelast is kan je het scherm iets richten door de achterkant van de auto op te krikken of naar beneden te duwen. Zit hij dan goed zaag dan het reparatie stuk van het voorscherm aan de bovenkant los en kijk of je er wat van kan maken.

Succes AG

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 23, 2005 10:45

@Roel:

Dat is echt balen man. Het is gewoon een zeer veel gemaakte fout in plaatwerkreparaties: Delen vervangen ZONDER dat de deuren er inzitten. Je hebt dan geen goede referentie om de spatschermen en achterpanelen op uit te richten. :?

Lukt het allemaal echt niet, dan is de enige goede optie om de deurplaat van je blauwe portier te verwijderen en hier een andere, passend te maken, deurplaat op te zetten.
Het betekent wel een hoop werk en vraag veel vakmanschap.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

juultje
Guru
Guru

Re: RE: Deur passend maken?

wo feb 23, 2005 11:57

Heb net even gekeken naar het inzetstuk, maar dat kan niet verder naar voren. De spleet tussen dorpel en voorscherm wordt dan geen 2 maar ca. 7 millimeter!!

En ik was inderdaad al bang dat slijpen op de omgezette delen niet handig is. Dan toch het inzetstuk opnieuw :cry:

Pfffff.. denk je eindelijk een beetje de boel op de rit te krijgen.....

Affijn.
Zit de dorpel dan wel precies ingelast, als die teveel naar voren of achteren geschoven zit krijg je ook zo'n probleem. En inderdaad wat Arjan al aangaf, je moet veel passen en meten bij het repareren van de schermen en dorpels met de deuren er in.

Sterkte.

roel
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 23, 2005 12:16

Het moet in het voorscherm gezocht worden. Met de deur zo ver mogelijk naar achter heb ik een evenwijdige naad (nou ja, eigenlijk geen naad omdat hij zo ver naar achteren zit. Ook is de naad tussen dorpel en en onderkant deur evenwijdig.

Zal dit weekend vooracherm loshalen!!
SCARB nr. 03894

Terug naar “Algemene Technische vragen”