Gebruikersavatar
Dennis Otten
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: za nov 26, 2005 21:29
Locatie: leiden
Contacteer: Website

ombouw alfetta blok in giulia

do aug 03, 2006 13:41

Dit topic is vast al vaak langs gekomen, maar kan iemand mij aangeven wat er allemaal aan een 2lt alfetta blok moet gebeuren om hem in een giulia 1300 uit 1968 te plaatsen.

Alvast bedankt!
Alfa Giulia, Ducati Pantah 900ie

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: ombouw alfetta blok in giulia

do aug 03, 2006 13:54

Vliegwiel, luchtfilterbak, bediening carbs van kabel naar stang,, carterpan, waterpomp, oliepomp. De carterpan van een 1300 is overigens ondieper als van een 1600, 1800,2000. Weet niet wat er gebeurd als je een 1300 pan onder een 1300+ blok hangt (wel juiste oliepomp gebruiken uiteraard!!!!)
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: ombouw alfetta blok in giulia

do aug 03, 2006 13:55

Zal wel weer een aanvultopic worden, hier de punten die ik weet:
krukas: gat boren voor toplager
carterpan
oliepomp (niet helemaal zeker van, maar dacht dat die van het 116 blok niet in 105 carter paste)
waterpomp, voor aandrijving toerenteller
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

RE: ombouw alfetta blok in giulia

do aug 03, 2006 13:58

Is de 1300 te langzaam?
Oo==v==oO

Gebruikersavatar
Dennis Otten
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: za nov 26, 2005 21:29
Locatie: leiden
Contacteer: Website

RE: ombouw alfetta blok in giulia

do aug 03, 2006 14:28

Zo'n 1300 is best leuk met een korte achteras. Ik rij veel snelweg en dan is dit toch niet echt optimaal. De motor maakt 4100toeren bij 120km/h. Dit rijd niet echt ontspannen. Ik wil een 2lt met achteras in mn giulia stoppen, zodat de auto snel is maar toch minder toeren maakt. Ik dacht dat een alfetta blok makkelijk in een giulia te stoppen is, blijkt nu toch wel anders.
Alfa Giulia, Ducati Pantah 900ie

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: ombouw alfetta blok in giulia

do aug 03, 2006 15:35

Effe zoeken naar een bertone blokje....spaart een hoop geneuzel... achteras wordt moeilijker vindbaar, misschien heb je mazzel.

Ik zie trouwens geen verschil in onderpan (carter) van een 1300 en een 1750.....(of die 1300 moet niet orgineel geweest zijn....)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: RE: ombouw alfetta blok in giulia

do aug 03, 2006 15:52

Zo'n 1300 is best leuk met een korte achteras. Ik rij veel snelweg en dan is dit toch niet echt optimaal. De motor maakt 4100toeren bij 120km/h. Dit rijd niet echt ontspannen. Ik wil een 2lt met achteras in mn giulia stoppen, zodat de auto snel is maar toch minder toeren maakt. Ik dacht dat een alfetta blok makkelijk in een giulia te stoppen is, blijkt nu toch wel anders.
Je hebt gelijk. Een 1300 motor met 1600 achteras maakt wellicht veel minder toeren, maar is niet de allervlotste :cry: Heb zo jaren rondgereden. Een 2.0 is dan echt ineens beresnel, maar klinkt een stuk minder fraai.
Oo==v==oO

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: ombouw alfetta blok in giulia

do aug 03, 2006 17:58

Dennis.. Als je ff een extra stap maakt qua computer ( of je gaat met carburateurs rijden) en een aanpassing aan je koelsysteem kun je met relatief weinig extra moeite net zo goed een TS nemen.

Ik heb de ombouw naar een 2 liter alfetta blok gemaakt maar wist toen niet beter.

Met een korte as is dat leuk voor korte stukjes maar op de snelweg is het niet fijn

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: ombouw alfetta blok in giulia

wo aug 09, 2006 09:54

Keertje dit topic gebruiken voor het volgende:

Ik rij zelf met een 116 blok in mijn Bertone. Zoals we dus al weten worden oa carter en oliepomp vervangen. De peilstok van een 116 blok is anders, evenals de positie (105 peilstokken zijn een stuk langer)
Gisteren ververs ik de olie van m’n Bertone: peil stond op 3/4 vol. Er is iets meer dan 5L uitgekomen. Terug vullen, heeft ie ongeveer 6 liter geslikt (inclusief filter) tot het peil op max. stond. Ik meende toch dat de 105 carters een grotere inhoud hadden ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: ombouw alfetta blok in giulia

wo aug 09, 2006 10:22

Keertje dit topic gebruiken voor het volgende:

Ik rij zelf met een 116 blok in mijn Bertone. Zoals we dus al weten worden oa carter en oliepomp vervangen. De peilstok van een 116 blok is anders, evenals de positie (105 peilstokken zijn een stuk langer)
Gisteren ververs ik de olie van m’n Bertone: peil stond op 3/4 vol. Er is iets meer dan 5L uitgekomen. Terug vullen, heeft ie ongeveer 6 liter geslikt (inclusief filter) tot het peil op max. stond. Ik meende toch dat de 105 carters een grotere inhoud hadden ?
Heb je 'm al gestart (oliefilter gevuld dus)? Dat maakt iid geval wel een duidelijk verschil. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: ombouw alfetta blok in giulia

wo aug 09, 2006 10:37

ik schreef dus: "inclusief filter"
ja dus ! 8)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: ombouw alfetta blok in giulia

wo aug 09, 2006 10:49

ik schreef dus: "inclusief filter"
ja dus ! 8)
](*,) ](*,) :oops:
Houd voor de gein is je peilstok langs die van een originele 105 (kan je volgens mij vanavond doen dan :wink: ) en je weet het! :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: ombouw alfetta blok in giulia

wo aug 09, 2006 10:56

ik heb een 105 peilstok liggen, die is idd langer en nog geen beetje. Maar die kan ik niet gebruiken, aangezien de "ingang" bij de 105 motoren hoger ligt. Ding raakt de bodem al als ie d'r 3/4 in zit. Dus die 116 stok "zou" toch correct moeten meten :? heeft toch alleen te maken met het peil van de olie tov. de oliepomp, ongeacht of daar nu een emmer onderhangt of een blikkie.....
Wat ik me alleen afvraag is waar dat inhoudsverschil vandaan komt...hebben de 105 blokken soms een soort "hals" aan het blok, waar het carter tegenaan komt en de 116's niet ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: ombouw alfetta blok in giulia

wo aug 09, 2006 16:27

ikWat ik me alleen afvraag is waar dat inhoudsverschil vandaan komt...hebben de 105 blokken soms een soort "hals" aan het blok, waar het carter tegenaan komt en de 116's niet ?
Ik snap de vraag niet helemaal, maar de carters zijn tegen het blok aan identiek (anders past het niet he ;)), de 105 pan is daarentegen helemaal plat achterop ivm de dwarsbalk onderin de motorruimte. Vooraan loopt het 105 carter heel breed uit, dus daar zal het verschil inztten.

Ik heb de peilstok van een TS in hetzelfde TS blok gehad (blok op zijn kop) en dat zag er icm met het carter ernaast (los) uit als een goede lengte

Terug naar “Algemene Technische vragen”