Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Onderste fuseekogel Alfetta wil niet in draagarm

zo aug 06, 2006 11:47

En met ernaar blijven kijken kom je ook niet vooruit...........
:jumping: Wil meestal niet lukken........helaas.

maar soms......ik zal je vertellen dat ik al twee keer een poellietrekker zo vast had aangedraaid om een stuur los te halen en het nog niet los ging. Loop ik even weg om een hamer te halen......kom terug.......jawel stuur los! Al twee keer! Misschien die kogel eens eender spanning laten staan. :biggrin: Beetje naïef. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 13:27

maar soms......ik zal je vertellen dat ik al twee keer een poellietrekker zo vast had aangedraaid om een stuur los te halen en het nog niet los ging. Loop ik even weg om een hamer te halen......kom terug.......jawel stuur los! Al twee keer! Misschien die kogel eens eender spanning laten staan. :biggrin: Beetje naïef. :wink:
Ja maar dat is als je ff NIET kijkt... :lol: Met wél kijken gaat t niet goedkomen da's duidelijk....
On topic; ik heb bij de 75 v6 ook de kogels vervangen enkele jaren terug; zonder dat de draagarmen er onderuit zijn geweest. Dus gewoon met die m8 moer opzn lek getrokken..
Wellicht dat de maatvoering wat 'flexibel' :? is van die dingen?
Suc6 ermee, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo aug 06, 2006 13:45

Kijk goed of er iets niet fout is. De fuseekogel moet er soepel ingaan. Als hij veel te strak zit krijg je een vreemd sturende auto. Dus niet beuken of warm stoken.
Die kogel moet er dus niet soepel ingaan anders zit hij alleen vast met een m8 tapeind.
Normaal gesproken doe je dit met een pers, met een gedemonteerde draagarm.
En trek hem niet erin met het tapeind want dat breekt af.
Klopt, daar hadden we het een tijdje geleden ook al over in een ander topic. Af en toe wil de kogel gewoon niet de draagarm in, en de M8 moer aandraaien is geen optie. Los halen en er in persen. Helaas... :(
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

psillen
Guru
Guru

RE: Onderste fuseekogel Alfetta wil niet in draagarm

zo aug 06, 2006 13:46

Hij moet behoorlijk klemmen. Ik heb de nieuwe kogels bij m'n Gt er met de hydraulische
pers bij ons op het werk ingeperst.
Mocht het niet lukken en je hebt geen pers o.i.d. bij jou in de omgeving, moet je even
's avonds of in het weekend richting Midden Limburg komen en dan is het zo geregeld. :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 17:03

Zo, part one completed. :D
Ik heb even ter vergelijk een andere kogel gepast, en die ging er wel redelijk normaal in. De maatvoering is dus idd wat flexibel, da's dan alweer de tweede keer binnen een week dat Frank het goed heeft. :thumbs: Toen heb ik besloten om daar iets aan te doen. De kogel heel even lichtjes langs de slijpsteen => voelde toen hetzelfde aan. Om het verder niet moelijker te maken dan het is, heb ik de kogels een uurtje in de diepvries gezet en voila:
met de stud-slag methode zaten ze er zo in. :D

Afbeelding

Die slaan we op op mijn harde schijf (hoop ik) voor de volgende keer.
En zoals je ziet is er niets beschadigd! 8)

Afbeelding

Dat was het dan weer voor vandaag, want de hoesjes zijn weliswaar nog niet door, maar toch beschadigd. Morgen maar nieuwe halen, da's wel zo goed voor de levensduur van de kogels. Het is immers niet dusdanig makkelijk/ snel/ leuk werk, dat ik het in no time nog eens wens te doen bij dezelfde auto. :wink:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 06, 2006 17:56

Goed gedaan jochie! :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

juultje
Guru
Guru

ma aug 07, 2006 07:46

Die moet je ondersteunen onder de rand (van de kogel ) en dan met een stempel (die over het tapeind valt) er in slaan.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 07, 2006 17:08

Okay, vanmiddag nog wat geknutseld en ik was zo klaar, eitje, peulenschil, etc.
Maaaaaaar de auto is wat omhooggekomen t.o.v. eerst. Natuurlijk, dat was wel de verwachting, ik had de torsies op precies dezelfde positie gemonteerd als voorheen, maar de torsies zijn nu wel rond 23mm t.ov. rond 21mm eerst. Lijkt een klejn verschil en ik had dan ook verwacht dat de auto een klein cm'tje of zo om hoog zou komen. Maar 5 cm!!!!!! :shock: , da's veel te veel, ziet er niet uit en rijd natuurlijk niet zoals ik wil.
Ik ga even rekenen en dan gaat ie morgen 4,5 - 4,7cm omlaag, dat lijkt me beter.

Afbeelding

Afbeelding

De laagste grondspeling was onder die gele beugel van de carterbeschermer. Dat was 9,cm en is nu 14 cm en gaat dus worden 9,3 à 9,5cm
Wordt vervolgd........................

En voor de slimmerikken:
Ja, ik heb de auto een paar keer op en neer gerold en stevig ingeveerd.
En nee, hij rust niet op die banden die er onder liggen.
En oh ja, de stabi hngt los en er zitten nog geen schokdempers onder, maar dat heeft allemaal geen invloed op de hoogte! :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 08, 2006 19:24

Zo, da's weer gefixt. :D
Gezien, van voor naar achter:
Aan de linker kant de torsie achter 6 tandjes linksom gedraaid en aan de voorkant (draagarm) 7 tandjes rechtsom.

De door mij gewenste verlaging: 4,5 à 4,7 cm.
(zo wordt de minimale grondspeling= onderkant beugel karterbeschermer bij uitlaat: 9,3-9,5 cm.)
De arm heeft een lengte van 31 cm.
De torsie heeft voor 35 tandjes en achter 34.

Hiermee wordt de verlaging dus: 31 * ( tan(360/35) - 6 * tan ( (360/34 -360/35) ) Capiche? :roll: :arrow: 4,64 cm. :wink:

Ik heb de minimale grondspeling nagemeten en het klopt! Die is nu 9,4 cm (was met oude torsies en één tandje verlaging voor 9 cm en gister met nieuwe torsies en één tandje voor 14cm)

Klaar (op wiel monteren en laten zakken na dan.)
:Afbeelding

Afbeelding

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

di aug 08, 2006 19:34

Zo dat ziet er toppie uit kerel! Mooi hoor! :thumbs:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 08, 2006 20:55

*komt net terug van proefrit*

Wow, wat een verbetering! :o Auto helt minder, duikt minder en is nu muisstil. \:D/ (op wat gegorgel na dan :biggrin: )
De drang naar een dikere stabi voor is nu ook gelijk minder (komt er toch wel hoor, net als de casterkogels :wink: )

Dit smaakt naar meer, Nürburgring here we come! :D
(hoef ik me toch niet te behelpen met de V6. :biggrin: :-#

:driving: \:D/ :banana:

Terug naar “Algemene Technische vragen”