elio
Guru
Guru

levensduur distributieriem

vr aug 04, 2006 12:16

Hello,

de riem van mijn 16-kleppertje ligt er nu 56000 km (en 2 jaar) op, en nadert dus langzaam maar zeker zijn houdbaarheidsdatum.
Aangezien er echter regelmatig voorbeelden voorbijkomen van riemen die net na de 60000 km de geest geven, begin ik stilaan stress te krijgen dat mijn riempje zich nog voor de volgende beurt spontaan ontbindt.

Zijn er zaken die de levensduur van zo'n riem beïnvloeden (zowel positief als negatief)? Vb gaat zo'n riem langer mee als je rustig rijdt, of heeft dat geen invloed? En zou het een negatieve invloed hebben als je vooral korte ritten (10 km) doet?

(ik ben ook van plan om een squadra chip te installeren, maar daar wacht ik best ook mee tot er nieuwe riemen opliggen, veronderstel ik 8) )

Bedankt voor alle tips!
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Ruben
Member
Member

RE: levensduur distributieriem

vr aug 04, 2006 13:52

Volgens mij is de belasting op de riem bij hoge toeren en snel accelereren het grootst. Hoe groot die invloed is weet ik niet. Ook olie kan het rubber van de riem aantasten. Laat met de riem wel gelijk alle spanrollen vervangen. Als die vastlopen ben je de sigaar!
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Knopjes

vr aug 04, 2006 18:48

Hoge toeren volgens mij nog niet zozeer, maar inderdaad wel bij sterke toerentalwisselingen. Bij het starten wordt de riem het zwaarst belast, denk ik.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

vr aug 04, 2006 20:12

Veel starten (korte ritjes dus), maar zeker ook file rijden heeft een negatieve invloed op de slijtage van de riemen.
Anyway, bij een 33 16v gaan meestal de loop en spanrollen kaduk, de lagers zijn na +- 60.000 km versleten en lopen vast waardoor de riem dus in rook op gaat met alle gevolgen van dien. De riemen zelf kunnen op zich wel langer mee als er tenminste geen vloeistof op lekt.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Andretti Molletti

vr aug 04, 2006 21:36

Ook klimatologische omstandigheden hebben effect op de levensduur vlgs schrijven van de vorige importeur.

Simpelweg blijkt in de hele auto wereld dat die snaren voor de 120-130000km gewoon knappen.. door het materiaal, door spanrollen, door waterpompen etc etc..
Om geen torenhoge garantiekosten te krijgen verleggen ze dus uit safety de vervang interval naar ...60.000km en nog steeds 3 jaar!

lolbroeken met hun klimatologische invloeden hoor... het is liegen en bang zijn voor dure claims.. de kosten bij de klant wegleggen en zo eronderuit proberen te komen.

Gewoon eerlijk zijn en bijna alle merken hebben de interval terug geschroefd vanwege te vroeg geknapte snaren en de hoge kosten...
Als mijn Alfa(vul in: VW opel etc etc) van 2000 een geknapte snaar heeft bij 90000km dan is dat dus garantie, tenzij ze de verkorte vervangingstermijn gaan meebetalen.
Alleen stapt er niemand naar de rechter.... :?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 04, 2006 22:02

Wat is wijsheid, kost wat kost je gelijk halen en garantie claimen als het fout gaat? Dat is volgens mij niet wat Elio voor ogen heeft. :wink:
We zijn het er vast wel over eens dat de vervroegde vervangingsinterval een goed uitgangspunt is.
De vraag was, wat is er allemaal van invloed op de levensduur van de riem? Ik denk dat olielekkage en de staat van de (lagering van de) spanrol de belangrijkste factoren zijn, die de levensduur kunnen verkorten. Ik raad ook aan om daar bij de vervanging van de riem dus goed naar te kijken. Zie je veel lekkage, vervang dan de nodige keerringen nu, of de volgende keer na een korter interval als het nu niet uitkomt. Tevens bij de geringste twijfel de (lagers van) span- en geleiderol(len) vervangen.

Ik ken jouw motor niet, dus weet niet of je nu peeën moet schijten of niet. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

za aug 05, 2006 10:24

Laat Elio zelf bepalen waar hij wat aan heeft en niet ;)
Die olielekkage van je staat los van de levensduur van de snaar bij normaal gebruik!!
Een olielekkage is een ander defect wat een gevolgschade kan veroorzaken zoals je snaar.
Niet zozeer olie, maar vooral koelvloeistof is funest voor je snaar!
Tis maar dat je het weet en is geen antwoordt op de vraag van Elio

Een antwoordt van een ervaren automan:
Laat je snaar snel vervangen!!!!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: levensduur distributieriem

za aug 05, 2006 11:05

Die olielekkage van je staat los van de levensduur van de snaar bij normaal gebruik!!
Een olielekkage is een ander defect wat een gevolgschade kan veroorzaken zoals je snaar.
:? De tweede zin spreekt volgens mij de eerste weer tegen. :roll:
Niet zozeer olie, maar vooral koelvloeistof is funest voor je snaar!
Tis maar dat je het weet en is geen antwoordt op de vraag van Elio

Een antwoordt van een ervaren automan:
Laat je snaar snel vervangen!!!!
helemaal mee eens!!!! Het is volgens mij trouwens wel een antwoord op de vraag van Elio. :wink:

Maar nu hou ik op.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”