Gebruikersavatar
Ruben75
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 18:01
Locatie: Apeldoorn

Werking TS motor (75)

wo aug 02, 2006 12:19

Ik breek m'n hoofd al een paar dagen over het volgende. Het gaat om een 75 met 2.0TS motor:

Hoe weet Motormanagement de positie van de nokkenassen, cq of de motor met een arbeids- of inlaatslag bezig is??

Er zit natuurlijk een krukaspositiesensor op, maar die kan dus alleen de kukstand bepalen, wat natuurlijk nog 2 mogelijkheden
over laat voor de nokkenasstand.

Voor het inspuiten lijkt mij dit toch van redelijk kritiek belang...

Stel je draait de krukas 360 graden terwijl de nokken stil staan en draait en vervolgens de verdeler die op de krukas is
aangesloten 180 graden, zou de motor dan gewoon lopen?

Hoe wordt er toch bepaald wanneer er ingespoten moet worden, want krukaspositie alleen is hiervoor niet genoeg lijkt mij.....

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Werking TS motor (75)

wo aug 02, 2006 15:12

Laten de specialisten het maar zeggen als het anders is, maar volgens mij meet de ecu alleen de krukaspositie door de ontbrekende tand. De nokkenas moet je bij montage op de goede positie zetten (de nokkenasversteller kan hem geen 180 graden verdraaien :wink: )

De Motronic inspuiting van de TS spuit elke keer in als de krukas in de goede positie staat, dus twee keer in 1 verbrandingscyclus. Zo staat het in het werkplaatshandboek, als ik me niet vergis.

Mario
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Ruben75
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 18:01
Locatie: Apeldoorn

RE: Werking TS motor (75)

wo aug 02, 2006 17:03

Nou ik vraag het me dus af of het van invloed is als je de nokkenassen precies 180 graden
verdraaid bij gelijke krukstand. Als er door MM 2x wordt ingespoten dus niet...

Zou wel de logische verklaring zijn, aangezien ik mij echt niet kan bedenken waaraan MM
de nokkenaspositie kan afleiden, tenminste, welke van de 2 mogelijke posities bij een bepaalde
krukstand. Overigens wel vreemd dat er dan op een gesloten klep wordt gespoten. Lijkt me
erg ongunstig voor het verbruik.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8934
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Werking TS motor (75)

wo aug 02, 2006 17:13

Er zijn toch heel wat oudere motormanagements die niet sequentieel inspuiten...? Dat het niet optimaal is moge duidelijk zijn, maar tov de carburateur was het natuurlijk al een verbetering.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Werking TS motor (75)

do aug 03, 2006 11:12

Nou ik vraag het me dus af of het van invloed is als je de nokkenassen precies 180 graden
verdraaid bij gelijke krukstand. Als er door MM 2x wordt ingespoten dus niet...
Dan staat je onsteking ook niet meer goed, aangezien deze (voor de helft althans) van de krukasstand afhankelijk is.

Bij nieuwere systemen wordt er van twee punten op de krukaspoelie gebruik gemaakt. Op een 1.4 boxer bijvoorbeeld is er elke 180 graden een verschillende markering. Hierdoor weet de ecu welke fase de motor heeft. Wellicht is dit voor de Motronic ook zo?

Aangezien er geen nokkenassensoren aanwezig zijn (wel op de nieuwere v6-en geloof ik) is de juiste nokkenastiming de aanname die gedaan wordt om de motor te laten lopen. Ofwel, de ecu gaat er vanuit dat de mechanische opbouw van de motor klopt volgens specificaties.

Hopelijk heb je hier iets aan?

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Werking TS motor (75)

do aug 03, 2006 16:49

Bij nieuwere systemen wordt er van twee punten op de krukaspoelie gebruik gemaakt. Op een 1.4 boxer bijvoorbeeld is er elke 180 graden een verschillende markering. Hierdoor weet de ecu welke fase de motor heeft. Wellicht is dit voor de Motronic ook zo?
Lijkt me ook makkelijker om 1 sensor te gebruiken met twee markeringen dan een extra sensor op de nokkenas.

De Motronic (ML 4.1) van de 75 TS heeft in elk geval maar 1 markering en 1 sensor.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Gebruikersavatar
Ruben75
Newbie
Newbie
Berichten: 26
Lid geworden op: vr mei 05, 2006 18:01
Locatie: Apeldoorn

RE: Werking TS motor (75)

do aug 03, 2006 20:19

to yuri:
Wordt er dan constant ingespoten?

to rob:
De verdeler die door de krukas wordt aangedreven is natuurlijk makkelijk 180 graden te verdraaien.

2 markeringen op de krukas? De krukaspoelie van m'n 75 heeft een stuk of 60(?) tanden, met 1 uitsparing
als nul stand, waardoor de ecu op elk moment op een graad of 5-6 nauwkeuring de krukaspositie meet.
Dit laat nogsteeds 2 opties over voor de stand van de nokkenassen. Hoeveel markeringen je ook op de
krukas zet, de fase (in- of arbeidsslag) valt hier niet uit af te leiden.

De ecu kan wel van de fabriekstiming uit willen gaan, maar wat dan als de ecu 1 krukasomwenteling
(bij bijvoorbeeld uitgeschakelde motor) zou missen, zou hij de draad dan al kwijt zijn...? En wat als je
je sensor of ecu wisselt?

Ik denk dat motronic niet weet of het de in- of arbeidsslag is en dus of constant of 2x inspuit...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Werking TS motor (75)

do aug 03, 2006 20:26

to yuri:
Wordt er dan constant ingespoten?

to rob:
De verdeler die door de krukas wordt aangedreven is natuurlijk makkelijk 180 graden te verdraaien.

2 markeringen op de krukas? De krukaspoelie van m'n 75 heeft een stuk of 60(?) tanden, met 1 uitsparing
als nul stand, ...
1) nee 1 van de 2 keer mis. Geef je zelf ook al aan onder aan je post

2) Nee, de verdeler kan 360 graden draaien, ongeacht waar de krukas op zijn 720 graden zit.

3) de TS heeft idd maar 1 markering

Motronic weet idd dus niet waar ie precies mee bezig is :wink:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8934
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Werking TS motor (75)

do aug 03, 2006 20:50

Maarten said it.

En een L-jetronic is nóg dommer! :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Werking TS motor (75)

za aug 05, 2006 09:55

Positiesensor is volgens mij alleen voor de ontsteking, die wordt bij de Motronic ook door de ECU geregeld. En dat inspuiten op een dichte klep geeft niet, heeft het de tijd om te mengen met de lucht.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Andretti Molletti

RE: Werking TS motor (75)

za aug 05, 2006 10:28

Inspuiten met openstaande klep is juist funest voor de menging.
Alle sequentieel inspuitende systemen spuiten ongeveer 20 graden voor het openen van de klep in, ivm maximale werveling van de inlaatlucht

Arbeidslag of uitlaatslag kan alleen bepaald worden met een nokkenassensor.
Hiervoor zijn wel hele mooie noodloopprogramma's.
maar goed de TS heeft dus gelijktijdige inspuiting op alle 4 de cilinders.
De tandkrans op de krukaspoelie is de bosch krans met de zogeheten 60-2 tanden. de twee ontbrekende tanden geven een bepaalde stand voor BDP aan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”