RG

RE: olieverbranding in cilinder 2

wo aug 02, 2006 17:10

De GTV6 loopt weer, zonder de blauwe walmen van eerst! :jumping:
Ik heb veel foto's gemaakt, zal proberen er vanavond wat te posten!

Ik heb het gevoel dat ie ook wat mooier loopt, wellicht liep ie eerst toch niet altijd op 6 pitten... Hoe dan ook, das weer één van de drie "grote" klussen succesvol (voorlopig althans... :roll: ) geklaard. Nou nog de trilling in de aandrijflijn boven 4000 rpm verhelpen en de speling in het stuurhuis verminderen... :?

@ Raspaardje: Bovenstaande 2 to do's zijn reden dat ik waarschijnlijk met de Rallye naar de Ring zal afreizen volgende week vrijdag. Gelukkig heb ik op Zandvoort gemerkt dat het geen straf is om met de Rallye op een circuit te rijden. Zeker als beginner is het een prima gooi en smijt autotje met een zeer neutraal weggedrag.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 03, 2006 10:40

Mazzelaar ! Als ik zoiets had dan kon ik natuurlijk ook de geleiders gaan vervangen....- alleen het rubber.....Ongelooflijk!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

raspaardje

do aug 03, 2006 10:45

Goed werk RG. Ik laat me graag volgende week zaterdag voorlichten over hoe en wat precies, kan de kleper net niet helemaal vinden..... :wink:

En zeer verstandig dat je 'm nog even thuislaat. Met speling in je stuurhuis zou ik niet al te veel risico's nemen.... Ben benieuwd of ik je een beetje kan bijhouden in de bochten....

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do aug 03, 2006 13:16

Hoi RG,

Gefeliciteerd met het suuces met de kop. Lekker dat het zonder geleiders en zuigerveren enzo in orde is gekomen.
Nog een tip mbt tot je stuurhuis. Hoor je tikje als je stilstaand aan stuurdraaif met de motor uit? Dit is hoogstewaarschijnlijk de lagerbus aan de ingaande zijde van het stuurhuis. Kost geen drol (SKF dealer Bernard Sanders in Den Haag) Is niet zo heel veel werk. Stuurhuis eruit halen (moet net onder motor door kunnen en door gat in schutbord) Stuurhuis demontren wijst zich zelf. Lager bus tikje er simpel uit. Nieuwe monteren mbv passende dop en evt stuurhuis beetje opwarmen met hobbybrander en nieuwe bus in de vriezer voo montage. Er zit ook nog een soort veerbelast drukstuk over de tandheugel. Deze heb ik altijd op gevoel afgesteld, zo strak dat je stuuras nog net met twee vingers kan draaien (ik heb vrij stevige vingers, dat dan weer wel)

Mzzl,
DJ

Succes,
DJ

RG

do aug 03, 2006 14:46

@DJ: gelijk ff geprobeerd: het stuurhuis maakt een tik die klinkt als een open/dicht springend relais. Als ie eenmaal pakt is ie verder stil. Het zou dus best die bus kunnen zijn denk ik, of maakt dat een heel ander geluid?
Ik heb het stuurhuis er overigens al een keer uitgehaald, maar een fijne klus vond ik dat niet. Wat een gepriegel met die boutjes en ook het stuurhuis daadwerkelijk eruit trekken ging niet bepaald soepel! (Al kwam dat ook omdat de achterste motorsteun toen verrot was en er dus eigenlijk geen ruimte was voor het stuurhuis, totdat ik bedacht om de krik maar onder het staartstuk te zetten, toen ging het een stuk soepeler... 8) )

@Raspaardje, ga je met de Alfa of de Lancia naar de ring?

raspaardje

do aug 03, 2006 14:57

Met de Alfa.... Moet wel een beetje mee kunnen komen op de Autobahn...... :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 04, 2006 01:03

Knap hoor!
Dit mag ik graag zien, niet gelijk de hele boel reviseren of een ander blok erin, maar juiste diagnose!
En dan lekker veel sleutelen en met weinig geld (onderdelen en klepveertang!) de boel weer op orde hebben. :blue_cool:

vraagje: hoe krijg je de seals eruit?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

vr aug 04, 2006 08:29

@RG, alleen een tik en verder niks? Lijkt echt heel erg op die bus. Heb ik zelf ook gehad en schijnt standaard te zijn bij oude alfetta type stuurhuizen. Verder mankeert er niks aan die dingen. Lekker precies, simpel, betrouwbaar en goedkoop. Kan je van die Burman dingen in 105 serie helaas allemaal niet zeggen.
Tip mbt tot het eruithalen van het stuurhuis (ik heb het bij 4 cils gedaan gaat wellicht makkelijker) een krik met plankje ertussen onder je carterpan en voorzichting hele motor beetje opkrikken. Niet te veel natuurlijk maar gewoon gewicht van de motorsteunen. Die zakken na verloop van tijd aardig in.
Ik zal eens kijken of in ik nog zón bus heb liggen. Meet ik hem voor je op. Kan je hem van te voren in huis halen.

Mzzl,
DJ

RG

vr aug 04, 2006 09:03

@Allesandro: Seals eruit halen is simpel, ze hoeven immers niet heel te blijven. Ik heb het met een platte schroevedraaier die op het eind wat gebogen is gedaan.

@DJ: Ik heb nog een krom stuurhuis liggen waar ik net het busje uit heb getikt. zie de laatste drie foto's van de reportage: klik

Ik heb ook wel eens gehoord dat de verbinding net boven het stuurhuis vaak kapot gaat. Ik ga zo kijken wat ik kan zien en proberen juiste diagnose te stellen... 8)

RG

vr aug 04, 2006 12:54

Speling in stuurhuis is opgelost!
Was mij eigen stomme fout... :oops: Ik had vorige keer bij het monteren een vriendje de 4 boutjes vast laten zetten waarmee het stuurhuis aan het chassis zit, zodat ik zelf iets anders kon doen. Deze boutjes waren dus wat los getrild !!! :whistle:
Ik had natuurlijk ff moeten checken hoe vast ze zaten, vooral omdat er nogal wat gevloek van onder de auto vandaan kwam... ](*,)

Dus nu weer lekker :driving: , tenminste, als het droog wordt en niet boven de 4000 rpm. :?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr aug 04, 2006 13:03

Mooi werk :thumbs:
Voor weinig geld toch verholpen!
Is de vriendin er ook blij mee dat je de reparatie in de kamer op de parketvloer uitvoert :shock: 8) :D

RG

vr aug 04, 2006 15:36

@ AlfettaOwner: Er is geen vriendin, dat maakt het leven wel zo makkelijk... :wink:

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: olieverbranding in cilinder 2

vr aug 04, 2006 17:44

@ AlfettaOwner: Er is geen vriendin, dat maakt het leven wel zo makkelijk... :wink:
:blue_lol:

Maar je hebt gelijk, soms is zonder makkelijker 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”