haarman

Koel problemen GTV6

wo aug 02, 2006 12:04

Hallo ik heb koel problemen met mijn gtv6.
Zo gauw de motor op temperatuur is staat de meter op 90graden en soms gaat hij ook naar de 95 graden.
Het lijkt mij een beetje teveel want de temperatuur van de olie in de motor loopt onder het rijden soms op tot 95 graden,
en dat lijkt mij toch iets teveel .
Wie weet wat daarvan de oorzaak van kan zijn? ik heb inmiddels de termostaat al vervangen zonder
resultaat.
mvrgr erik

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Koel problemen GTV6

wo aug 02, 2006 12:07

Voor alle duidelijkheid: wat voor GTV is het?

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

haarman

wo aug 02, 2006 12:26

Het is een GTV6 uit 1986 met waarschijnlijk een 2.5 blok.
maar dat weet ik niet zeker omdat er een oliekoeler met olietempmeter in gemonteerd zit.
mvrgr Erik

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 02, 2006 12:27

Is de temperatuurmeter betrouwbaar ??

Radiateur aan vervanging toe en/ofwellicht lucht in het koelsysteem? Wellicht kan je wat meer informatie geven..

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo aug 02, 2006 12:47

Olie temp 95 graden is niet iets om je druk over te maken.
De voor de hand liggende oplossing (thermostaat) heb je al v/v dus controleer eerst eens of de klw temp meter wel beetje klopt. Bijvoorbeeld sensor in kokend water of water de net aan de kook is geweest (borrelt niet zo.) houden. Of met externe meter klst temp controleren. Wel opletten dat je geen douche krijgt van hete klvlst...........
Kijk ook ff of de koelvlst en olie er beide nog uit zien zo als ze eruit horen te zien en of er geen troep in de carterontluchting zit. Ook geen plastic zak of zo op mistyrieuze wijze voor de radiateur gewaaid? Ik verzien maar een paar opties.

Mzzl,
DJ

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo aug 02, 2006 15:39

Je kunt er vanuit gaan dat de meter niet betrouwbare waardes aangeeft. Deze zijn er alleen ter indicatie. Dus bedenk eerst goed of je iets anders ziet dan dat er voorheen gebeurde.

Ter controle kun je nog kijken of de auto bij het opwarmen meer dan 90 graden haalt en dan weer terugloopt tot 90 graden. De waarde 90 kan ook een andere waarde zijn die je ziet als je met opgewarmde motor normaal rijd. Je hebt dan de bedrijfstemperatuur.

Laat dan de motor een tijdje stationair lopen tot de fan aanslaat. Kijk dan eens of de temperatuur hoger opgelopen is en weer naar beneden gaat door de fan. De fan slaat ook weer af.

Ofwel, ga de normale werking van het koelsysteem na. Kijk ook of er geen water in de olie zit of andersom zodat je weet dat het systeem geen lekkages heeft.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

haarman

wo aug 02, 2006 17:39

Het koelwater is helemaal schoon. het is wel zo dat ik het regelmatig bij moet vullen.
De olie ziet er verder schoon uit, wel zit er wat witte aanslag onder de olievuldop.
verder is de radiateur ook helemaal schoon maar vanbinnen weet ik dat dus niet.
Als ik de motor stationair laat draaien dan slaan de vinnen gewoon aan.
gr Erik

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 02, 2006 17:55

90 tot 95 graden water temp is toch niks om je druk over te maken? Als ie weer terug afkoelt als je fans aanslaan en hij gaat dan niet eerst dik over de 100 gr is dr mi niks aan de hand?
Denk dat de meters in je dashboard niet exact de juiste waarde aangeven (bij geen enkele auto volgens mij).
Je hebt de beschikking over een olie koeler zie ik; zit daar een thermostaat is de leiding of is het een 'open' systeem?
Het varieren van je motortemperatuur kan met het openen/sluiten van de olie leiding naar de oliekoeler te maken hebben (vergeet niet dat de ideale werk temp voor olie tussen de 80 en 100 graden is)
Ik zou me maar niet te veel op die afgelezen waardes fixeren> gewoon :driving:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

RG

wo aug 02, 2006 20:43

Als de olie warmer wordt dan 100 graden is dat op zich geen enkel probleem, zolang je maar voldoende oliedruk houdt want de olie wordt wel steeds dunner. Bovendien verouderd de olie sneller als de olie heter wordt. De olie in mijn Ducati wordt met warm weer makkelijk 140 graden, en dat is heel normaal!
Er is zelfs een voordeel als de olie boven de 100 graden komt: eventueel vocht dat in de olie is gekomen verdamt dan sneller en is in no-time je blok uit!

Ik zou me overigens wel zorgen maken als de olietemperatuur niet boven de 80 graden uitkomt. Olie komt dan niet in het werkgebied en dat kan schadelijke gevolgen hebben voor je blok...

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Koel problemen GTV6

wo aug 02, 2006 22:02

Ik zou me overigens wel zorgen maken als de olietemperatuur niet boven de 80 graden uitkomt. Olie komt dan niet in het werkgebied en dat kan schadelijke gevolgen hebben voor je blok...
Dat zou bv kunnen betekenen dat er geen thermostaat in de olieleiding zit waardoor de olie altijd langs de radiateur wordt geleid...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

haarman

do aug 03, 2006 16:48

Dus ik kan er gewoon mee door blijven rijden en zien wel waar het schip strand!!
Maar hoe zou het kunnen dat ik toch steeds water bij moet vullen?
vrgr Erik.

RG

do aug 03, 2006 18:47

allereerst: in aluminium blokken nooit gewoon water gooien! aluminium gaat dan corroderen en das niet lekker voor je blok. Dus koelvloeistof of eventueel aanlengen met gedemineraliseerd water.

Koelvloeistof verbuik zijn meerdere mogelijkheden, dus uitzoeken wat het in dit geval is.
-Het kan je uitlaat uitkomen, dit heeft witte rook tot gevolg.
-Het kan in je olie komen, gevolge witter drab (sludge) in je olie.
-Het kan uit de overloop komen bij je expansievaatje
-externe lekkage, zoals slangaansluitingen, radiator, kachel etc. Je ziet dan stoom en/of druppels.

Overigens moet je het expansievaatje niet te vol gooien, dan kiept ie het overschat er via de overloop uit en blijft daarna constant. Ik heb mijn expansievaatje meestal gevuld tot op de flens.

Terug naar “Algemene Technische vragen”