Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

ombouwen toerenteller van 4 naar 6 cil?

do jul 27, 2006 20:39

Hoi,

is het op de een of andere manier mogelijk om iets te maken dat het signaal van de bobine aanpast zodat ik de toerenteller van een 4 cil kan gebruiken op een 6 cil.? iets dat voor iedere 3 pulsen die binnenkomen er 2 afgeeft? [-o<

En nu nie allemaal roepen dat ik maar de toerenteller van een v6 moet gebruiken... [-X :? die heb je namelijk niet voor de Giulietta. De naald draait namelijk tegen de klok in... :roll:

Alvast bedankt!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: ombouwen toerenteller van 4 naar 6 cil?

do jul 27, 2006 22:11

je moet ff weten wat voor signaal er naar de toerenteller gaat..
Er zijn vast pulsendelers in de handel, kan me herrineren dat ik het ooit op de cruisecontrol van een nissan patrol had gezet omdat deze de hoeveelheid pulsen boven de honderd niet bij kon houden.
Er toen via de nissan garage een pulsdeler op gezet.

denk dus dat er ook wel ombouwkits voor 4 naar 6 cilinders zijn..

zal ook 's ff gaan zoeken
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: ombouwen toerenteller van 4 naar 6 cil?

do jul 27, 2006 22:34

164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: ombouwen toerenteller van 4 naar 6 cil?

vr jul 28, 2006 09:38

Ja, maar dat is delen door twee en dat is inderdaad simpel #-o

Ik heb al eens naar die meter gekeken (zit hier namelijk zelf met een soortgelijk probleem, maar dan met de snelheidsmeter), maar ik zie daar wel een mogelijkheid. De meter zelf is volgens mij namelijk gewoon een voltmeter. Vroeger op school hebben we op die manier ook wel eens frequentiemeters gebouwd.

[kraskraskras]
Met een monostabiele multivibrator geef je elk pulsje netjes dezelfde lengte en vorm. Dit opgeschoonde pulssignaal bied je vervolgens aan op een spanningsstabilisator die hier een nette gelijkspanning van maakt.
[/kraskraskras]

Hoef je dus niet te doen, want dat zit al achter op de meter. Wat je nodig hebt is een spanningsdeler die je tussen het electronicagedeelte en de meter zelf plakt. Gewoon draadje knippen en twee weerstandjes ertussen; misschien nog een potmetertje voor fijnafstelling.

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: ombouwen toerenteller van 4 naar 6 cil?

vr jul 28, 2006 13:12

zou ook een idee kunnen zijn :)
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: ombouwen toerenteller van 4 naar 6 cil?

di aug 01, 2006 16:44

Ik hoor het al, dat wordt veel te ingewikkeld voor mij... :cry:

Hoopte eigenlijk op een makkelijkere manier, iets wat je kan kopen of zo... :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: ombouwen toerenteller van 4 naar 6 cil?

di aug 01, 2006 21:47

Ik heb nog eens even een reservedeel uit elkaar geschroefd en het ziet er toch anders uit. Niks geen digitale electronica. Bij een andere "italiaanse" site vond ik onderstaan schema:
Afbeelding

Zo snel bekeken lijkt dit bijzonder goed overeen te komen met de Giulietta meter, zij het dat de waarden van de gebruikte componenten op de meeste plaatsen behoorlijk afwijkt. Wel duidelijk zichtbaar in het schema is de variabele weerstand (R10), ook wel pot(entio)meter genoemd. In de Giulietta meter zit daar dus gewoon een vaste weerstand. Het ligt voor de hand dat als je die vervangt dat je daarmee de instelling van de meter verandert. Alleen even de vraag welke kant je op moet draaien. Er zit nu een 180 ohm weerstandje in, dus met een 500 ohm potmetertje zoals het schema aangeeft, moet je een eind kunnen komen. Misschien dat ik het zelf ook wel doe, want ik geloof niet echt dat ik stationair 500rpm draai :idea:

Voor de ijverige klusser die niet kan wachten op praktijkfoto's: het gaat om het weerstandje achter het grijze blokje dat zich direct naast de aansluiting van het gele draadje bevindt. Dit weerstandje heeft kleurcode bruin-grijs-bruin-goud.

Terug naar “Algemene Technische vragen”