Jeroen156

LUCHTMASSAMETER 156 defect??

zo apr 02, 2006 22:11

Hallo,

Ik hoor altijd van dieselrijders dat de luchtmassameters van Bosch bij hen vrij snel kapot gaan.
Is dat ook het geval als je een benzinemotor hebt?? Ik rijd een 156 2.0TS

Ik denk namelijk dat mijn luchtmassameter zijn beste tijd gehad heeft, maar vraag me af hoe ik daar zelf achter kan komen.
De klachten zijn dat m'n auto niet zo heel fel meer doortrekt en dat ie bij constante snelheden soms een beetje bokkig loopt. En soms ook wat hapert als de motor koud is. De topsnelheid ligt ook wat lager dan voorheen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een jaar geleden een kat-vervanger heb gemonteerd, maar ik weet niet in hoeverre dit hiermee te maken heeft..... (ik ga in ieder geval wel weer de kat er terug op monteren om te kijken of ie dan weer snel is)

Bij diesels kun je de LMM loskoppelen en testen of ie dan beter loopt.
Dus heb ik dat ook geprobeerd met mijn LMM en toen een keer proefgereden. Bij het wegrijden had ie toen de neiging om af te slaan , maar onder het rijden leek het idd dat ie sneller boven in z'n toeren zit....Haalde nu met het grootste gemak 100 in z'n 2e versnelling.

Dus dacht ik: Luchtmassameter stuk!!?

Of zou het nog iets anders kunnen zijn??

En dan nog het volgende:
Voor volkswagen TDI"s die ook Bosch LMM's hebben, is het mogelijk om er een Pierburg LMM op te zetten. Die schijnen beter te zijn en langer mee te gaan (en goedkoper). Weet iemand of je die ook voor je ALfa kunt krijgen en waar je ze kunt kopen??

michael
Junior Member
Junior Member

RE: LUCHTMASSAMETER 156 defect??

ma apr 03, 2006 21:43

hai, ik heb dit probleem ook een keer meegemaakt. Motor trok niet meer door, top van 160 km/u en hoog brandstofverbruik. Eerst werd gedacht aan bougies, bougieskabels, ontsteking, brandstofdruk, lambda-sonde, verkeerde benzine etc maar uiteindelijk werd er een nieuwe LM meter gemonteerd en hij trok weer heerlijk door in de versnellingen en de topsnelheid (zover dit mogelijk was) werd weer gehaald. Bij mij was het wel zo dat op het dashboard het motormanagement lampje (oranje) ging branden. Het werd een aantal malen gereset maar kwam onherroeppelijk weer terug. Er zijn tal van probleemsituaties voor een klacht die niet altijd oproepbaar of te vinden is. De remedie is dan om de meest cruciale onderdelen die verband houden met de storing uit voorzorg te vervangen. Ook met de examiner (de testkast van AR) kwam de storing niet op het scherm. Wel werd uiteindelijk het gewicht (uitgedruk t in griekse u?) van de lucht gewogen. Dit bleek 300 u te zijn ipv 600 of 900 oid. Afijn, zo;n luchtmassameter kost je de kop niet en hij rijdt weer als de brandweer en je hebt weer plezier om in je alfa romeo te rijden. Dit komt dus niet alleen voor bij dieselmotoren. De meeste motoren (Euro 4 ev) hebben geloof ik geen luchtmassameter meer.
Ik zou zeggen probeer anders bij de of een garage of ze een leen luchtmassameter hebben en deze willen monteren, dan weet je gelijk of dit de boosdoener is. Of een pierburg beter of anders is weet ik niet, geen ervaring mee, monteer gewoon een originele en je kan er weer 100dkm tegen aan. Daarnaast weet ik niet of jouw lamda sonde de waarde aangeeft op de examiner die minimaal vereist is. Monteer eerst ook je kat, zit er niet voor niets. Kijk anders ook op het forum van de www.alfaromeo156club.nl daar zijn genoeg liefhebbers en probleemoplossers te vinden. Succes!

psillen
Guru
Guru

ma apr 03, 2006 22:21

Komt bij benzine ook voor, maar wat minder vaak.

Had bij m'n vorige 156 1.8TS de LMM kapot bij ongeveer 80.000 km.
Auto trok niet meer lekker.

Heb gehoord dat je ze met remvloeistof schoon kunt maken en dat ie het dan wel weer eens wil doen.
Baat het niet, schaadt het niet, tenminste als het inderdaad de LMM is.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma apr 03, 2006 22:22

Dat van die Pierburgs is waar! Op de VW LT's waar ik ooit werkte hebben we daarmee geëxperimenteerd en die dingen waren onverwoestbaar. Via partsbase.nl kochten we die voor de LT's; misschien dat er op die manier ook een alternatief voor je TS boven water komt?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Jeroen156

di apr 04, 2006 21:54

Bedankt voor jullie tips!

Ik heb toevallig een paar dagen geleden het filmplaatje in de luchtmassameter al schoongemaakt met remmenreiniger zoals jij het zegt (had ik ook ergens gelezen). Tegelijkertijd het luchtfilter vervangen ook. Daarna liep de auto alweer wat beter moet ik zeggen. Maar of dat aan het filter ligt, of aan de remmenreiniger weet ik dus niet zeker.

Maar helemaal de oude is de alfa nog niet volgens mij. Voorheen zat ik op de snelweg zo aan de 200, en heb ook wel ooit 230 km/u gepiekt (op de teller) met de Alfa. Maar nu is 190-200 km/u zo'n beetje het maximale volgens mij. Misschien nog eens naar Duitsland, want hier is het moeilijk om goed te testen. Voor je het weet haal je een politiewagen in.....

Binnenkort moet de auto toch door de APK en een beurtje. Ik zal meteen maar de LMM vervangen, want het zal daar vast wel aan liggen denk ik haast.

TIP:
De lokale automaterialenzaak hier kan blijkbaar ook een Bosch luchtmassameter voor je Alfa bestellen als je het typenummer van de LMM doorgeeft....
Ben benieuwd of die goedkoper is, want bij de Alfagarage kosten ze ongeveer 175 euro werd me verteld. Dit terwijl de automaterialenzaak het had over ongeveer 100 euro.....
(Maar dat moest hij nog even bij Bosch navragen per telefoon en dat kon afgelopen zaterdag niet omdat Bosch toen niet bereikbaar was)

Ik laat het wel horen als het opgelost is!

De groeten

psillen
Guru
Guru

di apr 04, 2006 22:18

Je gaat toch ook niet voor 100 Euro een LMM vervangen als je niet zeker weet of ie defect is :?:

Er is vast een methode om het te testen. Andretti?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Kosta
Guru
Guru

di apr 04, 2006 23:13

Gewoon bij een dealer op de computer zetten en uit laten lezen. 99% kans dat dan de oorzaak gevonden word, mits het normale onderhoud gewoon gedaan is.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: RE: LUCHTMASSAMETER 156 defect??

wo apr 05, 2006 08:37

Je gaat toch ook niet voor 100 Euro een LMM vervangen als je niet zeker weet of ie defect is :?:

Er is vast een methode om het te testen. Andretti?
hieruit blijkt wel dat jij geen ervaring met de dealer hebt ingeval van storingen....
die mannen vervangen met gemak van allerlei zaken die er mee te maken 'kunnen' hebben...
ook al geeft de testkast het niet per definitie aan.
en als blijkt dat de storingen gewoon blijven voorkomen zal je toch die vervangen artikelen moeten betalen.
mijn zwager maakte dat onlangs ook weer mee...500 euro verder maar probleem niet opgelost. auto blijft op onverklaarbare wijze spontaan afslaan en/of inhouden.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Jeroen156

wo apr 05, 2006 20:28

Je hebt gelijk, ik zou de auto bij de dealer uit kunnen laten lezen inderdaad.
Alleen heb ik een paar weken geleden de luchtmassameter eens losgekoppeld en ermee rondgereden om het te testen, waarbij het injectielampje ging branden. Dus zal er sowieso een foutcode in de computer staan, m.b.t. de luchtmassameter.......

Laten we zeggen dat mijn ervaringen met de Alfa dealer hier in de regio niet zo geweldig zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het overal zo is....

Het liefst doe ik zoveel mogelijk onderhoud zelf, ook omdat ik het gewoon leuk vind.

nogmaals bedankt voor jullie reacties!

psillen
Guru
Guru

wo apr 05, 2006 20:38

Probleem met de LMM kun je niet altijd uitlezen.

In mjin geval kwam dealer no. 1 er niet uit -want die kon alleen wat vinden als er een foutcode in de
computer stond en die was er niet-. Garage no. 2 had een echte monteur en die wist binnen een kwartier
wat er aan de hand was, vond ook nog een matige bougiekabel maar gaf al aan dat die niet het echte
probleem veroorzaakte.
Alfetta Gt, 1975

Arjscho

di aug 01, 2006 14:17

Ik heb nu ook de luchtmassameter vervangen, maar probleem niet opgelost :( :( .
Bij koude motor loopt de Alfa slecht (slaat bijna af ) ook onregelmatig toerental.
Heb hem al bij 2 garages gehad, maar er komt niets uit de computers betreffende het probleem.
Eerste keer : computer gaf aan luchtmassameter stuk.
Laatste 2 metingen gaven niets meer aan. :shock: :shock:
Wie weet misschien waar het anders aan kan liggen :?: :?: :?:

Jeroen156

Re: RE: LUCHTMASSAMETER 156 defect??

di aug 01, 2006 14:35

Ik heb nu ook de luchtmassameter vervangen, maar probleem niet opgelost :( :( .
Bij koude motor loopt de Alfa slecht (slaat bijna af ) ook onregelmatig toerental.
Heb hem al bij 2 garages gehad, maar er komt niets uit de computers betreffende het probleem.
Eerste keer : computer gaf aan luchtmassameter stuk.
Laatste 2 metingen gaven niets meer aan. :shock: :shock:
Wie weet misschien waar het anders aan kan liggen :?: :?: :?:
Heb je misschien de motor afgespoten met de hogedruk??
Dan zou het kunnen dat er water in je bougieschachten is gelopen. Kijk maar eens na.....

Maar aan de andere kant zouden ze dat bij de garage gezien moeten hebben....

Groeten

Jeroen156

di aug 01, 2006 14:48

Sorry, ik wist trouwens niet dat dit topic nog open stond op dit forum.
Ik had destijds dit onderwerp ook op een ander forum geplaatst en het probleem is al enige tijd opgelost.

Door het vervangen van de LMM liep de alfa weer zoals ze zou moeten lopen!

Bij sommige garages zien ze bij het uitlezen niet of de LMM kapot is. Je loopt dan de kans dat ze andere dingen laten vervangen die de oorzaak "kunnen" zijn
Het beste is gewoon om er een "probeer" LMM op te zetten, die ze bij de meeste alfagarages wel een hebben liggen.

Wat mij betreft is dit Topic afgehandeld. Bedankt voor alle tips en informatie!!

Groeten
Jeroen Bierens

Terug naar “Algemene Technische vragen”