DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

olie druk TS 8V

di jul 25, 2006 12:54

Wat is volgens jullie de oliedruk (koud stationair en warm stationair) die voor een TS 8V blok aangeeft dat het blokkie wel een setje nieuwe lagers lust?? (ff afgezien van oliepomp malheur, verkeerde olie, vuil olie filter e.d.)

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: olie druk TS 8V

di jul 25, 2006 14:52

Volgens mij zijn de waardes:

koud stationair: 4,5 - 5 bar
warm stationair: 0,5 - 1 bar

Dit zou de meter ook ongeveer moeten aangeven. Houdt er wel rekening mee dat het geen precisie instrument is!

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: olie druk TS 8V

di jul 25, 2006 15:27

Hoi,

Hierboven zijn de nette waardes.
Indien de druk warm bij 3000+ niet meer boven de 2,5 tot 3 bar komt en echt warm stationair naar bijna 0 gaat (mechanisch gemeten, niet met die kwispelstaart die er standaard inzit) dan wordt het tijd om actie te ondernemen.
Daarbij scheelt het ook nog veel of je vaak in de toeren klimt of er alleen vrij rustig mee rijdt.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: olie druk TS 8V

di jul 25, 2006 18:58

Ok thx,

Ik begon me wat zorgen te maken maar lijkt toch mee te vallen. Heb ff olie filter gewisseld. Blok was aardig zwart van binnen en ben andere olie gaan gebruiken. Had de indruk (weet het 100% zeker) dat de druk wat lager aan het worden was. Mogelijk gewoon vuil uit het blok dat in het filter is gespoeld. Houd het in de peiling.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: olie druk TS 8V

di jul 25, 2006 20:19

Je gebruikt toch niet te dunne olie?
En, met dit weer heeft iedere motor wel een iets lagere oliedruk (olie koelt langzamer af en wordt ook iets warmer.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4429
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: olie druk TS 8V

za jul 29, 2006 23:22

Nog ff voor de afronding. Er zit 10W 40 in (elf competion sti) En druk koud stationair (voor zover mogelijk tijdens de "hittegolf") is 4.5 a 5 bar en warm stationair (normaal warm, geen circuit gebeul) 1 bar.
Zoals gezegd oliefilter keertje extra gewisseld voor de zekerheid ivm "zwart" blok en olie type wissel.
Trouwens wel merkwaardig in het originele NL instructieboekje staat 10W 40 voorgeschreven in duitse buchelli reparaturanleitung 15W 50.............

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: olie druk TS 8V

ma jul 31, 2006 21:06

over het algemeen is 10W-40 goed zat voor je motor allen zal je olie druk worden bepaatt door de staat van je motor
( lagers ) en de olie die je gebruikt in de vorm 10W-40 heb je ook nog verschillen zitten heb je een mineraal olie is dikker dan een syntatische olie 10W-40 als je auto meer als 2 ton heeft gelopen zou ik zelf voor een 15W-40 gaan teminste als mijn olie druk wat aan de lage kant is dan....

hoe dikker de olie hoe hoger je druk

zelf had ik in mij TS 10W-60 vol syntheeten een keurige olie druk maar dit blok draaide ook wat hogere toeren maar mijn olie ging ook elke 7500 km eruit voor nieuwe en heb nooit problemen gehad dit blok was gechipt en had 250000 km op de klok....

dus ja hoe is je blok dat bepaald eigenlijk alles en ja de olie druk meter is geen precisie instrument.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Algemene Technische vragen”