Bij ons op het Mazda-forum vroeg er laatst eentje of het klopte dat z'n remlichten het ook deden bij contact uit. Mijn eerste reactie: Duitse auto's gewend zeker (aangezien ik mezelf ooit verbaasd heb over mijn Jetta waarvan de remlichten niet werkten bij contact uit, claxon ook niet trouwens)? Bleek Frans te zijn (een 205je geloof ik), maargoed toch wel grappig
Nog iets aparts: mijn Mazda is destijds in Duitsland afgeleverd, en heeft de nodige verschillen in bedrading met "Nederlandse" Mazda's. Zo heeft hij hoogteverstelling op de koplampen (volgens mij al heel lang verplicht daar), maar ook zijn de dimlichten en grootlichten apart afgezekerd, ook links en rechts apart (dus vier zekeringen), terwijl het hele circus "normaal" op 1 zekering zit. Moet wel zeggen dat ik de Duitse methode iets beter vind, anders sta je gelijk in het donker als er eentje poef zegt. Ook zitten de stadslichten en het linker achterlicht apart gezekerd van het rechter achterlicht en de kentekenverlichting (Nederlandse Mazda's: alweer op 1 zekering).
Hoe ik daarachter kwam? Ik wou mijn sportstuur overzetten van mijn vorige (wel origineel-Nederlandse) Mazda op mijn huidige, en wou even de zekering van de claxon eruit halen. Geeft anders zo'n kabaal als het draadje ergens tegenaan komt. Even de vraagbaak erbij gepakt (lag het meest voorhanden), daarin stond dat ik de zekering van de remlichten "STOP" moest hebben. Dus ik op zoek naar die zekering, niet te vinden... dan maar even op zoek naar het Duitse instructieboekje, blijkt er toch een zekering "HORN" te zijn! Glad overheen gekeken...
In de loop van de daarop volgende week maar eens contact gezocht met de importeur voor een bedradingsschema van mijn Duitser, bleek ik zowaar te kunnen bestellen bij de dealer. Kreeg een boek van 200!!! pagina's

Da's nog es wat anders dan die 5 in m'n vraagbaak.