Emilio
Guru
Guru

wist je dat

zo jul 30, 2006 00:41

Bij de bertone (1750gtv) het achteruitrij licht het alleen maar doet als het licht aan staat...
Ik heb me al een tijdje bezig gehouden met het feit dat mijn achteruit rij licht het niet deed.
Ben namelijk de boel aan het opbouwen.
Tot dat ik het licht aan had en nog een poging deed... En ja wel hoor.

Mijn conclusie was dat een vorige eigenaar een foutje had gemaakt.
Tot dat ik het schema (haynes) er op na sloeg... En het klopt dus.
Ik heb het wel veranderd..

Nu doet ie het keurig, alleen als het contact aan staat.

Was dit een apkpunt geweest?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: wist je dat

zo jul 30, 2006 00:44

Nee, alleen bij een auto van 1998 of nieuwer is een achteruitrijlicht verplicht. Bij mijn 75 doen ze het ook niet, geen probleem.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo jul 30, 2006 00:46

Giulia super idem
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 30, 2006 01:22

Even ernstig naast t topic; bij mn Mercedes 300 station van vroegah ging bij inschakelen van de achteruitversnelling (bij ingeschakelde ruitenwissers vóór), de achterwisser automatisch enkele keren over t achterraam>dán kijk je raar als je dat voor t eerst meemaakt.... :shock:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 30, 2006 01:26

Die is voor mij ook nieuw :lol:

Heb wel gehoord van Mazda's waarvan de motor bleef lopen als het contact werd uitgezet, totdat ook de verlichting werd uit gezet (oorzaak: zekering op een plek die leeg hoort te zijn in de zekeringkast) of waarvan de zekering van de stadslichten poef zei zodra ze werden aangezet (oorzaak: illuminationdraad voor de radio maakt massa, door loshangen of door onkundig aansluiten van de massadraad van diezelfde radio).
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 30, 2006 10:25

Weer een beetje on-topic:
Wist je dat, als je bij een 33 type 2 het checkcontrol in de middenconsole afkoppelt, je totaal geen verlichting meer hebt aan de achterkant van je 33?
Proefondervindelijk opgemerkt....
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Rees-Cees

zo jul 30, 2006 10:34

Bij mijn (veel nieuwere) Ford gaat de achteruitwisser ook aan als je de auto start en de achteruitversnelling ingeschakeld staat (tenminste als de auto regen sensor aan staat).

Bij de LT zitten 2 hele grote lampen achter gemonteerd das weer makkelijk bij het achteruit rijden in de donker.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 30, 2006 10:40

Ok, Volvo 480:
- ruitenwisser achter gaat exact in fase met ruitenwisser voor
- na parkeren even de verlichtingshendel aantikken en ze blijven ca 30 sec. branden, zodat je het sleutelgat in je voordeur kan vinden (wel je auto goed gericht parkeren)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: wist je dat

zo jul 30, 2006 11:33

Bij de bertone (1750gtv) het achteruitrij licht het alleen maar doet als het licht aan staat...
Ik heb me al een tijdje bezig gehouden met het feit dat mijn achteruit rij licht het niet deed.
Ben namelijk de boel aan het opbouwen.
Tot dat ik het licht aan had en nog een poging deed... En ja wel hoor.
Leuk he bij bijna alle 105-jes.. :twisted:

Heeft mij ook al eens een paar uurtjes klooien gekost. En dan deed ie het weer wel en dan weer niet...en toen viel het kwartje...:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jul 31, 2006 01:28

Bij ons op het Mazda-forum vroeg er laatst eentje of het klopte dat z'n remlichten het ook deden bij contact uit. Mijn eerste reactie: Duitse auto's gewend zeker (aangezien ik mezelf ooit verbaasd heb over mijn Jetta waarvan de remlichten niet werkten bij contact uit, claxon ook niet trouwens)? Bleek Frans te zijn (een 205je geloof ik), maargoed toch wel grappig :lol:

Nog iets aparts: mijn Mazda is destijds in Duitsland afgeleverd, en heeft de nodige verschillen in bedrading met "Nederlandse" Mazda's. Zo heeft hij hoogteverstelling op de koplampen (volgens mij al heel lang verplicht daar), maar ook zijn de dimlichten en grootlichten apart afgezekerd, ook links en rechts apart (dus vier zekeringen), terwijl het hele circus "normaal" op 1 zekering zit. Moet wel zeggen dat ik de Duitse methode iets beter vind, anders sta je gelijk in het donker als er eentje poef zegt. Ook zitten de stadslichten en het linker achterlicht apart gezekerd van het rechter achterlicht en de kentekenverlichting (Nederlandse Mazda's: alweer op 1 zekering).

Hoe ik daarachter kwam? Ik wou mijn sportstuur overzetten van mijn vorige (wel origineel-Nederlandse) Mazda op mijn huidige, en wou even de zekering van de claxon eruit halen. Geeft anders zo'n kabaal als het draadje ergens tegenaan komt. Even de vraagbaak erbij gepakt (lag het meest voorhanden), daarin stond dat ik de zekering van de remlichten "STOP" moest hebben. Dus ik op zoek naar die zekering, niet te vinden... dan maar even op zoek naar het Duitse instructieboekje, blijkt er toch een zekering "HORN" te zijn! Glad overheen gekeken... :oops:

In de loop van de daarop volgende week maar eens contact gezocht met de importeur voor een bedradingsschema van mijn Duitser, bleek ik zowaar te kunnen bestellen bij de dealer. Kreeg een boek van 200!!! pagina's :o Da's nog es wat anders dan die 5 in m'n vraagbaak.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Terug naar “Algemene Technische vragen”