Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Stellen handremkabel 75

wo jul 12, 2006 23:51

Toch nog even voor de zekerheid...

Morgen ga ik de handremkabel van mn 75 vervangen. Aangezien de schroefdraad met daarop de stelmoeren afgebroken was heb ik nooit kunnen zien hoe die constructie eruit ziet. Wat ik begrepen heb van online manuals is dat er op het schroefdraad 2 moeren zitten.

1 lijkt een standaard moer
2 is de zogenaamde stelmoer die eruitziet als een standaardmoer met een buisje eraan

Als ik het goed begrepen heb gaat de standaard moer er eerst op, gevolgd door de stelmoer?
Welke moer moet ik aandraaien om de kabel strakker te zetten?
Zijn het idd alleen deze twee moeren of moet er ook nog een ringetje op oid?
Als ik de kabel net gemonteerd heb, waar positioneer ik dan de moeren? Aan het begin van de schroefdraad of juist helemaal aan het einde (dus tegen de hefboom aan)?
Moet de stelmoer met het buisje naar de klauw toe of juist van de klauw af gemonteerd worden?

Misschien domme vragen, maar ik ben nou eenmaal blond en doe het graag in 1 keer goed... :roll:
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Stellen handremkabel 75

wo jul 12, 2006 23:57

Eerst de gewone moer, dan die andere, met het 'busje' van de andere moer af. Die laatste moer is een soort borgmoer; je stelt de kabel door de eerste moer verder op de kabel te draaien (kabel wordt effectief korter) of van de kabel los te draaien (omgekeerde effect). De andere moer draai je daar klemvast tgenaan, en dan zit het zaakje geborgd. Waarom dat busje erop zit zou ik zo niet kunnen zeggen, het zit er, maar voegt volgens mij niet bar veel toe (maar misschien zie ik iets over het hoofd).

Draai eerst de gewone moer halverwege het stelbereik (schroefdraad) en kijk hoe de handrem is (klikjes tellen, 4 of 5 klikjes van volledig los tot vast is geloof ik goed). Al naar gelang strakker of losser zetten, en als het dan naar tevredenheid is borgen met de andere moer. That easy!

Hoe de kabel aan de andere kant (handremhendel) precies vast zit moet ik je even schuldig blijven.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do jul 13, 2006 00:03

Thanx Yuri,

Aan de andere kant zit-ie met een borgpennetje vast...lekker handig diep in de tunnel boven de middendemper en de aandrijfas....maar dat gaat wel goed komen!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Stellen handremkabel 75

do jul 13, 2006 00:06

Eerst de gewone moer, dan die andere, met het 'busje' van de andere moer af. Die laatste moer is een soort borgmoer; je stelt de kabel door de eerste moer verder op de kabel te draaien (kabel wordt effectief korter) of van de kabel los te draaien (omgekeerde effect). De andere moer draai je daar klemvast tgenaan, en dan zit het zaakje geborgd. Waarom dat busje erop zit zou ik zo niet kunnen zeggen, het zit er, maar voegt volgens mij niet bar veel toe (maar misschien zie ik iets over het hoofd).

Draai eerst de gewone moer halverwege het stelbereik (schroefdraad) en kijk hoe de handrem is (klikjes tellen, 4 of 5 klikjes van volledig los tot vast is geloof ik goed). Al naar gelang strakker of losser zetten, en als het dan naar tevredenheid is borgen met de andere moer. That easy!

Hoe de kabel aan de andere kant (handremhendel) precies vast zit moet ik je even schuldig blijven.
Yuri, is het niet net andersom? Eerst de moer met buisje (waar op t uiteinde van dat buisje een soort halfronde uitsparing zit welke tegen de 'bus' in de remhevel drukt bij aantrekken van de handremkabel) en daarna pas de gewone moer om t zaakje te borgen? Toch ? Of doe ik het al mijn hele leven fout?
Dus eerst de lengte van de kabel stellen met die 'moer met t buisje' en vervolgens borgen met de gewone moer...dacht ik... :?
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Andretti Molletti

do jul 13, 2006 00:55

Buisje aan de moer valt inderdaad in de opening van het stelmechanisme zodat de kabel niet raakt in de remhevel...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 13, 2006 06:37

*geheugen kraakt*

Tja, hmm, ik heb het niet al te lang geeden nog gedaan en dacht dat het andersom was ](*,)

Scuzi...

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 13, 2006 13:28

*geheugen kraakt*

Tja, hmm, ik heb het niet al te lang geeden nog gedaan en dacht dat het andersom was ](*,)

Scuzi...
Jij hebt ook zoveel aan je hoofd he.. :wink:
Grtz, fRank

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 13, 2006 23:28

Grtz, fRank
Je moest eens weten :wink: Ik moet gewoon dingen van teveel verschillende auto's onthouden :twisted: En ik moet regelmatig eten, anders laat mijn geheugen me helemáál in de steek...

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 13, 2006 23:38

Grtz, fRank
Je moest eens weten :wink: Ik moet gewoon dingen van teveel verschillende auto's onthouden :twisted: En ik moet regelmatig eten, anders laat mijn geheugen me helemáál in de steek...
Laat me raden; geschroeid vlees afgeblust met gerstenat? :wink:
Grtz, fRank

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 13, 2006 23:39

Yep, gisteren nog lekker vlees geschroeid... 8)

En afgelopen zaterdag (uitje met Marian d'r werk). En de maandag daarvoor, en... Wat een schitterend seizoen, de zomer :thumbs:

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 14, 2006 16:20

Nou ik ben nog niet jarig zeg...

Ik denk toch echt dat de hele uitlaat los moet om er bij te komen...en dan nog moet ik een beetje langs de cardanas heen vrutten om er aan te komen. Er zit namelijk nog een originele uitlaat onder met een hele dikke platte middendemper en die zit precies voor de bevestiging van de kabel aan de hefboom.

Dat gaat dus meer tijd kosten dan de tijd die ik tot mijn beschikking had. Als die pijp er dan toch af moet dan wil ik m ook meteen vervangen voor een leuker exemplaar. De voorste pijpen zijn onder het schutbord ook goed plat en ik meen ook ergens een lek te horen dus dat is niet eens zo'n overbodige luxe...

Nu dus eerst maar eens op zoek naar een leuke uitlaat voor een katloze TS en dan kabel en pijp in een keer vervangen...

...dus als iemand nog iets leuks heeft liggen dan PB me maar.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”