Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

V-riem poelie loopt los ( 33 1.7 8v)

ma jul 10, 2006 23:53

Hee Alfisten,

De poelie van de V-riemen op de krukas loopt los bij mijn 33. :? Het is een '92er 1700 8v.

De eerste keer in de file. Hij was er toen helemaal af, de moer lag gelukkig nog tussen mijn fan bladen. Ik heb hem toen weer vast gezet met een ratel en Loc-tite.
Nu is hij er weer afgelopen waarschijnlijk omdat de krukas met het aandraaien gaat meedraaien. Kan ik hier de lucht sleutel opzetten?? Of moet ik de krukas ergens blokkeren? Er staat hier niets over in mijn vraagbaak.

De dynamo, water- en stuurbekrachtigingspomp lopen gewoon soepel.

Het viel mij trouwens op dat er geen spie of iets dergelijks tussen zit, klopt dit of ben ik iets verloren? Is het alleen de poelie en de moer wat erop hoort of zijn er misschien onderdelen "verdwenen" de eerste keer?

Alvast bedankt!!

Thijs

Huib
Guru
Guru

RE: V-riem poelie loopt los ( 33 1.7 8v)

di jul 11, 2006 08:38

Je kunt de krukas blokkeren door bij de startmotor het afdekkapje eraf te halen. Dan steek je daar een grote schroevendraaier of een breekijzer in je starterkrans.

Met perslucht kan ook wel maar het is niet echt nauwkeurig, liever met een momentsleutel. Als je de eerste keer de moer aangedraaid hebt zonder de motor te blokkeren dan verklaart dat waarom hij weer losgelopen is. Als hij op het voorgeschreven moment vastzit zou dat niet meer moeten gebeuren.

Er zit geen spie of borging bij de moer. Als ik het me goed herinner zit er wel een nog een vlakke ring tussen de moer en het eerste riemwiel van de distributieriemen. Deze riemwielen kunnen er zo afschuiven als de poelie weg is, dus als ze zijn blijven zitten heb je geluk gehad.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

wo jul 12, 2006 10:52

Bedoel je dat er een ring tussen de moer en de poelie hoort of tussen de poelie en het distributietandwiel?

Ik krijg hem hoe dan ook nu niet meer gecentreerd. Hij blijft radiaal zwabberen. Het gat in de poelie is veel groter dan de as maar dat lijkt niet door slijtage gekomen. Hoort hier een bus ofzo tussen?

Ook lijkt het of hij nu veel te ver naar voren zit, van de uitlijning van de V-riemen klopt niet veel meer.
De rest (distributie) lijkt goed op zijn plaats te zitten. Motor draait ook goed.

Ik heb het helaas nooit gezien zoals het hoort dus daarom is het een beetje gissen. Heeft niet iemand een los blok waar hij foto's van kan maken?

Thijs

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo jul 12, 2006 11:42

Als het gat in de poelie te groot lijkt tov de krukas icm verder naar voren staan lijkt op niet ver genoeg over de krukas heengeschoven poelie. Een niet goed gemonteerde poelie zal/kan resulteren in een lekkende krukaskeerring en door onbelans aan je krukas schade aan je motor. Dus eerst goed monteren voor je verder gaat rijden!!!

Tussen poelie en moer hoort iig een ring.
Shut up and ride!

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

wo jul 12, 2006 12:38

Ik weet t.. auto staat uiteraard stil nu. :roll: Had t wel even op de startmotor geprobeerd.

Het gekke is: de poelie kan niet verder, hij ligt strak tegen het distributie tandwiel.

Hoe dan ook, er klopt iets niet. En er mist op zijn minst een ring.

Ik ga wel even op de sloop kijken of er een 1700tje staat om te vergelijken of wat onderdeeltjes te scoren. Mocht dat niet lukken dan breng ik hem wel even weg.

Kent iemand een goed Alfa-adresje in Arnhem of zeer dichte omgeving (i.v.m. slepen)?

Terug naar “Algemene Technische vragen”