Ker

Licht bonkend geluid 3.0 v6 12 klepper

zo jul 09, 2006 12:18

Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een goede spider 3.0 v6 en nu ben ik een 12 klepper tegengekomen in (schijnbaar) goede staat, maar...met open motorkap en draaiende motor was er in de verte een licht en onregelmatig bonkend geluid te horen (alsof er een lager te ruim is ofzo). Is dit iets dat bij jullie direct herkenbaar is, of moet ik de auto nader laten onderzoeken? Ik kan het helaas niet beter omschrijven dan zo... :?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groeten,
Ker

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

RE: Licht bonkend geluid 3.0 v6 12 klepper

zo jul 09, 2006 14:15

Klinkt als lagers... gaat t over als je gas geeft enkomt het terug op het moment dat de belasting weg is?
Alfa romeo: The art of the machine!

Ker

zo jul 09, 2006 15:33

Hoi Marc,

Idd, tijdens het rijden kon ik het in ieder geval niet horen en de motor loopt heel regelmatig en ook het acceleren gaat in een vloeiende lijn.
Als het lagers zijn: kan dat erg veel kwaad en...is een reparatie duur?

Thanks!
Groeten,
Ker

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 09, 2006 15:58

is geen leuk grapje lagers...blok moet eruit, krukas nagekeken (en gereindigd meestal) en dan lagerschalen wisselen...

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo jul 09, 2006 17:12

Klinkt als een hoofdlager.
Wordt harder als de motor warm is en vooral bij gas geven, bij constant gas is het minder...

Kun je op een min of meer goedkope manier doen (alleen lagerschalen vervangen), maar het eindigt meestal toch in een complete revisie (onder het mom van 'als je het nu toch los hebt...'). Want ja, je wilt dan ook weten of de krukas nog rond is en de hoofdlagerkappen niet uitgeslagen.
Voor een complete revisie ben je wel een paar duizend euro verder.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Ker

zo jul 09, 2006 17:26

Mmmm, duidelijk verhaal. Bedankt voor jullie input.

Ker

di jul 11, 2006 07:07

Ik ben er nog niet helemaal uit. Het geluid is er niet met een koude motor. Naarmate hij warmer wordt, wordt het geluid hoorbaar (alleen bij stationair lopen) tijdens het rijden hoor je er helemaal niks van. De verkoper zegt dat het iets erger is geworden sinds recent de riemen zijn vervangen...dat lijkt toch weer op kapotte lagers te duiden...

Ik denk dat ik deze maar vergeet.
Groeten,
Ker

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

di jul 11, 2006 08:20

Bij koude motor is de olie dikker, dus dan hoor je het niet. Bij warme motor wordt de olie dikker en dan begint de krukas wat te bonken...Ze schijnen er oud mee te kunnen worden...mijn GTV6 heeft t ook, alleen bij erg warme motor en 30 graden buitentemperatuur...en stationair...we zullen zien

Terug naar “Algemene Technische vragen”