Speeder

Remklauw 33 vervangen...muurvast!

zo jul 09, 2006 11:43

Vandaag dacht ik even de schijven en blokken te vervangen, alleen de twee bouten van de remklauw zitten wel zo gigantisch(!) vast dat ik ze niet los krijg. Wat ik natuurlijk niet moet hebben is dat ze dol draaien of afbreken. Met hoeveel nm zitten die dingen aangedraaid? Krijg je ze er zonder luchtsleutel uit of is het beter om met luchtsleutel te doen (misschien is het dan zo gepiept?)

:roll: Ik raak een beetje moedeloos van alle bouten die vast zitten/afbreken/niet los willen etc :roll:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Remklauw 33 vervangen...muurvast!

zo jul 09, 2006 11:50

Vandaag dacht ik even de schijven en blokken te vervangen, alleen de twee bouten van de remklauw zitten wel zo gigantisch(!) vast dat ik ze niet los krijg. Wat ik natuurlijk niet moet hebben is dat ze dol draaien of afbreken. Met hoeveel nm zitten die dingen aangedraaid? Krijg je ze er zonder luchtsleutel uit of is het beter om met luchtsleutel te doen (misschien is het dan zo gepiept?)

:roll: Ik raak een beetje moedeloos van alle bouten die vast zitten/afbreken/niet los willen etc :roll:
WD40. Het liefst 10 liter. :biggrin: Daarna met een hamer de bouten laten `schrikken`. Probeer dan met een goed passende sleutel kleine bewegingen te maken. Dus 2 stappen vooruit, 1 stap terug. Zo moet het lukken. Niet met een luchtsleutel. Dan heb je geen gevoel tijdens het losdraaien. Mocht hij afbreken dan is er een kans dat een deel blijft uitsteken zodat je met een griptang alsnog de bout kunt losdraaien. Maar laat het niet zover komen. Dus, veel kruipolie gebruiken. En je geduld niet verliezen. :wink:

Speeder

Re: Remklauw 33 vervangen...muurvast!

zo jul 09, 2006 12:02

WD40. Het liefst 10 liter. :biggrin: Daarna met een hamer de bouten laten `schrikken`. Probeer dan met een goed passende sleutel kleine bewegingen te maken. Dus 2 stappen vooruit, 1 stap terug. Zo moet het lukken. Niet met een luchtsleutel. Dan heb je geen gevoel tijdens het losdraaien. Mocht hij afbreken dan is er een kans dat een deel blijft uitsteken zodat je met een griptang alsnog de bout kunt losdraaien. Maar laat het niet zover komen. Dus, veel kruipolie gebruiken. En je geduld niet verliezen. :wink:
Wat bedoel je met 2 stappen vooruit en 1 stap terug? Als ik hem een stukje los draai ook weer een kleiner stukje terug draaien en zo verder? Ik heb er een goede dop met verlengstuk (haaks) op gezet en heb er met een hamer op getikt. Is dat wat jij bedoeld?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Remklauw 33 vervangen...muurvast!

zo jul 09, 2006 12:27

Dat bedoel ik idd. 2 slagen vooruit en dan 1 slag weer terug. Wel goed kruipolie bij spuiten telkens weer. Probeer op de bout te slaan, niet op je verlengstuk. Die wordt daar niet beter van.

Speeder

Re: RE: Remklauw 33 vervangen...muurvast!

zo jul 09, 2006 12:32

Dat bedoel ik idd. 2 slagen vooruit en dan 1 slag weer terug. Wel goed kruipolie bij spuiten telkens weer. Probeer op de bout te slaan, niet op je verlengstuk. Die wordt daar niet beter van.
Ik ga het proberen... :wink:

Speeder

ma jul 10, 2006 00:09

Oke, ze zijn er alle 4 uit. Links zat de bovenste bout wel zo gigantisch vast dat ik er een pijp van anderhalve meten op gezet heb en daar op ben gaan staan. Na voorzichtig wat heen en weer te veren begaf de kop van de bout het. Na het remzadel verwijderd te hebben kon ik er beter bij en heb ik het overgebleven draad volgezet met moeren. De bovenste moer even een puntlasje gegeven en vervolgens mijn speciaal verlengde dop 19 erop. In combinatie met WD40 kwam hij na een half uurtje pielen gewoon netjes los uit het fusee 8)

Als ik de bouten terug draai, is het dan raadzaam om alvorens het aandraaien met de momentsleutel er wat kopervet oid aan te doen? Of is dit juist uit den boze op deze plek?

Huib
Guru
Guru

ma jul 10, 2006 08:42

Oke, ze zijn er alle 4 uit. Links zat de bovenste bout wel zo gigantisch vast dat ik er een pijp van anderhalve meten op gezet heb en daar op ben gaan staan. Na voorzichtig wat heen en weer te veren begaf de kop van de bout het. Na het remzadel verwijderd te hebben kon ik er beter bij en heb ik het overgebleven draad volgezet met moeren. De bovenste moer even een puntlasje gegeven en vervolgens mijn speciaal verlengde dop 19 erop. In combinatie met WD40 kwam hij na een half uurtje pielen gewoon netjes los uit het fusee 8)
Daar heb je dan echt geluk mee gehad, als je pech hebt breekt hij net in het fusee af en kun je gaan boren. Als je met een lange pijp gaat werken is de kans veel groter dat de bout breekt door het wringen. Met perslucht tik je hem als het ware los en heb je dus minder kans dat hij breekt. Maar verder ben ik het met Kas eens, het mooiste is een goede stevige sleutel (zonder verlengstukjes oid, dat levert alleen maar speling op) en dan met een zware hamer tikken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

mafkees

ma jul 10, 2006 09:14

er zijn ook lange steek en ring sleutes te koop :lol:

ik heb er bijvoorbeeld een aantal 8)

makkelijk voor het vervangen van de distributie riemen van een 33 :roll:

Speeder

ma jul 10, 2006 10:11

Daar heb je dan echt geluk mee gehad, als je pech hebt breekt hij net in het fusee af en kun je gaan boren. Als je met een lange pijp gaat werken is de kans veel groter dat de bout breekt door het wringen. Met perslucht tik je hem als het ware los en heb je dus minder kans dat hij breekt. Maar verder ben ik het met Kas eens, het mooiste is een goede stevige sleutel (zonder verlengstukjes oid, dat levert alleen maar speling op) en dan met een zware hamer tikken.
Ik weet dat het niet de veiligste methode is, maar ik heb er een grote sleutel op gehad waar ik vervolgens met een 2kg hamer op heb staan rammen. Resultaat was dat de kop van de moer steeds iets meer vervormde. Uiteindelijk dus maar voor een 6kant dop gegaan met een grote pijp, het kon ff niet anders...

Moet ik nou trouwens de nieuwe bouten nog insmeren met kopervet oid? Of mag dat niet?

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 10, 2006 12:19

Volgens mij kan je deze wel insmeren met kopervet, heb ik wel gedaan althans en ze zitten nog steeds vast :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Speeder

ma jul 10, 2006 15:55

Volgens mij kan je deze wel insmeren met kopervet, heb ik wel gedaan althans en ze zitten nog steeds vast :wink:
Heb jij ze ook met 60-75Nm aangedraaid zoals in het het boekje beschreven staat?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 10, 2006 22:39

Ik gebrui er altijd kopervet voor en draai ze gewoon met een dopsleutelvast op gevoel (=lekker vast, zo'n grote bout draai je zomaar niet kapot, althans ik niet. :wink: ) en niet op moment.

Als je eenmaal een luchtsleutel hebt gebruik je die makkelijk om dingen te lossen en een beetje vast te zetten, echter niet te vast, dat doe je met de hand, anders heb je echt geen controle over hoe vast het zit. Met losdraaien draai het zomaar niet kapot, als je goed oplet of het een beetje los wil, zoniet, dan stoppen, meer kruipolie, enz, enz. Pfffffffff. Fingerspitzengefül ist alles, en dat leer je alleen doer eerst een heleboel kapot te draaien. :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”