siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: regelen koni

ma jul 10, 2006 16:26

dan heb je nog geluk gehad Sieger, het kan nog veel minder aflopen er staat nl verdomd veel kracht op :?
Ik weet het.... gelukkig wel, want, ik merk nu ook wel dat ik mijn vinger vaker gebruik dan ik zelf denk..... En nu moet ik dus alles met rechts doen, wat ik normaal met links doe, dus echt super lastig... :?

jef 75
Guru
Guru

Re: RE: regelen koni

ma jul 10, 2006 16:52

Nog een aantal tips:

Gebruik geen vet of copaslip om de demper in de veerpoot te schuiven, geheel droog monteren dus (hiervan gaat je demper stuk). Ook de bovenste moer!

Monteer boven op de zuiger een plastic ring die bij de dempers zit, deze dient er voor om de lucht uit de demper te kunnen laten ontsnappen.

Onderste bout borgen met veerring en locktide.

Oude patroon krijg je er makkelijk uit door eerst een gat onderin de veerpoot te boren (kan de olie er uit) en daarna de oude zuigerstang in de bankschroef te zetten en dan met de slijptol het huis van de veerpoot in te korten.

Ow ja demonteer wel eerst de veer :wink:
ik ben zover,heb de stuurstang doorgeslepen,de veerpoot in de bankschroef geplaatst en met spanvijzen lichtjes uitgedraaid tot de veer op was,maar nu hoe haal ik de oude demper eruit,gat boren onderaan oke, maar moet je die vier gebogen lipjes bovenaan omplooien of een stuk afslijpen? maar hoeveel dan?

Rees-Cees

RE: regelen koni

ma jul 10, 2006 18:58

Ik haak af, heb alle technische internet ondersteuning gegeven..............

Succes er mee.

Martinos
Full Member
Full Member

ma jul 10, 2006 19:20

heb 't zelf ook nog nooit gedaan, maar voor zover ik het begrepen heb;

Eerst demonteer je de veer incl. veerschotel en veerpootlager. Je houd dus de kale veerpoot over. vervolgens boor je een gat onderin zodat de olie eruit kan lopen en de druk eraf is. Dan slijp je de poot door aan de bovenkant net onder de rand van de veerschotel. De exacte maat van afslijpen staat toch zeker wel in de handleiding?

Als je hem op de juist plaats hebt door geslepen, kan het patroon eruit en kan je de koni er in monteren. kind kan de was doen zou ik zeggen :wink:

succes

edit: zoals Cees al vermelde:
zie gebruiksaanwijzing die bij de dempers zit.
open zagen ( ongeveer 1,5 cm er af zagen van de veerpoot en aan de onderkant een gat boren van 12 mm om de demper te kunnen vastzetten.
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jul 10, 2006 20:22

@Alfa 33 & 75; waarom laat je dit klusje niet doen? Het lijkt alsof je (ik bedoel dit niet verkeerd) weinig kennis ervan hebt. Werken met veren kan behoorlijk gevarlijk zijn (dodelijk..) en het lijkt mij net zo belangrijk dat de dempers op een juiste manier gemonteerd worden...
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”