Lennart
Member
Member

APK perikelen junior bertone!

do jun 22, 2006 18:35

Zojuist de uitslag van de APK keuring vernomen. Natuurlijk afgekeurd op een aantal gebruikelijke punten zoals fusékogeltjes (bijna ieder jaar wel eentje stuk), hoesjes etc. etc. Echter 2 dingen vond ik wat minder.

1) Beeld van één van de koplampen was niet goed, reflector roestig.
Is dit op te lossen? Zijn er nieuwe koplampunits of reflectors?

2) Rugleuningvergrendeling voorstoelen niet aanwezig.
Dit punt verbaasde mij alom. In de APK boeken schnijnt vermeld te staan dat, uit mijn hoofd, vanaf sept 1971 de voorstoelen vergrendeld moeten zijn. Hiermee wordt bedoeld dat de stoel niet zomaar naar voren geklapt mag kunnen worden, maar een hendeltje of knopje eerst beroerd moet worden. De leuning moet dus vast zitten in normale toestand.
Mijn bertone is helemaal origineel, dit heeft altijd al zo gezeten zoals het nu zit. Met andere woorden, deze Bertone voldoet nog altijd aan alle eisen waaraan hij nieuw ook aan voldeed, maar nu ineens is het afkeur? En waarom is deze auto de afgelopen jaren daarop nooit afgekeurd? En (ja, ik blijf maar vragen) hebben andere bertone/junior bezitters hier ook mee te maken gehad?

Ben erg benieuwd naar jullie kennis hiervan!
Laatst gewijzigd door Lennart op do jun 22, 2006 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Remco S
Guru
Guru

Re: APK perikelen junior bertone!

do jun 22, 2006 18:54

2) Rugleuningvergrendeling voorstoelen niet aanwezig.
Dit punt verbaasde mij alom. In de APK boeken schnijnt vermeld te staan dat, uit mijn hoofd, vanaf sept 1971 de voorstoelen vergrendeld moeten zijn. Hiermee wordt bedoeld dat de stoel niet zomaar naar voren geklapt mag kunnen worden, maar een hendeltje of knopje eerst beroerd moet worden. De leuning moet dus vast zitten in normale toestand.
Mijn bertone is helemaal origineel, dit heeft altijd al zo gezeten zoals het nu zit. Met andere woorden, deze Bertone voldoet nog altijd aan alle eisen waaraan hij nieuw ook aan voldeed, maar nu ineens is het afkeur? En waarom is deze auto de afgelopen jaren daarop nooit afgekeurd? En (ja, ik blijf maar vragen) hebben andere bertone/junior bezitters hier ook mee te maken gehad?
klopt, artikel 5.2.46 zitplaatsen

De zitplaatsen van een personen auto moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Bij personenauto's die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten:
a Verschuifbare zitplaatsen in elke mogelijke stand automatisch zijn vergrendeld, (indien de vergrendeling in 2 standen werkt blijft verdere controle achterwege)
b Verstelbare rugleuningen van zitplaatsen in elke mogelijke stand kunnen worden vergrendeld, en (indien de vergrendeling in 2 standen werkt blijft verdere controle achterwege)
c de voorste zitplaatsen, indienzij scharneirend zijn, dan wel de rugleuningen van de voorste zitplaatsen, indien zij scharnierend zijn in de normale stand automatisch zijn vergrendeld. (visuele controle, Zo nodig wordt de vergrendeling gecontroleerd tijdens een remproef)

Dus, er zal wel in het begin van de verstelling een weerstand zitten die het scharnieren tijdens het remmen tegenhoud (in dit geval is het in mijn ogen goedkeur)

Maar je kan altijd bellen naar de RDW en deze vraag voorleggen, zeker als de auto zo is geleverd. (ps bij een oud model panda kun je volgens mij ook de stoelen gewoon naar voren trekken.)

Lennart
Member
Member

RE: APK perikelen junior bertone!

do jun 22, 2006 18:57

Dus, er zal wel in het begin van de verstelling een weerstand zitten die het scharnieren tijdens het remmen tegenhoud (in dit geval is het in mijn ogen goedkeur)
Deze zin begrijp ik niet helemaal en vooral het "aan het begin van de verstelling"

Remco S
Guru
Guru

do jun 22, 2006 19:01

op het moment dat je de rugleuning naar beneden klapt, om bv iemand achterin te laten stappen heeft de rugleuning dan een weerstand in de beweging (een punt dat deze zwaarder gaat?)

Lennart
Member
Member

do jun 22, 2006 19:05

Aha, nu vat ik 'm . Remco, ik heb geen flauw idee! :-) Nog nooit iemand achterin gehad. Ik haal morgenochtend de auto weer op, dus dan ga ik het proberen.

kroehlur

do jun 22, 2006 21:12

Kijk, dit is dan een van die flauwe dingen.

Iedere FIAT 500 eigenaar heeft hiermee te maken en elke keer is het gewoon discussie met de keurmeester. Ik heb het opgelost met een paar gaten in de stoelrails en 4 bouten die erin gaan voor die eene uur en vervolgens de rest van het jaar in het handschoenvakje liggen.

Maar, het punt is dat de auto zo goedgekeurd is in Italie en daar gewoon mag rijden en volgens de EU regels moet een auto van elke andere lidstaat ook toegestaan worden in de rest van de EU, maar hier niet. Nu was het dus makkelijk opgelost voor de FIAT en had ik dus geen zin in naar de RDW te stappen, maar toch.

Ik vind het trouwens een beetje raar dat je geen vergrendeling hebt op je stoelen. Zijn ze echt zo geleverd?

Andretti Molletti

do jun 22, 2006 21:23

Succes
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op za jun 24, 2006 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Lennart
Member
Member

vr jun 23, 2006 13:06

inderdaad idioot allemaal, maar als het tijdelijk op te lossen is met een simpel boutje, moeten we dat maar doen denk ik...

Weet iemand nog een oplossing voor de wazige reflector?

Terug naar “Algemene Technische vragen”