digiblast
Member
Member

Versnellingsbak vervangen alfa 33 1.4 8v

za jun 10, 2006 13:47

Is het vervangen van de versnellingsbak een moeilijke klus en waar moet ik zoal op letten om dit te doen.
Kan iemand me tips geven hoe dit aan te pakken. :?:
11-4-2003-21-2-2009 in het bezit geweest van een Alfa 33 flat four 1.4 ie '94 HL-PR-89 Afbeelding
2-2 2009-Fiat Barchetta Rosso'95.
12-3 2011-Alfa 156 1.8 Cf3 140pk

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Versnellingsbak vervangen alfa 33 1.4 8v

za jun 10, 2006 13:56

Scheelt of je een brug hebt of niet. Op de grond zou ik er eerlijk gezegd niet graag aan beginnen. Maar het kan wel. Uitlaat moet los, lamdasonde kan ff lastig zijn. starter haal ik ook los. (accu afkoppelen he). dus inlaat ook maar om bij de starter te komen. Het enige minder leuke zijn de inbussen van de aandrijfassen. Inbussen eerst goed schoonmaken binnenin, daarna je inbusdop (neem een goede, geen rommel) er in en even tikje op geven. Met een krachtige slag lostrekken (niet voorzichtig gaan twijfelen, dan draai je 'm dol) Slagmoer is perfect hiervoor. Afdekplaatje koppelingshuis er af, staartstuk los, handel ondersteunen, centrale steun los, laten zakken, bakbouten los en bak er af. Bij een 16V moet de centrale steun ook van de bak, anders zit het stuurhuis in de weg. Maar ik dacht dat je een 8V net iets meer kon laten zakken, zodat het niet hoeft. Dat ontdek je wel op 't moment zelf. Controleer je koppelingsset, vervang indien nodig. Als je ze vervangt, vliegwiel goed schoonmaken, lichtjes opschuren. Koppeling er op. Bij 't monteren van de bak beetje molokyte vet oid aan de prise as. Opletten dat je bedieningsgaffel goed achter het druklager zit. Vooraleer alles terug te monteren even iemand de koppeling laten bedienen en aan de flenzen van de aandrijfassen voelen of 't ie ontkoppelt. Monteren en rijden met die zooi.

Oh ja, je wordt er wel vies van 8)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Versnellingsbak vervangen alfa 33 1.4 8v

za jun 10, 2006 14:16

Oh ja, je wordt er wel vies van 8)
Nee hoor. Maar sommige sleutelaars wel. Die doen dat express. :biggrin:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Versnellingsbak vervangen alfa 33 1.4 8v

za jun 10, 2006 21:39

Is het vervangen van de versnellingsbak een moeilijke klus en waar moet ik zoal op letten om dit te doen.
Is niet moeilijk, wel wat (veel) werk. Ook zonder brug goed te doen hoor, je bent hobbysleutelaar of niet. 8)
En zo zwart als Michel hoef je echt niet te worden hoor! :lol:

(ow ja, lambda sonde is natuurlijk geen probleem! gewoon stekkertjes bij het schutbord los en kabbeltje laten zakken en dat ding lekkker in de uitlaat laten zitten! :wink: Dat sommige mensen daar zo moeilijk over doen?! :shock: :? )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Luc33
Guru
Guru

Re: Versnellingsbak vervangen alfa 33 1.4 8v

za jun 10, 2006 23:23

Is niet moeilijk, wel wat (veel) werk. Ook zonder brug goed te doen hoor, je bent hobbysleutelaar of niet. 8)
En zo zwart als Michel hoef je echt niet te worden hoor! :lol:

(ow ja, lambda sonde is natuurlijk geen probleem! gewoon stekkertjes bij het schutbord los en kabbeltje laten zakken en dat ding lekkker in de uitlaat laten zitten! :wink: Dat sommige mensen daar zo moeilijk over doen?! :shock: :? )
Idd, en als je de uitlaat dan toch los hebt kan je een stuk makkelijker de sonde losdraaien als dat nodig is.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Versnellingsbak vervangen alfa 33 1.4 8v

ma jun 12, 2006 05:15

als je de rotzooi er toch achter weg hebt vervang dan gelijk de hulpkoppelingscilinder. Je kunt er nu makelijk bij en zo'n ding kost maar een paar centen.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Algemene Technische vragen”