jansen48
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 15:47
Locatie: In het zuiden van het land

zo feb 13, 2005 20:23

Dit dieselgeluid had ik ook bij mijn 146 en is een kwaaltje van de 16V's.Heb twee weken geleden de nokkenasversteller laten vervangen en klinkt nu gewoon weer als een benzinemotor zoals het moet !
Als jij deze vernieuwd hebt, ben je dan ook bereid te melden wat het gekost heeft?

Gebruikersavatar
giulietta116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 528
Lid geworden op: zo apr 03, 2005 22:23
Locatie: Hoogeveen ''Drenthe''

RE: diesel geluid

ma jan 22, 2007 18:09

jah wat koste dat ????

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

Re: RE: diesel geluid

di jan 23, 2007 09:30

Inderdaad een top kans dat het de nokkenasversteller is :oops: , dat is helaas een bekend kwaaltje en kost de dealer ongeveer 3 uur werk.
Dus vervangen is een duur grapje maar ja niet vervangen daar word je ook niet vrolijk van.
Meestal wordt de heleboel vernieuwd bij het vervangen van de distributie (Riem, spanrollen en nokkenasversteller), helaas komt het voor dat de nokkenasversteller eerder dan gepland de pijp aan de ons bekende Maarten geeft. :evil:
de 164 2.0 heeft een ketting ipv een riem.
Ga maar uit van de nokkenasversteller..
Je kan ff kijken als je de 2 schroefjes loshaalt boven op de spoel en dan het magneetstiftje eruit haalt, of daat ijzervijlsel op zit. zo ja, geheel schoonmaken.
De oliekanaaltjes kan je schoonmaken met een gitaarsnaar.
164 3.0 24V 1997

Gebruikersavatar
elio
Guru
Guru
Berichten: 1093
Lid geworden op: vr jun 10, 2005 18:11
Locatie: antwerpen (B)

di jan 23, 2007 09:35

Als jij deze vernieuwd hebt, ben je dan ook bereid te melden wat het gekost heeft?[/quote]

Het onderdeel alleen kostte mij destijds zo'n 180 euro, moeten nog wel werkuren bijgeteld worden...
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: diesel geluid

di jan 23, 2007 10:07

@Alfetta owner

Hoor je niet de primaire ketting die niet helemaal strak wordt gehouden? Volgens mij hoor je dit gerammel want je hoort niets onder belasting?
Als de motor net niet perfect mooi rond loopt, gaat het rammelen? Stel het stationair toerental anders eens af op een hoger toerental en luister naar geluiden bij koude motor? Met gerammel van primaire ketting wordt motor heel oud.

R11i

RE: diesel geluid

di jan 23, 2007 10:43

Ahhh de nokkenasversteller...

even beetje offtopic, heeft iemand een tekening waar dat ding zit, hoe het eruit ziet en hoe het precies werkt??
Ik begrijp dat het uiteindelijke doel is om je nokkenas te "stellen" waardoor je kan spelen met je kleptiming. (Is dit niet een zelfde iets als de VVT (Variable Valve Timing) techniek van Toyota?

bedankt

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: diesel geluid

di jan 23, 2007 10:58

Heden ten dage gebruikt Alfa Romeo een up to date continu variabel systeem voor zowel in-als uitlaat. Op de 16V TS alleen op de inlaat en de VVT is 2-stage en niet continu variabel, geen variabele lift of variabele klepopeningshoeken zoals het Toyota VVT gebruikt o.a. in de Lotus met cam-changing.

R11i

RE: diesel geluid

di jan 23, 2007 11:07

Excuus,

niet echt goed gespecificeerd, maar doelde op de 8V, omdat ik die zelf ook heb (dan ga je er zelf vanuit dat andere mensen dat ook begrijpen)

Maar om even samen te vatten.

VVT = niet alleen timing maar ook hoogte wordt geregeld.

8V nokkenasversteller = zelfde als 16V? Dus alleen Inlaat wordt geregeld OF wordt hier gemeten en in- en uitlaat wordt aangestuurd aan de hand van de verworven gegevens??
En is dus niet continu variabel omdat in de hogere toerengebieden niet meewerkt, wat bij huidig systeem wel het geval is?

Camchanging, wil dat zeggen dat je één nok kan verdraaien t.o.v de andere nokken of doen ze allemaal precies hetzelfde???

bedankt

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: diesel geluid

di jan 23, 2007 13:15

Volgens mij heeft Andretti meerdere keren de werking en het nut nokkenasversteller van de TS 8V besproken. Met de nokkenasversteller creeer je andere
vooropeneing en nasluiting van de inlaatkleppen om de vulling te verbeteren. Bij lage toerentallen en belastingen= kleine overlap dus start beter, beter stationair, minder uitstoot, minder verbruik, hoger koppel. Bij hogere toerentallen en belastingen=meer overlap dus betere vulling bij hoge toerentallen.
Wellicht is de werking behandeld in het KB. Uit mijn hoofd is het een blokkeerpen die door mototroliedruk weggedrukt bij hogere toeren en/of belastingen en de timing van de inlaatnokkenas verandert en ontkoppeling als de oliedruk wegvalt.

R11i

RE: diesel geluid

di jan 23, 2007 14:09

Mooi bedankt, ik ga nog even verder zoeken naar verdere info hieromtrent...

Groet!

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: diesel geluid

za jan 27, 2007 15:18

hier heb je mischien iets aan:

Techniek nokkenasversteller
164 3.0 24V 1997

R11i

RE: diesel geluid

za jan 27, 2007 16:07

A look!

Erg verhelderend allemaal dank u dank u!

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: diesel geluid

za jan 27, 2007 16:57

Goed uitgelegd.. :thumbs:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Terug naar “Algemene Technische vragen”