geevan
Newbie
Newbie

temperatuurmeter 156 JTD: hoog of normaal????

di apr 25, 2006 13:07

Hallo,
de temperatuurmeter van m'n 156 JTD Sportwagon (2003) begint waarschijnlijk rare kuren te krijgen. Daarom een vraagje op dit forum: bij lange ritten staat de meter bijna constant in het midden tussen 90° en het volgende streepje ; dus laat ons zeggen op ongeveer 100°. Van zodra ik stilsta, zakt de temperatuur naar de meer normale stand (?) 90°. Dit komt alleen voor bij ritten op autostrade, dus niet bij kortere ritjes waar de temperatuurmeter nauwelijks op 90° komt en me eigenlijk vrij normaal lijkt;
Mijn vraag is uiteraard: wat is er aan de hand? Of is dit eigenlijk normaal, want ik lette vroeger niet zo op deze temperatuurmeter. Sommigen beweren kapotte waterpomp, maar dan is het wel vreemd dat er wèl afkoeling is bij gewone ritjes. Het lijkt me immers dat er onvoldoende afkoeling is bij een constante snelheid van bvb. 120 km/h.
Anderen beweren dan weer dat de temperatuursensor of het metertje zelf nukken heeft...
Wie heeft dergelijke ervaring en kan een nuttige verklaring vinden...??
beste dank!

jan

RE: temperatuurmeter 156 JTD: hoog of normaal????

di apr 25, 2006 21:55

Geevan,
Als hij telkens hetzelfde symptoom vertoond, dus hoog bij 120 en normaal bij 90, zou ik zeggen dat het niet de sensor is, maar dan moet er echt een regelmaat in zitten.
Waterpomp moet je kunnen voelen (speling) zien (waterplas).
Cylinderkoppakking...
Laat hem eens controleren op uitlaatgessen in het koelwater of Mayonaise?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di apr 25, 2006 22:41

Er zijn wel giga veel problemen met thermostaten heb ik inmiddels begrepen (en ook ondervonden) Dit geeft echter andere waarden. (lager en juist oplopende temp bij stationair draaien/ stadsgebruik)
De temp meter is vrij betrouwbaar, maar ik zou gewoon eerst eens een temperatuurmeting doen, voordat ik conclusies op grond van je meteraanwijzing zou gaan trekken.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

di apr 25, 2006 22:42

Hoi,

Heb dit vorig jaar ook meegemaakt.
Oorzaak: de airco radiateur (condensor) verstopt met vliegjes en daardoor te weinig luchtstroom.
Remedie: De airco radiateur voorzichtig losgeschroefd van de gewone radiateur (WEL DE KOELMIDDELSLANGEN NIET LOSDRAAIEN!!!), Goed de beide radiateurs (ook de gewone) met waterstraal en perslucht schoonspuiten daarna weer monteren.

Succes!!

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 25, 2006 22:49

Lijkt me een heel plausibele verklaring.

Maaruh:

Citaat: (WEL DE KOELMIDDELSLANGEN NIET LOSDRAAIEN!!!),

NIET losdraaien dus... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

geevan
Newbie
Newbie

wo apr 26, 2006 08:14

dank voor de reacties hoor.
Volgende week moet ik naar de "airco-man" om gas bij te vullen en zal het hem voorleggen. Ik laat wel een seintje of dit inderdaad de oorzaak was.
In elk geval al blij dat niemand denkt dat de waterpomp al stuk is....
vele alfa-groeten...!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”