marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

wo apr 12, 2006 08:58

Dat gevoel dat ie nu beter getimed staat kan. Een V6 kan er namelijk een tandje naast staan en wel lopen. Klinkt ie als zo'n amerikaanse V6, een beetje brommerig (moet je goed voor luisteren). Loopt gewoon hoor, ook tot 6000 tpm. Ik hoor het tegenwoordig direct.

Toen ik mijn GTV6 uit italië haalde vond ik ook dat ie maar matig 'wild' was en niet 'klonk' als een echte alfa V6. Toen ie bij de Alfa Workshop was hadden ze de timing nagekeken en een tandje veranderd. Opeens was daar de echte alfa V6.

Laatst, omdat ik zo onhandig was om bij het werken aan de tussenas (nakijken centreerbus) de as tegen de richting in te draaien, timing moeten herstellen (omdat mijn spanner zich ontspande)....starten....hoorde ik weer zo'n amerikaanse V6. Direct weer de boel losgehaald, net een tandje anders gesteld. Klaar, loopt weer zoals het hoort.
Alfa romeo: The art of the machine!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 12, 2006 13:56

Dat onregelmatig stationair deed ie ook al voor de wissel, dat ie een beteje hapert zo nu en dan.. maar nu dus nog steeds. Verdenk de onsteking. Al veel ge-emmer mee gehad

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 12, 2006 14:25

Conditie nokkenas(sen) en stoters?? Er zijn vele Alfa V6-en die na 80.000 km nieuwe nokkenassen nodig hadden.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

wo apr 12, 2006 15:44

Conditie nokkenas(sen) en stoters?? Er zijn vele Alfa V6-en die na 80.000 km nieuwe nokkenassen nodig hadden.
Alle nokken nog mooi profiel, had ik expres even gevoeld

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 12, 2006 16:47

Carterventilatie gecontroleerd?? Zoiets wil nl. weleens vergeten.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 12, 2006 17:26

Carterventilatie gecontroleerd?? Zoiets wil nl. weleens vergeten.
1000 km geleden nog schoongemaakt. Ik ben gewoon niet tevreden over het onstekingsverhaal op de V6. Ontzettend gevoelig voor warmtegraad bougies, temperatuur motor bij herstart, hoeveel km gereden voor herstart etc etc.

alfa6
Member
Member

do apr 13, 2006 15:55

UPDATE:

Nou dat was me een heeerlijk klusje. Ik dacht even de linker nokkenaspulley te gebruiken om het blok rond te draaien ... die pulley met het minste contact met de riem ...RRRRRrrr. Dus toen moest ik wel de kleppendeksels eraf halen. Achteraf zou ik dat sowieso weer doen, ik voelde me veel zekerder over de timing.
Je hoeft de klepdeksels niet los te halen, op de kappen zijn pijltjes aangebracht (achter de bolle kapjes) op de riemwielen staan kerfjes, dat moet lijnen als de motor in BDP staat ... zie fotos

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De kappen weer monteren als je het even niet meer weet is een stuk sneller dan je klepdeskels moeten demonteren... (waarbij de rubbers voor de bougiegaten natuurlijk weer gaan lekken)

Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 13, 2006 16:03

Ik vertrouw een lagerkap toch meer dan een plastic kap. Heb niet het idee dat die plastic kappen een rotsvast punt op het blok zijn..

en als je nu niet goed zit, moet je de kappen weer loshalen om bij de riem te komen, als je de kleppendeksels loshaalt zitten die sowieso niet in de weg.. toch ? Bovendien kan je meteen de klepspeling checken

Nou ja ieder zijn meug.

alfa6
Member
Member

do apr 13, 2006 16:10

't Ging meer om de snelheid, die kappen heb je in 10 seconden op en van hun plek (je hoeft ze niet eens vast te schroeven, zit je er een tandje naast dan zit je ook goed naast het pijltje) wisselen van een riem kost op deze manier nog geen 15 minuten. Maar goed, zoals je zei: ieder zijn meug ...

Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 13, 2006 18:11

't Ging meer om de snelheid, die kappen heb je in 10 seconden op en van hun plek (je hoeft ze niet eens vast te schroeven, zit je er een tandje naast dan zit je ook goed naast het pijltje) wisselen van een riem kost op deze manier nog geen 15 minuten. Maar goed, zoals je zei: ieder zijn meug ...

Chris
:thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

do apr 13, 2006 19:17

Bij mijn motor zijn de poelie's ook regelbaar gemaakt, zijn daardoor precies te stellen
trasforma il meglio in massimo

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 14, 2006 12:57

Ik ga het eens bekijken volgende week, want 1 voordeel is me wel duidelijk van het gebruiken van de plastic kappen; door de grotere omtrek (tov de lagerkap en de nokkenas) zie je het sneller als ie verkeerd staat..

... geef mij toch maar de "Nord" constructie..

Terug naar “Algemene Technische vragen”