Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 15:43

ik heb een 33 16v uit '91, maar ik word helemaal ziek van het stationair toerental. die blijft telkens schommelen net boven de 500 toeren zodat hij net niet uitvalt. ook gaat hij af en toe opeens 1600 toeren draaien om daarna weer terug te vallen naar net boven de 500. ik heb er nieuwe golden lodge 25hl-d bougies ingedraaid(wat een k*t werk) de stappenmotor vervangen en de luchtmassa meter vervangen. de verdelerkap puntjes en de rotor goed schoongemaakt en alle bougiekabels gecheckt. ik had hier gelezen dat als je de lambda sonde lostrekt dat hij dan op een noodprogramma zou moeten draaien maar dat doet hij volgens mij niet want hij loopt dan nog steeds even slecht. ik ben nu al enkele weken bezig en als ik het niet voor elkaar krijg ben ik genoodzaakt de auto weer te verkopen.
ik hoop dat iemand hier weet wat dit kan zijn.

B.V.D. Jordi

P.S. als iemand mij signature mooi vind, voeg mij toe op msn en ik maak er 1 voor je!!
http://www.sigcreator.tk
"Tijdelijk Alfa loos..."

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 15:55

Welkom op het forum, Jordi.

Hm, dit probleem komt regelmatig terug op het forum. Kijk eens op het oude.

Zoek daar evt. ook met de search-optie eens op 'stappenmotor'.

Succes.

Chiel

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 16:16

Hey jordi.....ik had hetzelfde geklungel....was het vacuumslangetje. Meeste kans op oplossing heb je als volgt:

Volg het vacuumslangetje vanaf de verdelerkap. Je komt dan bij een oranje blokje waarop drie slangen zijn aangesloten:
1x naar de verdeler,
1x naat het gasklephuis
1x het spatbord in, naar een koolfilter

Start de motor, trek de leiding naar het koolfilter los en houd het gaatje dicht met je vinger. Ik had meteen een mooi rustig toerental te pakken.....

Good luck!

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 17:02

bedank voor de snelle reactie.
maar ik ben net ff wezen kijken en het enigste slangentje wat ik kan ontdekken in de buurt van de verdeler kap, gaat door het schutbord richting mijn remcilinder.
dus zou je iets precieser uit kunnen leggen waar ik moet zoeken.

B.V.D. Jordi
"Tijdelijk Alfa loos..."

Chiel

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 17:08

Eh, ik kan een poging doen - je hebt die bruin oranje verdelerkap. Aan de zijkant van die kap zit een aluminium 'hoedje', vertikaal tegen de verdeler aangeplakt. Daar komt een rubber slangetje uit......

Helpt dat?

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 17:11

ik zal weer ff kijken. ik las net ook dat het aan mijn gasklepsensor kan liggen of de luchtomloop schuif. enig idee waar ik die vind??

BVD Jordi
"Tijdelijk Alfa loos..."

Chiel

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 17:15

Gasklepsensor zal aan de gasklep zitten (midden op het inlaatspruitstuk, het 'ding' waar die staalkabel aanhangt die naar je gaspedaal loopt)

En de luchtomloopschuif moet volgens huib (ik benzelf ook nog aan het zoeken :) ) aan de passagierskant onder het inlaatspruitsuk zitten (zie topic suptterende 1.5ie)

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 17:31

ik heb weer gekeken en der gaat bij mij geen enkel slangetje van de verdeler kap af alleen die ene die ik net zij en die komt naast de kap zelf omhoog uit het blok. maar ik had net tog de verdeler kap der af en ik denk ik spuit wat contact spray op het rotortje en toen liep hij wel constant ongeveer 800 toeren.
maar asl jij weet waar die koolfilter zit dan kan ik kijken of ik het slangetje van daar kan volgen of hem er daar af kan halen.

BVD Jordi
"Tijdelijk Alfa loos..."

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 17:58

Het heeft er waarschijnlijk niet veel mee te maken maar is het type bougie wel goed wat je gebruikt? Volgens mij moet er geen Golden Lodge in maar ik dacht Champion of NGK. Een 16V heeft toch bougies die 100.000 km meegaan en dat zijn geen Golden Lodge.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 18:38

hahaha leuke discussie! :mrgreen:

Chiel heeft het over z'n 1.5 ie met Jetronic, nofear over z'n 16v met Motronic ML4.1. De motronic van de 16V heeft wel een verdeler maar hij regelt het ontstekingstijdstip elektronisch, dus geen vacuumvervroeger. Daarnaast heeft een 1.5 één gasklep, en de 16V heeft er 4, onderaan het inlaatspruitstuk.

Misschien verklaart dit de verwarring... :)
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 18:38

dees werden mij aangeraden bij de dealer en volgens mij zijn die NGK bougies vrij prijzig.
hahaha leuke discussie! :mrgreen:

Chiel heeft het over z'n 1.5 ie met Jetronic, nofear over z'n 16v met Motronic ML4.1. De motronic van de 16V heeft wel een verdeler maar hij regelt het ontstekingstijdstip elektronisch, dus geen vacuumvervroeger. Daarnaast heeft een 1.5 één gasklep, en de 16V heeft er 4, onderaan het inlaatspruitstuk.

Misschien verklaart dit de verwarring... :)
weet jij dan misgien wel wat ik kan doen voor dit kl#te stationair?
"Tijdelijk Alfa loos..."

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 18:41

Die NGK's zijn platinum bougies die 100dkm meegaan. Kosten wel meer maar per kilometer niet vanwege de lange levensduur. Ik snap niet dat een dealer GL aanbeveelt, met de juiste bougies zou hij beter moeten lopen. Maar ik denk niet dat jouw probleem daar vandaan komt, dat zou ik toch echt in de stappen motor (dat ding voorop het spruitstuk) of de aansturing daarvan zoeken. Is de computer al uitgelezen op foutcodes?

Over je signature: ik vind hem veel te groot, in dit topic ben ik alleen maar aan het scrollen vanwege dat ding. Forum vervuiling dus.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Chiel

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 20:16

Potver, denk ik ook iemand te helpen :)

Sorry Jordi!

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

di jan 11, 2005 22:29

de stappenmotor is al 2x vervangen dus daar ligt het egt niet aan, dus dan zal het de CPU wel zijn. morgen naar de dealer.
"Tijdelijk Alfa loos..."

Co-Jack

RE: Stationair 33 1.7 16v QV

do jan 27, 2005 17:43

Hai..

Het zou je gas-smoorklepcensor wel eens heel goed kunnen zijn..
Dat dat zwarte kastje dat oa je stationair toerental regelt.

Afbeelding

Vaker met steek of ring.dop 7 eraf te krijgen

Terug naar “Algemene Technische vragen”