KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Katalysator stuk

di jan 25, 2005 19:45

Morgen gaan ik en mijn vader eerst nog een keer de gehele uitlaat eronder uit halen, en volledig leegschudden, ipv. alleen de kat. we denken dat er nog stukken in de uitlaat zijn blijven hangen die de boel blokkeren.
Het kan natuurlijk heel goed dat de inhoud van de kat in de uitlaat terecht is gekomen wat de doorstroming van de uitlaatgassen niet bevordert. Kan ook inhouden tot gevolg hebben.

Jeroen156

RE: Katalysator stuk

wo jan 26, 2005 13:51

Ik had eerst een 146 1.6 boxer

De katalysator begon te rammelen omdat de steen (dat honingraatgeval) losgebrand was. Dit komt vaker voor vooral bij auto's op LPG.

Op zich moet het geen kwaad kunnen. ik ben gewoon doorgereden totdat alle rotzooi vergruisd en eruit geblazen was. Dat gebeurde op de snelweg. ik voelde ineens een vertopping en de auto hield enorm in. Ik bleef gewoon hardnekkig doorgassen totdat ik de opstopping los hoorde schieten (baff!!). Daarna geen gerammel meer.

Een katvervanger kan natuurlijk ook, maar daar wordt ie zeker op afgekeurd.
Maar laat toch je auto even nakijken als je niet zeker weet wat de veroorzaker is van de kapotte kat.

Een nieuwe katalysator kostte bij mij ruim 350 euro bij Stop 'n' Steer (kwikfit) en bij de Alfa dealer nog zo'n 200 euro duurder

Red passion

wo jan 26, 2005 13:56

We hebben ondertussen de gehele uitlaat er onderuit gehad, en deze ook leeggeschud, zaten ook nog flinke brokken in, nu rijdt de auto weer prima! :P

Alleen vrees voor de kosten van de APk straks in april, nieuwe katalysator, zagen dat de uitlaat ook niet helemaal 100% meer is, dus vrees dat ik geadviseerd wordt in april om hele nieuwe uitlaat te laten monteren, dat kost geloof ik ook rond de € 1.100 ofzo.......

jantje toot

wo jan 26, 2005 14:06

dan kan je net zo goed een sport uitlaat er onder laten leggen op maat gemaakt dat is volgens mij nog goedkoper ook let wel op dat er dan een keurmerk op staat en of bijzit

mvg jan

Red passion

wo jan 26, 2005 14:26

Ja goed plan, tenminste ligt er ook aan hoeveel zo'n sportuitlaat gaat kosten dan.... en of er een katalysator bijzit natuurlijk. (heb het hier over een gehele uitlaat heh!)

Met zo'n sportuitlaat heb je toch ook een mooier geluid + vermogenswinst?

Maar € 1.100 vindt ik echt te duur, als zoiets rond de € 600 kost dan lijkt mij dat wel wat ja!

jantje toot

wo jan 26, 2005 14:34

o je komt uit brabant dan moet je een keertje gaan informeren bij limpex-sport in tilburg www.limpex-sport.nl bellen kan ook is makkelijker die man geeft een duidelijke en goei antwoord 013-5055243

mvg jan

Terug naar “Algemene Technische vragen”