CROVATTO

Ontsteking vroeger of later?

ma jan 17, 2005 14:09

Hoi,

Vraagje aan de mannen met ervaring?
Mijn net 1500 km draaiend 2.0 liter alfetta-blok met AE hoog compr. zuigers geeft wat trilling bij 3000 en 4000 toeren. Kan ik voelen aan het gaspedaal.
Alle kleppen zijn gesteld en carbs synchroon.
Blok loopt goed. Soms als ik start lijkt ie even te bokken alsof de startmotor hem door het bdp moet drukken.
Boven de 4500 toeren een beetje futloos? Beetje maar.
Rijdt op LPG.

Moet ik de vervroegingscurve zo laten of iets vroeger of iets later? Vanwege hoge compressie? Verandert er iets in de drukopbouw boven mijn zuigertje?
Wie weet wat?

Bedankt alvast weer.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Ontsteking vroeger of later?

ma jan 17, 2005 15:34

Ontstekingstijdstip kun je standaard laten. Als ik je verhaal zo lees lijkt het er sterk op dat je vervroeging niet geheel vlekkeloos werkt. Gewoon afstellen op M bij pakweg 5000 toeren en dat kijken of ie stationair ergens vlak bij F staat.
De maximum vervroeging is namelijk belangrijker dan het tijdstip stationair.
Als het er stationair niet op lijkt is je vervroeging defect/zit vast.
Vervroegingskromme hoef je echt niet aan te passen. De curve is bij een 1300 zelfs niet eens veel afwijkend van de 2.0. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

CROVATTO

RE: Ontsteking vroeger of later?

ma jan 17, 2005 16:00

Kon wel eens een goede tip zijn, Arjen was het toch?
Heb idd alleen met een krakkemikkige ontstekingslamp stationair gesteld. :oops:
Eigen lamp was kaduuk helaas.
Dus de curve en de max vervroeging is idd nog niet goed gecontroleerd. Ga ik doen.

Thanks.

Roger. :)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Ontsteking vroeger of later?

ma jan 17, 2005 16:28

Kon wel eens een goede tip zijn, Arjen was het toch?)
Nee.. Nog steeds hoor. :wink: :wink:

Mail me adres even dan weet ik waar ik de Dello's af kan halen(tegen betaling :lol: ) Opsturen mag ook, dan betaal ik de verzendkosten wel. (PB-tje :?: )
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Ontsteking vroeger of later?

di jan 18, 2005 00:53

en check je elektrode afstand van je bougie's ff. (ngk=0.7, liever 0.6)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Ontsteking vroeger of later?

di jan 18, 2005 07:03

En met electronische ontsteking rustig 0.8-0.9 :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Ontsteking vroeger of later?

di jan 18, 2005 07:24

0.8 is de originele afstand (voor benzine meen ik :wink: ) maar ik zou ze op LPG iets kleiner zetten vandaar dat ik 0.6-0.7 schreef....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

CROVATTO

RE: Ontsteking vroeger of later?

di jan 18, 2005 20:06

WAAROM WEET IK NOU NIET DAT NGK ZOVEEL BETER IS?
WELK TYPE MOET IK PROBEREN?

HEB OOIT EEN KEER EEN HEEL SLECHT LOPENDE GIULIA GEHAD MET NIEUWE NGKAAS, EN NA MONTAGE VAN DE LODGES LIEP DIE WEER ALS EEN ZONNETJE.
HOOR ZOVEEL OVER NGK,,,DAT HET WEL GOED MOET ZIJN?

:?

Andretti Molletti

RE: Ontsteking vroeger of later?

di jan 18, 2005 20:19

Tja... gaat denk ik niet om weten maar voorkeuren die weer gevoed worden door ervaringen met een bepaald type...

De NGK is bv wel gevoeliger voor "vet"slaan... de GL is juist gebouwd omdat te voorkomen... heb jee erg rijk (stationair dan) lopende motor dan pakt een GL over het algemeen beter uit.
Kwalitatief is de NGK mijn inziens beter omdat i vooral moderner is. De GL is wat ouder (achterhaalder) dan de NGK.
In geval van rot lopen is dat dan stationair vooral?? dan kan je beter een BP6 .... gebruiken die brand wat sneller schoon dan een 7 of 8.. (warmte graad)

Daarnaast is de elektrode afstand van 0,7-0,8 mm voor punten ontsteking ineens weer wel belangrijk voor een NGK (GL kent geen afstelbare elektrode afstand..) Heb je een elektronische ontsteking kan daar een tiende mm bij...
LPG is dan weer een lastigere te ontsteken brandstop (hogere ionisatiespanning) en dan meot er weer een tiende of twee tiende af...

Volg je nog ;)



Gestoeld op ervaring en tevredenheid met... adviseer ik al gauw een NGK.. maar dat neemt niet weg dat er zeker een aantal andere goede merken zijn...Wat wel waar is is dat het ontwerp van de GL wat verouderd is.. er zijn modernere glijvonkbougies...ook van NGK!

Terug naar “Algemene Technische vragen”