MichelVe
Newbie
Newbie

ALfa GTV6 passagiersraam geen beweging naar boven

vr mei 09, 2025 16:59

De passagierskant loopt enkel goed naar beneden. Naar boven geen beweging.
De tandwielen in het mechanisme van nieuw vet voorzien (fantastische job, zeker om de stalen kabel goed op te winden). Elec bedrading opgeschoond maar enkel snel naar beneden en niets naar boven.
Je merkt ook dat de motor een probleem heeft als hij de andere kant moet opdraaien.

Aan de motor krijg ik 13V bij draaiende motor.

Raamgeleiders heb ik ook ingevet.

Ik zoek nu een nieuwe motor , tenzij iemand andere suggesties heeft?

Michel

MichelVe
Newbie
Newbie

Re: ALfa GTV6 passagiersraam geen beweging naar boven

za mei 10, 2025 08:51

Ik vertel onzin.

Ik heb gisteren een batterij rechtstreeks aan de motor gekoppeld en het raam gaat razendsnel op en neer. Maw de motor is dik ok en het raam zit perfect in zijn geleiders. Heb ik toch iets goed gedaan.

De vraag is nu dus. Waar ga ik zoeken? Er is 12 volt aan de connector met de raam motor en de polariteit wisselt wanneer ik op de op/neer knop druk. Ik krijg 11.75 v op de connector als de motor niet loopt.

Dus als je hetelfde volt krijgt op of neer aan de connector, waarom reageert de motor dan anders. Neer doet hij het perfect. Op geeft hij eigenlijk geen beweging aan motor.

Waar zoek ik? Is dat een probleem met de op/neer knop?

joy
Full Member
Full Member

za mei 10, 2025 09:31

Vrij normaal bij de gtv(6) 116 dat de ramen langzaam lopen. En dan ligt het meestal aan de schakelaars, bedrading, zekeringen waar te veel weerstand (ohm's) in zit. Kunt dan wel mooie volts hebben maar als er geen ampere's komen (P= UxI) loopt zo'n raam langzaaaaaam.

MichelVe
Newbie
Newbie

zo mei 11, 2025 19:22

Alles herwerkt en opgekuist aan de connecties. Er is verbetering maar nog niet zoals het moet.
Op het electrische schema van het werkplaatshandboek zie ik dat de switches grond krijgen van een relais. Die relais zit niet in de zekeringenkast dat is zeker.

Heeft iemand een idee waar ik die relais moet zoeken vooraleer ik de helft van het interieur eruit sloop.

De electrische ramen zijn zeker origineel alfa, je zie het hoe ze de twee extra zekeringen aangebouwd hebben aan de zekeringkast, maar waar o waar zit die relais?

Iemand?

joy
Full Member
Full Member

ma mei 12, 2025 08:27

In de zekeringskast.

MichelVe
Newbie
Newbie

ma mei 12, 2025 11:28

Neen in zekeringkast vind ik enkel Airco, Claxon, Richtingaanwijzer, flasher, fan en achterruitverwarming.

Kijk je naar het electrische schema van 1984 dan zie je dat er een relais is die weg van de zekeringkast zit op de tekening waar de schakelaars over passeren. Maar waar die precies zit kan je natuurlijk niet zien op het schema.

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mei 12, 2025 11:47

Kunnen ze misschien aan de achterkant van de zekeringkast vast zitten? Zo zat het ook bij de 90 van mij.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

joy
Full Member
Full Member

di mei 13, 2025 11:27

Had ik al zekeringskast gezegd? 8 plekken voor relais in de kast zelf. 3 voor airco, 1 voor knipperlichten, 1 voor achterruitverwarming , 1 voor claxon en 1 voor de ventilator motorkoeling. Blijft er 1 over en dat is uit mijn hoofd de 4e van links.

MichelVe
Newbie
Newbie

di mei 20, 2025 13:59

De relais voor de ramen zit voor de zekeringkast achter het dashboard boven de choke kabel...totaal onzinnig om dat te demonteren.
Ik heb het probleem opgelost door 2 relais in te bouwen in de deur van de passagier. Het passagiersraam vliegt nu naar beneden en boven met een snelheid waar een moderne auto jaloers op zou zijn.

joy
Full Member
Full Member

di mei 20, 2025 14:29

Heb meer dan 60 gtv zessen gesloopt cq door de handen gehad en 1 ding is wel zeker; indien origineel zit het relais gewoon in de zekeringskast. De relais boven de zekeringskast zijn het intervalrelais ruitenwisser en, indien van later bwj zeg 1983, het vertragingsrelais voor de interieurverlichting. De US versie even buiten beschouwing laten want dan hangen er ook nog 2 zoemers.
Maar mooi dat het opgelost is met 2 extra relais. Toch een kwestie van te weinig elektrisch vermogen op de motor dus.

Terug naar “Algemene Technische vragen”