Pagina 1 van 2
Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 16:04
door LENZ
Vanochtend even naar zandvoort geweest voor de vrijrijden sessies.
Diverse alfa's gezien, veel 145/6's en een paar 155's en 2 75's , zwarte 75 TS en een zwart metallic 1.8 (Roy?), zag ook nog een rode 33 toen ik naar huis ging.
Mijn sessie begon leuk, reed mee in de sportklasse en mocht met mijn straat 75 V6 als eerste de baan op met een hele club met echte racers achter me aan, gelijk maar vol van start gegaan om de snellere racers nog even voor te kunnen blijven, maar dat duurde niet lang.
In de 3e ronde remde ik aan voor het scheivlak en de 75 ging helemaal dwars, kon hem nog net houden, zal nog wel wat glad geweest zijn??
De volgende ronde vol in de remmen voor de audi S en nog ruim voordat ik moest insturen ging ik gelijk in de rondte, BMW achter me bleef gelukkig genoeg uit de buurt en de 75 slipte gelukkig niet de baan af. Auto voelde hierna natuurlijk gelijk niet meer lekker aan en dacht dat er van alles mis was met de 75.
Gelijk maar gestopt maar realiseerde me vrij snel dat het geen wegliggingsprobleem was , maar dat ik 2 keer achterstevoren ging doordat de achterwielen overberemd waren.
Ben dus behoorlijk gefopt door de 75 maar gelukkig geen schade.
Vreemde is dat ik al 2 keer SS heb gereden met deze remverdeling en nooit het gevoel gehad dat er teveel remkracht naar de achterwielen ging (willwood verdeler met hendel 2klikjes vanaf max begrenzing). Enige verschil met SS waren de weersomstandigheden (vochtig, maar droge baan??) en had vandaag geen (evo) achterbumper op de 75 aangezien deze nog niet klaar was van de spuiter.
Kan me niet voorstellen dat dit zo'n groot verschil kan maken, maar blijkbaar wel dus.
Vraag me af of de max begrenzing van zo'n willwood remdrukbegrenzer wel afdoende is bij nat wegdek, iemand hier ervaring mee?
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 17:50
door Aernoudt
Als het nat/vochtig is, is de max stand soms inderdaad nog net te weinig (zowle met RWD als FWD last van gehad). Heb dat opgelost door groter verschil in remblokken voor en achter te nemen (3000 voor 2000 achter (ferodo) bijvoorbeeld).
Met de 24v er in zal dat best wel lekker 'gaan' denk ik zo

(nog met 1.6 bak ?)
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 19:18
door Rees-Cees
Totaal geen last van met een FWD op droog rem ik 90% voor en 10% achter in de regen rij ik met 60% voor en 40% achter.
Leren remmen is een vak apart. Ik rem vol en laat dan mijn pedaal los en rem dus niet met opbouwende druk tot max (geleerd van een rare limbo)
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 19:22
door LENZ
Ik heb voor en achter dezelfde blokken, SBS carbon ceramic, hoopte dit te compenseren met de regelaar.
Kan misschien ook wel, maar was best een beetje geschokken en had geen behoefte om nog een keer uit te vinden of de remdruk naar achter goed was of net teveel in deze omstandigheden met de hendel in max begrens stand.
De 24V gaat goed hoor , nu nog met 1.6 bak zonder sper om te proberen, op spettacolo totaal de sper niet gemist, maar op vochtig wegdek merk je wel bij slip dat alles naar het wiel gaat met de minste grip, lijkt de 155 v6 wel.
Met de 24V power sla je overigens helemaal geen slecht figuur tussen al die racer
Had er nog even snel een extra demper tussen gelast, omdat ik op SS van de baan werd gehaald ivm te veel decibel, nu weer net even te stil.
@Cees, was voor mij een totaal nieuwe(niet prettige) ervaring, bedoel je overigens niet 90/10 bij nat?
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 19:58
door Aernoudt
Als het nat is zet je meestal (zoals Cees al aangeeft) wat remdruk achter bij.
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 20:03
door LENZ
Leg eens uit, omdat je toch al minder hard op het rempedaal kan gaan staan?
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 20:07
door Aernoudt
Omdat je minder 'duikt' aan de voorkant kun je meer remdruk achter rijden ivm meer wieldruk dan in droog (aan de achterkant)
Re: RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 21:04
door Rees-Cees
Omdat je minder 'duikt' aan de voorkant kun je meer remdruk achter rijden ivm meer wieldruk dan in droog (aan de achterkant)
Correct helemaal correct Aernoudt
Nog wat tips:
Nieuwe remblokken inremmen (staat ook op de verpakking trouwens) om een goed werkend blok te krijgen.
Bij vervangen van remblokken het zelfde merk (soort) gebruiken en niet overstappen naar een ander merk zonder de schijf te ruwen (af de draaien). Blokken en schijven werken op elkaar in (materiaal soorten).
Je rembekrachtiger minimaliseren (of er tussen uit halen). Zo krijg je veel meer gevoel in je rempedaal en je remwerking (ivm blokkering).
En wat ik al eerder schreef anders gaan remmen.
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 23:21
door marc7eleven
kan van alles zijn...dat blokkeren...
In principe te veel remdruk achter, misschien ben je wel later gaan remmen, daardoor komt het nu pas naar voren.
Wat ook nog kan is dat je remblokken achter niet op temperatuur komen en pas na het langer aanremmen op temperatuur komen, maar dat lijkt ook niet het geval, want voor het scheivlak rem je niet zo lang.
Verder zijn auto's niet zo 1,2,3 te vergelijken.
Kan het ook met terugschakelen te maken hebben? Dat je wat ruw teruggeschakeld hebt? MEt een kortere bak is dat wel heftiger.
Dan nog, meestal is het wel op te vangen, dus het lijkt alsof er iets vastslaat. Voordat je een 180 maakt moet er echt een boel gebeuren...zou bij goed remmen niet hoeven te gebeuren; ietsje liften van de remvoet, opvangen en doorblijven remmen.
Mogelijk toch het terugschakelen?
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: za nov 04, 2006 23:26
door Floor
Volgende keer terugschakelen met tussengas?
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: zo nov 05, 2006 01:31
door DJ
Heb zelfde verschijnselen, maar dan veel minder heftig, wel eens gehad met vrij rijden op Assen in stromende regen met m'n straatV6. Kwispelende achterkant bij remmen einde rechte stuk. Maar dat kwam in dit geval duidelijk door terug schakelen zonder tussengas. Bij op laten komen van de koppeling begon die te kwispelen. Remsysteem was toen nog standaard.
Als je abrupt gas lost op grens van de grip in een bocht kan het ook gebeuren: wielen gaan motor aandrijven en daar hebben de banden de grip niet meer voor over. Gaat tie ook raar doen. Oplossing is dan volgens mij linker voet remmen en rechts op het gashouden. Heb zelf in snelle bochten paar keer kont van de 75 wat licht voelen worden als ik iets lifte omdat ik het toch wel wat hard vond gaan.
En een bobbel in de weg zorgt natuurlijk ook voor minder wieldruk dus eerder blokkeren. Bekend voorbeeld die bocht over een heuvel op de N-ring die voor Aremberg en Fuchsrohre ligt, Schwedenkreuz dacht ik.
Maar goed, gelukkig is alles nog heel!

Deuk in ego kost geen geld en vrije tijd
Gr,
DJ
Re: RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: zo nov 05, 2006 09:07
door Aernoudt
...
En een bobbel in de weg zorgt natuurlijk ook voor minder wieldruk dus eerder blokkeren. Bekend voorbeeld die bocht over een heuvel op de N-ring die voor Aremberg en Fuchsrohre ligt, Schwedenkreuz dacht ik.
....
Dat klopt, alleen rem je bij Schwedenkreuz beter iets
voor de bocht ipv in de bocht

(waar het asfalt redelijk is en je weer met iets gas er op door SX kan rijden wat meer stabiliteit in de auto brengt (met name met een FWD auto))
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: zo nov 05, 2006 19:20
door LENZ
Ik denk niet dat het afremmen op de motor was, had ik een paar keer toen ik voor het eerst in een 75 op zandvoort reed.
De slip bovenaan vlak voor de bocht van het scheivlak is altijd al een punt geweest waar zowel de 155 als de 75 wat (te) licht wordt (ik denk elke auto) , afkomend op de audi S was vol in de remmen en licht blokkerend en gelijk na de flauwe knik naar links en het heuveltje brak de achterkant zeer onverwachts weg. Er was voor "mij"geen houden aan, behalve dat ik kon voorkomen dat ik het gras opschoot of midden op de baan tot stilstand zou komen.
Heb het even teruggezocht, maar voorgaande circuitdagen had ik de remhendel naar max begrenzing en nu dus 2 klikjes terug.
Merkte daarvoor al dat de 75 soms wat listig was bij het aanremmen uiterst klinks voor de gerlachbocht.
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: zo nov 05, 2006 20:13
door marc7eleven
Lennart,
Audi S moet je proberen recht aan te remmen, dus geen knikje meer. Beste is (met straatauto) denk ik op ca. 120 (?, ik rijd daar nooit met straatbanden, maar alla) vol aan te remmen, dan vasthouden (niet meer verder trappen). Gewoon, in 1 keer, alles aan.
Bult voor Scheivlak is erg hobbelig, mogelijk dat dat je parten heeft gespeeld, auto wil dan wel eens opzij stappen. Beste devies: Niet te agressief aanremmen daar, je weet dat je auto daar niet top ligt. Er hoeft tenslotte ook niet zo veel snelheid uit.
Oja, bovenstaande is zoals ik denk dat het moet, geen wijsneuzerigheid oid.
RE: Vrijrijden 4 november
Geplaatst: zo nov 05, 2006 20:21
door LENZ
Ik denk dat dat precies is wat er mis ging, waar het tot nu toe altijd goed ging ging het nu net even mis, waarscijnlijk icm de te hoge remdrukachter en het vochtige weer (en het ontbreken van de Evoluzione bumper

) De hele rit was trouwens niet super, had minder grip dan ooit leek wel.
Veel last van onder en overstuur.