Gebruikersavatar
olivier
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma dec 26, 2005 10:06
Locatie: Zoetermeer

RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

za dec 10, 2011 19:55

Hebben jullie die scan toegestuurd gekregen of zelf in gescanned??

Ik was ook verrast toen ik zag dat mijn 147GTA 273PK en 293NM had, helemaal niet verkeerd :lol:
ALFA 147 GTA

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

za dec 10, 2011 19:57

Zelf gescand.
Als het goed is kreeg je een printje mee van Beek. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Larini
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 20:46
Locatie: Bemmel

RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

za dec 10, 2011 20:24

[img][img]http://img221.imageshack.us/img221/61/imgqjib.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

De rode 145 QV Had 153,2 pk en 186 Nm :D :D Echt helemaal super voor een orgenineele motortje.
Het was ook een erg leuke dag. heel maal TOP hulden voor de organiaatie :thumbs:

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

zo dec 11, 2011 11:44

Hebben jullie die scan toegestuurd gekregen of zelf in gescanned??

Ik was ook verrast toen ik zag dat mijn 147GTA 273PK en 293NM had, helemaal niet verkeerd :lol:
'
Je gaat me toch niet zeggen dat deze helemaal standaard is he ? :shock:
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

zo dec 11, 2011 12:40

Afbeelding

Afbeelding
En dit is de grafiek die hoort bij deze auto:

Afbeelding

106pk, dat viel nogal tegen. Gelukkig wel een paar aanknopingspunten die mogelijkheden bieden voor verbetering:
- Het mengsel was over het hele toerenbereik behoorlijk arm. CO rond de 1,5 terwijl hij bij een carburateurmotor best rond de 5 mag liggen. Ik heb een witte spider op de bank gezien die continu ruim boven de 10 zat :thumbs: Mijn Giulia is waarschijnlijk nooit gerold na montage van de open filters dus dat zou een verklaring kunnen zijn. Nou staat een rollenbanksessie met afstellen nog op mijn verlanglijstje dus dat komt goed.

- De 123-ignition heb ik met de stroboscoop op de stationairvervroeging afgesteld. Ik heb nog niet gecontroleerd of hij de maximale vervroeging rond de 4500 - 5000 toeren haalt. Dus daar zit waarschijnlijk ook nog wel wat winst. Daarnaast heb ik op de gok 1 van de 16 vervroegingscurves gekozen, misschien valt daar ook nog wat te halen.

Ik heb een erg leuke middag gehad, leuk om weer eens wat gelijkgestemden te spreken en ik heb weer een hoop geleerd over m'n Giulia. Aad en de mannen van Beek, bedankt :thumbs:

Ook het napraten bij een warme houtkachel met een biertje erbij was zeer de moeite waard :mrgreen:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

zo dec 11, 2011 13:37

Huib schreef:

Het mengsel was over het hele toerenbereik behoorlijk arm. CO rond de 1,5 terwijl hij bij een carburateurmotor best rond de 5 mag liggen. Ik heb een witte spider op de bank gezien die continu ruim boven de 10 zat :thumbs:

Misschien is het dan beter om haar CO te noemen in plaats van CC. :roll:

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

zo dec 11, 2011 15:09

Een tekort aan CO kun je oplossen door CA toe te voegen...

Afbeelding
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
olivier
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma dec 26, 2005 10:06
Locatie: Zoetermeer

Re: RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

zo dec 11, 2011 15:28

Hebben jullie die scan toegestuurd gekregen of zelf in gescanned??

Ik was ook verrast toen ik zag dat mijn 147GTA 273PK en 293NM had, helemaal niet verkeerd :lol:
'
Je gaat me toch niet zeggen dat deze helemaal standaard is he ? :shock:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nouuu, er is niet heel veel aan gebeurd. Ik heb katloze spruitstukken (van een 3.0spider) + Equal length front pipes geinstalleerd (simuleert een beetje een spagethi spruitstuk alleen kost 600 euro ipv 2700 voor een SS spruitstuk) Verder zit er voor een BMC inlaat van silicone slangen in.

Als we het volgend jaar nog een keer gaan doen hoop ik dat ook mijn uitlaat + midden kats heb vervangen voor 200cpi exemplaren. Ook wil ik nog een bezoekje brengen aan squadra. Verder in de toekomst hou ik ook het engelse forum in de gaten v.w.b. het Ferrari gaskleppenhuis icm een iets groter plenum! Maar dat is toekomst muziek :D toch zou het wel leuk zijn om 280+ PK te halen ;)
ALFA 147 GTA

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

zo dec 11, 2011 16:33

Hebben jullie die scan toegestuurd gekregen of zelf in gescanned??

Ik was ook verrast toen ik zag dat mijn 147GTA 273PK en 293NM had, helemaal niet verkeerd :lol:
'
Je gaat me toch niet zeggen dat deze helemaal standaard is he ? :shock:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nouuu, er is niet heel veel aan gebeurd. Ik heb katloze spruitstukken (van een 3.0spider) + Equal length front pipes geinstalleerd (simuleert een beetje een spagethi spruitstuk alleen kost 600 euro ipv 2700 voor een SS spruitstuk) Verder zit er voor een BMC inlaat van silicone slangen in.

Als we het volgend jaar nog een keer gaan doen hoop ik dat ook mijn uitlaat + midden kats heb vervangen voor 200cpi exemplaren. Ook wil ik nog een bezoekje brengen aan squadra. Verder in de toekomst hou ik ook het engelse forum in de gaten v.w.b. het Ferrari gaskleppenhuis icm een iets groter plenum! Maar dat is toekomst muziek :D toch zou het wel leuk zijn om 280+ PK te halen ;)
Soow, mooie getallen voor een 'rechtstreeks uit t krat' blok! :shock:

Vwb dat ferrari gasklephuis en andere (carbon) inlaatcollector, zie de 156gta racer van ron sanen (automobili gta), die racet ermee zover ik weet. :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

zo dec 11, 2011 20:30

Hebben jullie die scan toegestuurd gekregen of zelf in gescanned??

Ik was ook verrast toen ik zag dat mijn 147GTA 273PK en 293NM had, helemaal niet verkeerd :lol:
'
Je gaat me toch niet zeggen dat deze helemaal standaard is he ? :shock:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nouuu, er is niet heel veel aan gebeurd. Ik heb katloze spruitstukken (van een 3.0spider) + Equal length front pipes geinstalleerd (simuleert een beetje een spagethi spruitstuk alleen kost 600 euro ipv 2700 voor een SS spruitstuk) Verder zit er voor een BMC inlaat van silicone slangen in.

Als we het volgend jaar nog een keer gaan doen hoop ik dat ook mijn uitlaat + midden kats heb vervangen voor 200cpi exemplaren. Ook wil ik nog een bezoekje brengen aan squadra. Verder in de toekomst hou ik ook het engelse forum in de gaten v.w.b. het Ferrari gaskleppenhuis icm een iets groter plenum! Maar dat is toekomst muziek :D toch zou het wel leuk zijn om 280+ PK te halen ;)
Zo, nette waardes hoor !
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
olivier
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma dec 26, 2005 10:06
Locatie: Zoetermeer

Re: RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

ma dec 12, 2011 09:51

Ja die heb ik in filmpjes gezien op SPA, heel gaaf! Ik wacht nu nog even op wat gasten uit UK die zijn bezig met het ontwikkelen van een aluminium versie. De Carbon versie staat de koop voor 1000 euro wat ik iets te gortig vind voor een stuk kunststof.... :roll:
ALFA 147 GTA

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

ma dec 12, 2011 10:09


106pk, dat viel nogal tegen. Gelukkig wel een paar aanknopingspunten die mogelijkheden bieden voor verbetering:
- Het mengsel was over het hele toerenbereik behoorlijk arm. CO rond de 1,5 terwijl hij bij een carburateurmotor best rond de 5 mag liggen. Ik heb een witte spider op de bank gezien die continu ruim boven de 10 zat :thumbs: Mijn Giulia is waarschijnlijk nooit gerold na montage van de open filters dus dat zou een verklaring kunnen zijn. Nou staat een rollenbanksessie met afstellen nog op mijn verlanglijstje dus dat komt goed.

- De 123-ignition heb ik met de stroboscoop op de stationairvervroeging afgesteld. Ik heb nog niet gecontroleerd of hij de maximale vervroeging rond de 4500 - 5000 toeren haalt. Dus daar zit waarschijnlijk ook nog wel wat winst. Daarnaast heb ik op de gok 1 van de 16 vervroegingscurves gekozen, misschien valt daar ook nog wat te halen.
Ik zou me niet blind staren op CO, dat is een bijverschijnsel van slechte verbranding. Je kan prima een hoog vermogen halen met een CO wat binnen de perken blijft. Wat was je Lambda tijdens het rollen? Het is jammer dat dat niet op de grafiek staat, vaak is dat er wel bij te plotten. Als je gaat rollen, of zelf met een wideband gaat experimenteren op straat, concentreer je op een lambda die bij vol vermogen tegen de 1:12.5 zit, niet rijker. Als je rijker gaat mengen, krijg je echt niet meer vermogen en wel bore-wash. Stationair wil je eigenlijk ietsje rijker dan 1:14.7, bij deellast is 1:14.7 tot 1.16 acceptabel voor een carbs-motor.

Curves kiezen kan je eigenlijk het beste doen met een soort stethoscoop, "det cans" heten ze ook wel. Je kan dan het "pink" geluid van het pingelen goed horen tijdens het rijden/rollen en zo kan je de curve kiezen die het meeste vermogen oplevert, maar je motor niet laat pingelen. Je kan uiteraard wat experimenteren met de diverse curves, pak er eentje die gemaakt is voor een blok wat op de jouwe lijkt en probeer of je verschil voelt met anderen die er ook in de buurt komen. Als je geluiden hoort alsof er iemand met een steeksleutel tegen de zijkant van je motorblok aan tikt, zit je met te veel vervroeging. Bij twijfel, niet gaan rommelen, het kan stuk. Niet zo heel snel, maar als het stuk gaat, is het wel duur...

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

ma dec 12, 2011 11:47

Was een erg leuke meeting, heel veel pk's op de rollenbank gezien en prima verzorgd allemaal.
Complimenten 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

ma dec 12, 2011 16:37

Ik heb begrepen dat er ook 2 156 JTS'n zijn gerold. Wie zijn dit, ik heb een vraagje over de uitkomst.



Bedankt alvast!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2058
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: SCARB 10 december: TC - Vermogensmeting Den Haag

di dec 13, 2011 21:58

Ik zou me niet blind staren op CO, dat is een bijverschijnsel van slechte verbranding. Je kan prima een hoog vermogen halen met een CO wat binnen de perken blijft. Wat was je Lambda tijdens het rollen? Het is jammer dat dat niet op de grafiek staat, vaak is dat er wel bij te plotten. Als je gaat rollen, of zelf met een wideband gaat experimenteren op straat, concentreer je op een lambda die bij vol vermogen tegen de 1:12.5 zit, niet rijker. Als je rijker gaat mengen, krijg je echt niet meer vermogen en wel bore-wash. Stationair wil je eigenlijk ietsje rijker dan 1:14.7, bij deellast is 1:14.7 tot 1.16 acceptabel voor een carbs-motor.
Dan is mijn spider keurig afgestled. Ding loopt ook prima alleen stationair wil et nooi echt lekker lopen.

Zit hem waarschijnlijk in de luchtschroeven of hoe die dingen ook heten, waarmee je de indviduele carbs synchroon kunt stellen. Die zijn nog nooit schoongemaakt bij deze carbs. Projectje voor de winter.

Terug naar “Evenementen”