Ik was drie dagen op Zandvoort te vinden voor het WTCC gebeuren.
Vrijdagmiddag rond 1 uur aanwezig om sfeer te proeven op deze eerste rustige dag en vriend van me ging foto's maken.
Een eerste indruk van de auto's gekregen.
Eerst in de Tarzanbocht en later op het duin bovenaan de Hunzerug gekeken naar de trainingssessie's.
Tussendoor de rijders nog gezien in de pitboxen en praatje gemaakt met Farfus toch mijn favoriet ook al heeft hij gekozen voor BMW.
Zaterdag weer redelijk vroeg naar Zandvoort en totaal geen last van verkeer en was weer redelijk rustig op het circuit.
Kaartje hakte er wel in en er was toen ik er aankwam maar 1 kassa open.
Die man schrok zich rot toen ik vertelde dat de races op Magny Cours en Valencia zelfs gratis zijn en je alleen 10 EUR voor de paddock betaald.
Verder de trainingen gezien en foto's van vriend laten signeren door Jorg Muller en Andy Priaulx.
Vooral Andy maakte een bijna overdreven vriendelijke indruk "thank you for your support" en "enjoy the races".
Kwalificatie was leuk om te zien toen de rijders er echt voor gingen. Je kan dan duidelijk aan de rijstijl zien wie in een snel rondje zit en wie niet.
Prima resultaat voor Farfus met zijn 35 kg extra gewicht en iets tegenvallende resultaten voor de Ntechnology rijders terwijl Manuel Freitas in de nummer 33 Alfa zijn weg ook nog moest vinden.
Verder de BMW cup aan het werk gezien die dus met hun 3 liters totaal geen geluid maken.
De Seat cup was helemaal een drama. Een bandendrama want na een uur racen hadden veel auto''s last van klapbanden.
Niet verwonderlijjk als je ze door de bochten hoorde gieren. Leek het Spettacolo wel met auto's die op straatbanden het circuit verkennen
Race werd zelfs afgevlagd vanwege veiligheidsrisico.
Zondagmorgen extra vroeg naar circuit en auto maar voor het circuit in een woonwijk neergezet. Sta je vooraan in de file na afloop.
Het was wel een stukje drukker dan zaterdag maar niet die enorme toeloop waarop de organisatie hoopte.
Leuke van vroeg aanwezig zijn is dat alle teams een voor een binnendruppelen en je de rijders gedag kan zeggen en succes wensen.
Jorg Muller zei zelfs netjes in het Nederlands goedemorgen met een Duits accent. Hij is dan ook in Kerkrade geboren.
Farfus nog even mijn foto laten signeren die ook in het Klaverblaadje stond nog uit zijn Alfa tijd. Even praatje gemaakt.
Verder met een paar jongens van het 33 register afgesproken die na elkaar op het circuit verschenen en de rest van de dag heb ik hun
op sleeptouw genomen als ervaren WTCC ganger.
Ze hebben dus alle pitboxen wel gezien en bij eerste race stonden we in de Tarzanbocht en tweede race werd bij de Gerlach gevolgd met
zicht op het tv scherm. Direct na afloop van race twee de pits ingelopen en onderaan het podium de Braziliaanse vlag voor Farfus getoond.
Tussendoor vooral de drifters leuk aan het werk gezien. Die Kalossen kon ik wel missen.
Bovenaan de Hunzerug de BMW en Seat cup aan het werk gezien.
Na afloop viel de mega file ook enigzins mee door de verkeersregelaars en werd een leuk WTCC weekend afgesloten.
Zandvoort maakte wel weer een typische indruk met dure prijzen , weinig baanprogramma en betalen voor je parkeerplaats.
Ga zelf ook nog de races in Valencia en Pau volgen tijdens mijn vakantie waar vooral Valencia prima geregeld is .
Het circuit heeft zijn eigen afslag van de snelweg en giga parkeerterreinen om de baan heen en toegang gratis met 10 EUR entree paddock.
Beste baan van Europa voor de toeschouwer omdat je rondom zicht op het circuit hebt vanaf de tribunes.
Mijn favoriet gaat zelfs als leider naar Valencia.
Pau zal spectaculair worden op het mooie stratencircuit. Ben benieuwd.