@Michel: mijn V6 (3 liter ipv 2.5) heeft geen ASR

Komt wel een sper diff in. Dan zal het onderstuur wat afnemen. Feit blijft dat FWD meer onderstuurd rijdt dan RWD (uitzonderingen daar gelaten), maar dat kun je deels voorkomen door de bochten anders aan te sturen (maar dat moet je wel 'liggen'). FWD kan je echter ook met 1 hand aan het stuur rijden, en aangezien ik er niet altijd meer 2 (bruikbaar) heb was dat de reden om weer FWD te gaan rijden.
In korte/scherpe bochten merk je meeste verschil (wehrseifen, Adenauer Forst, Kallenhard, Eiskurve bijvoorbeeld), in een lange/snelle bocht (zoals inhet filmpje van Schwedenkreuz hierboven) merk je weinig van onderstuur vind ik. Mede door de lange wielbasis voelt de 156 daar
erg goed aan.
Wat wel veel scheelt: 3 liter V6 of een 2 liter TS: de TS heeft niet alleen vanwege de kilo's (lees: minder gewicht), maar met name vanwege het weinige koppel veel minder last van onderstuur (beide gereden). Ik denk dat je met voldoende ervaring beide concepten gecontroleerd kunt rijden; met FWD vind ik dat echter iets makkelijker.
Lastige voor mij
was dat de laatste RWD Alfa's vrij verouderd zijn qua wielophanging (en bak) tov moderne RWD auto's (vandaar ook uitstapjes naar o.a. BMW

). Als je dan wat perfektionistisch bent ingesteld...

(bak van een 75 blijf ik gewoon helemaal ruk vinden in vergelijking met de Alfa 6 bak (of bijvoorbeeld die van BMW); in mijn ogen het grootste minpunt)
Ook is een 24v motor een stuk meer geschikt voor sportief gebruik dan de 12v (is ook niet zo gek als je bedenkt hoeveel jaar ontwikkeling daar tussen zit), zonder dat je gaat ombouwen.
Mijn 3 liter heeft het vliegwiel van een 2.5, dus dat scheelt ook (iets): hij loopt heerlijk de toeren in.
RWD voelt voor mij wat 'natuurlijker' aan dan FWD (op droog asfalt), sportiever hoeft (in mijn ogen) niet per-se: rijdt maar eens met een geprepareerde Clio rally auto, als dat niet meer sportief is dan weet ik het niet meer.... Op nat asfalt heb ik mij ondanks al het oefenen (o.a. op kletsnatte Nurburgring meerdere keren, diverse driftdagen etc) nooit zo happy gevoeld als met FWD/AWD; ik houd dan ook meer van strak (lees: hard) rijden dan driften. Op droog asfalt met een goede RWD auto 'voelt' gewoon super (kan het moeilijk omschrijven): een 75TS voelt gewoon
top met een goed onderstel er onder (maar mist de power en (met name) de sound van een V6); sterkste punt van de 75 vind ik.
Snelheid, beleving, gevoel, bochtengedrag etc. etc. zijn wel allemaal heel anders met FWD vs RWD (en AWD, maar dan zit je meestal niet mer (bij voorkeur

) in een Alfa in mijn ogen).
Ik durf te stellen (na het rijden op de Ring dit week-end) dat een 156 met even veel gewicht en PK's als een 75 sneller is dan een 75. Het voelt alleen
heel anders aan. Opmerkelijk vind ik ook het toch vrij grote verschil in rijden tussen de 147 en de 156, nu ik er uitgebreid (met beide) mee heb gereden.
Eerlijk gezegd heb nu veel lol aan de auto, nadat ik mij (met wat 'hulp van buitenaf' ) heb verzoend met het fiat/Alfa gebeuren. Meer lol dan ik voor mogelijk had gehouden tot voor kort... (plaat voor je kop hebben is soms handig, en soms wat minder

) Had ik eerder moeten doen (de 156).
Toch weer een lang verhaal geworden alles bij elkaar

Conclusie: Elke auto heeft voor en nadelen, waar je je zelf het lekkerst bij voelt moet je mee (verder) rijden. Belangrijk is het om te rijden met FWD en met RWD (en met AWD) en
daarna pas bepalen wat voor jou het beste past que gevoel en beleving. Niet afgaan alleen op meningen van anderen, maar zelf alles uitproberen.
Ook zaken als: wil je modern (lees technisch beter (bijvoorbeeld wielophanging 147/156 versus Giulia Super)) rijden of juist genieten van (meer) klassieke Alfa's vanwege het goede gevoel dat het bij je oproept... Gelukkig is er aardig wat keus
PS: afspreken wordt dan op de Ring, Zolder gaat niet zo snel meer gebeuren (of helemaal niet meer). Gezellig !