Pagina 1 van 2
GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: di okt 22, 2013 13:28
door GT 75V6
http://www.autoweek.nl/video/3683/op-ro ... a-romeo-gt
Pfff, 137 pk ipv de door Alfa beloofde 165 pk en 187 Nm ipv 206 Nm. Als je dit zo ziet worden de negatieve verhalen over de 2.0 JTS-blokken wel weer bevestigd...

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: di okt 22, 2013 14:02
door AlfettaOwner
Zag hem van de week al voorbij komen, apart gevalletje of zou dit bij velen zo zijn?

RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: di okt 22, 2013 14:51
door erikalfista
Toch maar even bij HenS langs. Of een V6 natuurlijk

Re: RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: di okt 22, 2013 15:19
door rednal
Zag hem van de week al voorbij komen, apart gevalletje of zou dit bij velen zo zijn?

Denk niet een gevalletje apart helaas Alessandro, staan overal wel stukken over geschreven.
Koolafzetting op de inlaatkleppen en kanalen zou het gevolg zijn van de directe inspuiting (geen benzine mengsel langs de kleppen wat gelijk de boel zuiver houdt)
Hierdoor minder vermogen, ook schraapveren met te weinig druk op de cilinderwand, hierdoor ook een hoger olieverbruik.
Specialisten als o.a. H&S en Squadra hebben hier een modificatie voor.
Dus niet gemodificeerd is zeer waarschijnlijk het probleem bij de bewuste GT.
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: di okt 22, 2013 17:42
door frankalfa
Collega had dit inderdaad bij een 156 jts, redelijk absurd olieverbruik (waardoor bv ook zn kat. kapot was gegaan). Motor laten aanpassen bij H&S en daarna NUL olieverbruik meer aldus zijn woorden.
Grtz,fRank
Re: RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: di okt 22, 2013 18:03
door Rainier155
Zag hem van de week al voorbij komen, apart gevalletje of zou dit bij velen zo zijn?

Dus niet gemodificeerd is zeer waarschijnlijk het probleem bij de bewuste GT.
Inderdaad.
Maar volgens mij is de vervuiling van de kleppen niet tegen te gaan.
Olieverbruik is wel op te lossen met een modificatie.
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: do okt 24, 2013 13:23
door Morsche
Maarja wat kost zo'n modificatie bij Hilbert&Serge?
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: do okt 24, 2013 19:53
door erikalfista
Rond de 1500 euro dacht ik. Maar staat dacht ik wel op hun site.
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: do okt 24, 2013 20:00
door LENZ
Rond die prijs moet je inderdaad denken, bij een jts moet eigenlijk altijd de kop grondig gereinigd worden ivm hardnekkige kool afzetting (nieuwe seals, kleppen reinigen en opnieuw inschuren etc) en dat maakt het iets duurder dan bij bv een 2.0 T.S, waarbij de vervuiling van de inlaatkanalen vaak meevalt.
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: do okt 24, 2013 20:05
door Cuore023
Overigens, bij bijna al die rolsessies komt er substantieel minder uit dan ooit beloofd. Dus wat dat betreft...
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: do okt 24, 2013 20:10
door Tjerry
Zelfs een V6 groeit wat aan bij de inlaatkleppen.
Tjerry
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: do okt 24, 2013 20:23
door erikalfista
Ik heb niet zo lang geleden op aanraden van de officiƫle AR dealer hier in Groningen een flesje forte aan mijn motorolie toegevoegd. Half uurtje stationair laten draaien. Olie afgetapt en nieuwe olie en filter. Mijn 166 2.0 TS luste ook wel een slokje 1op 2000 ongeveer. En is nu gedaald naar ongeveer 1op 3000. Maar ben hier nog niet tevreden mee. Volgend jaar toch maar eens advies aan een specialist vragen.
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: do okt 24, 2013 21:48
door Jeroen S
da's toch niet zo gek?
Re: RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: vr okt 25, 2013 12:31
door hoornstra
da's toch niet zo gek?
Da's heel netjes.
Ik zeg: niets meer aan laten doen!
Gr Jan
RE: GT 2.0 JTS op de rollerbank bij AutoWeek
Geplaatst: vr okt 25, 2013 15:41
door Seliquella
Meet anders de max lucht massa waarde eens, dan krijg je een redelijke indicatie van de vervuiling van het inlaat traject.
Even een copy paste van het AlfaRomeo156 forum (Auteur F156):
Nou ik heb 29-5 de stap genomen en mijn 2.0 JTS bij Squadra laten chippen.
Auto is bij Van Beek op de bank geweest voor enkele runs om verschillende setups te proberen.
Fabriek specs:
Max koppel 206Nm @3250 RPM
Max vermogen 121 kW (165pk) @6400 RPM
Pre-chipped:
Max koppel 187Nm lineair @2500-3500 RPM
Max vermogen 101 kW (~137 pk) @6500 RPM
Post chip
Max koppel 200Nm @3500 RPM
Max vermogen 102 kW (~139 pk) @6500 RPM
max koppelwinst 15 tot 18Nm @4000 rpm tov pre-chipped ;D
vermogenswinst @ 6500rpm 1 kW tov pre-chipped 
De eerste indruk van de aanpassing van het motormanagement:
Toen ik wegreed merkte ik al wel een verschil, de auto reed vanuit stilstand soepeler weg dan voor de aanpassing. Dit zal naar mijn idee voornamelijk te maken hebben met het verwijderen van de arm mengsel regeling bij stationair en iets daar boven (1600omw/min).
Verder lijkt het er op dat voor de aanpassing de motor bv de ontsteking in stappen/sprongen bijregelt. Normaal voelde je hele lichte schokken tijdens het optrekken, dit leek op inhouden en is nu niet meer merkbaar.
Als ik hem op zijn staat trap merk ik opzich niet heel veel schokkends van het extra verkregen koppel, maar wat is nu ook 15-18Nm op ca 200Nm, dat is nog geen 10%.
Tuning is niet alleen topvermogen eruit halen, maar ook het koppelverloop te verbeteren, daar is Stephan wel in geslaagd. Dit is nu heel geleidelijk geworden, kijk maar naar de grafieken, de dip bij 4000 omw/min is nu een mooie bobbel geworden, alleen zat er helaas niet meer in...
Op de vraag of het een verbetering geweest kan ik zeggen ja, maar was het het geld waard, nee... Wil ik weer terug naar de standaard setup, nee dat ook weer niet ;D Het lijkt eigenlijk meer op een verbeterde software voor echte vermogenswinst had ik het niet hoeven doen. Maar dit kan per JTS verschillen, vandaar dat Stephan iedere JTS op de bank wil. Je mag dan zelf beslissen of je het resultaat wilt of niet.
Mijn vrouw er ook in gereden, het enige wat haar opviel was dat de motor veel soepeler liep dan voor de aanpassing, verder merkte zij niet veel verschil.
Na H&S modificatie en revisie:
Net even gemeten en heb een record aan LMM waarde gehaald: 476kg/hr.
Het hoogste wat ik voorheen gemeten heb is ~432kg/hr geweest, dit is grofweg 10% meer.
Stel dat ik tijdens de squadra tuning 139pk had bij 432kg/hr, dan heb ik nu mogelijk 153pk (+14pk, ALS dit verband lineair zou zijn).