Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

Gevalletje pech? Deel ze hier ;-)

wo feb 13, 2013 20:12

.... want zeg nou eerlijk, met die oude dingetjes maak je wel is wat mee en het levert nog wel is (achteraf natuurlijk) een leuke anekdote op.

Afbeelding

Zoals van het weekend toen ik naar het Kielegat onderweg was. Je kent het wel, lekker muziekje op, tunneltje (dus gas ff lekker open) ... en ineens hoor je een geluid wat niet helemaal bij de auto hoor. Zoals een metalen "Klunk" gevolg door een fijn, maar te sportief geluid. Dus de auto bij het eerstvolgende pompstation neergezet en de krik eronder. En jawel, de einddemper door twee. Dus eerst op zoek geweest naar een passende uitlaatklem in de shop van de tankstation, maar niets te vinden.
Toevallig kwam er net een ANWB vrachtwagen aanrijden, dus met wat handgebaren aangehouden en gevraagd of hij toevallig een klem ofzo bij zich had. Beste man keek even met me mee, zag wat ik bedoelde en had nog wel wat mooiers liggen. De auto op de vrachtwagen gezet (betere krik kan je niet hebben) en samen de demper er weer onder gezet. Al met al tien minuutjes aan de kant gestaan en daarna weer vrolijk verder. Heerlijk zo'n gevalletje geluk bij een ongeluk! En het mooie stukje gereedschap (buisje wat zich aan de binnenkant van de uitlaat uitzet en vastklemt, gaat straks mooi mee in de gereedschapskist.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Gevalletje pech? Deel ze hier ;-)

wo feb 13, 2013 20:54

Dat is een meevallertje... En idd een handig krikkie. Past niet super in de kofferbak maar ja, details.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 13, 2013 20:59

LOL! Daar ken ik er ook nog wel een paar van.

Een greep uit de selectie:

Met dank aan de dealert die mijn wiel met de verkeerde bouten had vastgezet. Bewijs d.m.v. rekening dat wiel er af was geweest, daarna glashard ontkennen. De 155 V6 was helaas dermate beschadigd dat hij voor onderdelen geslachtofferd is.
Afbeelding

Een zeldzaam tafereel. De auto die zich als extreem onbetrouwbaar heeft bewezen sleept de auto die maar 1x werk geweigerd heeft. De 75 had een platte accu, de 166 is in een jaar tijd voor m'n gevoel 15x stuk gegaan door allerhande electronische mankementen. (stilvallen op snelweg, niet starten op het SS/Zandvoort, ramen die niet open/dicht gingen etc) Gelukkig heb ik daar allemaal geen foto;'s van genomen. Heerlijke auto die 166, jammer dat ik (denk ik) een verkeerd exemplaar had.
Afbeelding

Met de Giulia onderweg naar de Nimega100Miglia. Benzineleiding in de tank verstopt door was vuil. Was toen nog niet lid van de ANWB (stom #-o ) dus kon een paar honder piek aftikken om verplicht lid te worden.
Viel ook nog in de schemering stil op een stuk snelweg zonder vluchtstrook (A73 Venlo), had m'n gevarendriehoek toevallig pas uit de kofferbak gehaald en niet terug gelegd en een Giulia heeft geen alarmlichten. Uiteindelijk 90 angstige minuten achter de vangrail beleefd. :oops:
Verder in 5 jaar tijd geen enkele keer stil gevallen of pech. * klopt af op ongelakt hout*
Afbeelding

De GTV die eveneens héél vaak stil heeft gestaan. De score sinds november 2011: 2 BDP-sensoren, 1 LMM, een brandstofpomp en 1 gaspedaalpositiesensor.
Op de foto op weg naar Spa Classic, waar vlak over de grens de LMM eruit knalde bij 6000RPM, de ANWB wilde niet komen omdat ik 500m over de grens stond. (en heb daarom nu buitenlanddekking erbij genomen, wel handig als je zo kort bij de grens woont :lol: )
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Veloce op wo feb 13, 2013 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 13, 2013 21:02

En wat nu met jouw 75 is gebeurd, is mij met de Alfetta ook eens overkomen. Achterdemper die er plotseling onderuit flikkerde omdat hij bij de aansluiting van de pijp op de demper volledig was doorgerot.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 13, 2013 21:06

Dat is ook bij mijn 164 gebeurd. Demper in de kofferbak gegooid en verder gereden. Dat is een naar geluid!
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo feb 13, 2013 21:39

Nou ja, vervelend, maar peanuts vergeleken met de Italiaanse eigenwijzigheid/eigengereidheid van de éérste generatie 156 Selespeed... Hoewel stilstaan op een enorrum druk en groot kruispunt door een bak die alleen nog maar in neutraal wil c.q. een bak die na een tankstop op de A12 alléén nog maar in één en twee wil (maak je niet vaak mee toch, Alfa's op de snelweg die 70 rijden...) te verkiezen is boven een losgelopen wiel.. Poor 155, poor dealer.
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>

http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Gevalletje pech? Deel ze hier ;-)

wo feb 13, 2013 22:15

Dat is ook bij mijn 164 gebeurd. Demper in de kofferbak gegooid en verder gereden. Dat is een naar geluid!
Het was een heel herkenbaar geluid ...maar dat komt omdat er onder de Alfetta aan het eind alleen nog een pijp zit ..
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Pericoloso
Guru
Guru

wo feb 13, 2013 22:35

@veloce, wat is jou Giulia toch verschrikkelijk mooi! En dat terwijl ik niet eens van groen hou....
SCARB 680.
Nu: 159 SW 1750 Tbi Ti, Abarth 595 Competizione, Peu 504 cabrio.
Ooit: Alfasud 1.5, Sprint 1.5 QV, Alfasud 1.3 SC, Alfetta 1.8, Alfetta 2.0 QO, Alfetta 2.0, Giulia Super 1.3, 33 1.7 QV 16V, Spider 2.0, 156 2.0 TS, 147 1.6 TS, 166 2.5 V6.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 13, 2013 22:41

Die 155! Dan :schrik: je toch ook wel ff denk ik zo!

Mag het ook iets anders zijn dan Alfa? Ik heb een keer gehad dat m'n Mazda ineens uitviel toen ik voor een verkeerslicht stond te wachten (nota bene tijdens een toerritje met de 323F-club). Wou niet meer starten, dus ding maar aan de kant geduwd en met 10 man onder de kap gedoken. Niks te vinden, dus dan de ANWB maar bellen. Die kon ook niks vinden, alleen startte de auto wel ineens weer nadat-ie wat aan een stekker op de verdeler/ontstekingsmodule had gerommeld. Nou had ik weleens meer gehoord dat die module problemen kon geven dus vond het op zich niet heel gek.

Afijn hij deed het dus weer, dus op naar huis en de volgende dag naar de garage, wellicht dat die wat kon vinden. Ook niks natuurlijk (is ook lastig zoeken naar een probleem als dat probleem op dat moment niet optreedt). Daarna anderhalf jaar zonder problemen rondgereden (met een reserve-onstekingsmodule in de kofferbak). Daarna begon hij af en toe onder het rijden te haperen. Daarbij zag ik dat ook meteen de toerenteller naar nul viel. Het grote draadjesboek erbij om te kijken waar dat signaal vandaan komt: bij de bobine. Daar eens kijken, ja hoor stekkertje gecorrodeerd. Stekkertje schoongemaakt en nu zijn we alweer 4 probleemloze (op dat gebied) jaren verder.

Conclusie: het zijn niet alleen maar Italianen met wazige electronica-problemen :lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 13, 2013 23:32

Afbeelding

3 dagen na m'n verjaardag... vage electronicaproblemen. Nou ja. Dynamo kapøt. Not easy, not being green 8)

Ook A73 btw, net na de Swalmer... ehh... viaduct?
It's not easy, being green (kermit)

Dirrik
Full Member
Full Member

do feb 14, 2013 11:31

Afbeelding

Tijdens vakantie Italië 5 jaar geleden..

Had blijkbaar ergens de startonderbreker aangezet, waar ik niet van wist dat ie erop zat!!!
Eerste rijlessen:Alfa Berlina 1750 (1969) met staande pedalen
Nu:
Volvo xc70 ;)
Bertone Gt1300 Junior (1971), Spider Veloce 2000(1976)
Ex: 145, 156, 164, 33, gtv, 75, GT, Panda

Engine
Advanced Member
Advanced Member

do feb 14, 2013 12:09

Bij de 156 gehad dat de dwarsstang van de achteras in een keer los zat. Vulkanisering van het rubber van de nieuwe dwarsstang was niet goed gedaan. Heb je in een keer een zwabberend achterwiel. Met iedere 10km stoppen en de stang weer terugschuiven toch thuisgekomen.

Bij de 164 melde mijn vrouw dat ze iets raar voelde in de voetenruimte. Ik zeg nog dat zal wel niks zijn en 200m verderop dynamo lamp aan. Ja hoor, multiriem eraf gelopen. Met hamer en schroevendraaier zelf maar terug gezet aangezien ik ergens op het italiaanse platteland stond. Ook met de 164 gehad dat de einddemper afgescheurd was. Die met veters vastgebonden zodat hij er niet af kon vallen en zo op weg naar een garage.

Ik heb ANWB, ook voor buitenland, maar nog altijd zelf de boel weer op weg kunnen krijgen (bij andere auto's ook weleens uitlaten, sloten, accu's etc stuk gehad onderweg)... (maar even afkloppen)
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Tsjoechov
Member
Member

do feb 14, 2013 12:18

Ah, ondanks dat ik mijn auto 3 jaar heb wel 't nodige meegemaakt.

Na 5 maanden bezit reed ik (eigen schuld) achterop een Duitse S-type na het Spettacolo. De bestuurster helemaal over de zeik over 3 krassen in haar bumper terwijl mijn auto krom was aan de voorzijde. Blij dat de politie kwam.
Afbeelding

Daarna reed iemand tegen mijn auto aan terwijl die voor het huis geparkeerd stond. De bestuurder was nog niet helemaal wakker en maakte de bocht niet af. Gelukkig wel een briefje! Achterzijde kreeg een tikje en was wat scheef.

Daarna na onderhoud een kettingspanner die losschoot. Dat was even schrikken, maar viel uiteindelijk mee...
Afbeelding

En afgelopen zomer in Limburg een lekke hulpkoppelingscilinder. Stom en beetje eigen schuld, maar leverde me wel een mooie rit in een Morgan Aero 8 op.
Afbeelding

Terugkijkend al het nodige meegemaakt. Af en toe best vervelend, alleen vergeet je dat zo snel als je eenmaal weer rondrij... :wink:

Overigens elke keer goed geholpen door de ANWB. Ook was het vinden van onderdelen en hulp om dingen te vervangen nooit een probleem. Waardeer dat nog steeds!

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 14, 2013 14:58

Dat zijn al flink wat dingettjes binnen 3 jaar, Michiel! Maar hierdoor ga je je wel meer aan zo'n auto hechten. Tenminste, zo heb ik dat een beetje. Mijn Giulia werd, na een totale techniekrevisie van dik een jaar, binnen 14 dagen na voltooing van achteren aangereden. Wat was ik kwaad zeg! Schade viel mee, bumper krom en klein beetje vervorming van 't spatbord, maar toch heel erg zuur. (gebeurde zelfs op m'n verjaardag!)

Die aanrijding achterop die S-type na het SS kan ik me nog goed herinneren, ik reed toen in de 166 een stuk achter je. Kwartiertje daarvoor hadden we nog bji je auto staan kletsen.

@PM & GTA34576PK
Die 155 was echt wel ff schrikken. Wiel was er de 2 weken van te voren nog af geweest, had er ondertussen in Duitsland de 200 mee aangetikt en tijdens het afremmen voor een stoplicht (gelukkig!) liep m'n wiel er af. 1 min daarvoor merkte ik dat er iets niet klopte, sorteerde dus net voor om onderaan de kruising even op de hoek te stoppen voor een inspectie, maar zo ver ben ik nooit gekomen.
Daarna de dealer gebeld, die zei dat het klopte dat zei dat hadden gedaan. Ik vond langs de weg zelfs de bouten terug, die de verkeerde maat hadden. Maar ze vroegen/zeiden ook dat ik in de tussentijd ook zelf er aan gesleuteld kon hebben en nooit hard kon maken dat het hun fout was omdat de reparatie te lang geleden was.

@Pericoloso
Thanks! :oops:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

Joel D.
Full Member
Full Member

do feb 14, 2013 15:15

Met de Alfa eigenlijk nog nooit stil gestaan *afkloppen*.

Wel met de auto van mijn vader (Mercedes E55 AMG), eerst op mijn verjaardag tijdens de vakantie, verschrikkelijk geluid, was een riem geknapt, 500 meter voor de dealer, die was alleen net 30 min. gesloten.... dus uiteindelijk 4 uur moeten wachten op een vervangende auto...

3 dagen later op weg naar huis, op de snelweg een geluid wat nog erger was. Uiteindelijk na een uur kwam er een sleper aan die ons bij de dealer heeft afgezet. Bleek een bout van een lager zijn losgekomen die door de hele motor is gegaan. Moest uiteindelijk een nieuwe motor in t.w.v. 45.000 Euro. Gelukkig hoefden we niet alles te betalen.....

Dat was geen fijne vakantie al met al.
'89 Alfa Romeo 75 2.0 TS 8v, Nero, 2016 - 2018
'94 Alfa Romeo 155 1.7 TS 8v, Bianco, 2011 - heden
'01 Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v, Blu, 2018 - 2018

Terug naar “Het Forum Café”