Pagina 1 van 1

Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: wo dec 28, 2011 18:40
door jan1300
Ben wel onder de indruk:

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... bny77SEefQ

Op hun site:
http://www.dukeengines.com

Geluid is ook wel goed
Truc met het muntstuk gaaf!

Wat vinden jullie ervan?

gr Jan

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: wo dec 28, 2011 23:11
door Alessandro
Nog nooit eerder gezien of van gehoord/ over gelezen! :o

Ziet er wel apart uit. Geen idee of we dit ooit nog meer gaan zien.... het blijft een verbrandingsmotor natuurlijk.
Het lijkt wel een beetje op een mengeling van de gebruikelijk 4-takt motor en de wankel motor!

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: do dec 29, 2011 08:42
door alfaqv75
geweldig gaaf, kende het nog niet...

alleen kogelgewrichten :roll: , als ik zie hoe vaak we nu al drijfstanglagersvervangen, nokkenassen verslijten, etc...

maar het is eindelijk wel weer eens wat nieuws op motoren gebied

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: do dec 29, 2011 09:50
door Dinky Boy
Doet een beetje denken aan de Orbital motor van Ralph Sarich. Het is echter nooit wat geworden omdat sommige technische hindernissen onoverkoombaar bleken.

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: do dec 29, 2011 12:16
door frankalfa
Daar is best over nagedacht zeg maar. :shock: Lijkt inderdaad een mengeling van allerlei bekende motorconcepten.
Zoals ook het grootste struikelblok bij de rotatie motor zal veel afhangen van de duurzaamheid denk ik.

Grtz,fRank

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: do dec 29, 2011 12:24
door peppe
Idd erg gaaf.
Slijtage zal wel fors zijn gezien de beweging.
En hoe te sleutelen eraan? Via het frontje?

Mooi dat mensen hier nog over nadenken.

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: do dec 29, 2011 13:13
door wim V8
Vreemde mechanische belasting, kan nooit lang goed gaan(is geen rechtlijnige beweging)maar je weet t tegenwoordig niet met steeds betere materialen, denk dat de wankel t nog steeds beter doet, 1 omwenteling=3 verbrandingen met 1 schijfs, met twee schijfs is dit al 6 verbrandingen
met 1 omwenteling! en (bijna)alleen ronddraaiende beweging. Dit is gelijk aan 12cil.En dan t geluid van een wankel, als een 2-tact, net als t toerental, ook geweldig. http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 6gia6VMA3o (VOLUME HARD)
Technisch gezien zou een wankelblok op mengsmering moeten draaien denk ik, weet iemand dat?
Gr. Wim.

Re: RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: do dec 29, 2011 13:34
door Corrado
Vreemde mechanische belasting, kan nooit lang goed gaan(is geen rechtlijnige beweging)maar je weet t tegenwoordig niet met steeds betere materialen, denk dat de wankel t nog steeds beter doet, 1 omwenteling=3 verbrandingen met 1 schijfs, met twee schijfs is dit al 6 verbrandingen
met 1 omwenteling! en (bijna)alleen ronddraaiende beweging. Dit is gelijk aan 12cil.En dan t geluid van een wankel, als een 2-tact, net als t toerental, ook geweldig. http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 6gia6VMA3o (VOLUME HARD)
Technisch gezien zou een wankelblok op mengsmering moeten draaien denk ik, weet iemand dat?
Gr. Wim.
Ik zie dat je ook Citroëns gehad hebt dus dan zal de M35 (met een halve Ro 80 motor, 1 schijfs Wankel), de GS Birotor (2 schijfs) en de NSU RO 80 je niet onbekend zijn, maar die draaien net als de Mazda op gewone benzine voor zover ik weet. Dorstig en vooral oliegebruikers zijn het wel dus wat dat laatste betreft heeft het verbruik wel wat weg van een 2 takt... Loopt geweldig mooi zo'n M35 trouwens, al is het wel iets heel anders dan een Alfa geluid...
op youtube Citroën M35 intikken en je vind wel een filmpje waar zo'n wankeltje gestart wordt.

Koen

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: do dec 29, 2011 15:25
door wim V8
Zo'n wankelblok lijkt! toch wel eén van de betere verbrandingsmotoren zonder zuigers? En dan het geluid en toerental!!
http://www.youtube.com/watch?v=Z1LrmLHO ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=ttyN6X37 ... re=related
Maar er wordt toch weinig mee gedaan door fabrikanten, waarschijnlijk omdat het toch niet optimaal werkt??
Hobbyisten zij er thuis wel behoorlijk zoet mee:
http://www.youtube.com/watch?v=JeBJ4nO_ ... re=related
Maar dat zijn ze ook met zuigermotoren:
http://www.youtube.com/watch?v=IUUcw3DsjVs
Ik denk dat het systeem wat alfa in de mito heeft met die hydraulisch bediende kleppen toch meer toekomst wordt, maar dan helemaal
zonder nokkenassen,dat kleppen onder hydraulische druk worden geopend. electronisch geregeld met het motormanagement, dan kan
je alle kanten op wat betreft variabele kleptiming.(gaan we toch ooit LHM in de alfa gebruiken?)
Dan heb je ook nog de kogelmotor: http://www.youtube.com/watch?v=DBAYbKqntzc
Maar terug on-topic: http://www.youtube.com/watch?v=Z1LrmLHO ... re=related
Gr. Wim.

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: do dec 29, 2011 17:53
door Kid
Mooi, maar wat ik in veel van die nieuw bedachte concepten mis is flexibiliteit naar het aantal "cilinders" toe, en integratie mogelijkheden.

Mogen dan wel beweren dat opzet van verbrandingsmotor zoals nu meestal in gebruik, lomp is met te veel onderdelen en verlies, maar je kan er wel alle kanten mee uit.

Staande cilinders, liggend, in V, in lengte, of dwars geplaatst, 1, 2, 3, 4, 5 6, 8 10 12, of ?? cilinders, het is allemaal mogelijk naar gelang bedoeld gebruik, inbouwmogelijkheden, soort van aandrijving, en gewenst vermogen.

Ik sluit niet uit dat het voor bepaalde toepassingen de ideale oplossing zou kunnen zijn, maar... :?

Re: RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: za jan 07, 2012 17:41
door arjz1300
Vreemde mechanische belasting, kan nooit lang goed gaan(is geen rechtlijnige beweging)maar je weet t tegenwoordig niet met steeds betere materialen, denk dat de wankel t nog steeds beter doet, 1 omwenteling=3 verbrandingen met 1 schijfs, met twee schijfs is dit al 6 verbrandingen
met 1 omwenteling! en (bijna)alleen ronddraaiende beweging. Dit is gelijk aan 12cil.En dan t geluid van een wankel, als een 2-tact, net als t toerental, ook geweldig. http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... 6gia6VMA3o (VOLUME HARD)
Technisch gezien zou een wankelblok op mengsmering moeten draaien denk ik, weet iemand dat?
Gr. Wim.
Ik heb destijds een Mazda gehad.
Gewone benzine en normale olie.
Het olieverbruik was wel wat hoger, omdat de afdichting niet geweldig was.
Leuk concept, geweldig sturende auto.
2 x 570 cc, met de prestaties van een 2600!

RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: zo jan 08, 2012 20:34
door alfafox
Nou ik heb zo,n mazda rx7 waar ik wel eens mee ga rijden op Spa-Francorchamps.
Er zit op het blok een apart oliepompje die druppels olie in het inlaatspruitstuk spuit.
Er zijn ook eigenaren die dat er afhalen ivm andere carburateur want dat pompje werkt op de gasklepas
hoe meer gas er gegeven word hoe meer olie er ingespoten word,er word dan olie aan de benzine toegevoecht.
Ik zelf gooi zowat driekwart liter olie bij een volle tank benzine.Ik heb er zowat 200km mee geraced en olieverbruik nihil
draaide tussen 6500 en 7300 toeren.Benzine was niet aan te slepen.

Re: RE: Duke or no Duke thats the question!

Geplaatst: zo jan 08, 2012 23:13
door wim V8
Nou ik heb zo,n mazda rx7 waar ik wel eens mee ga rijden op Spa-Francorchamps.
Er zit op het blok een apart oliepompje die druppels olie in het inlaatspruitstuk spuit.
Er zijn ook eigenaren die dat er afhalen ivm andere carburateur want dat pompje werkt op de gasklepas
hoe meer gas er gegeven word hoe meer olie er ingespoten word,er word dan olie aan de benzine toegevoecht.
Ik zelf gooi zowat driekwart liter olie bij een volle tank benzine.Ik heb er zowat 200km mee geraced en olieverbruik nihil
draaide tussen 6500 en 7300 toeren.Benzine was niet aan te slepen.
Aha, dus toch als 2-tact!
Gr. Wim.