Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 12:54

Je leest wel eens een advertentie waarin een auto wordt aangeboden met een taxatierapport van weet ik veel hoe hoog.
Denk ik weer van, zo zo, dat moet een van de mooiste zijn die er is??
MAAR!! Pas op. De "mooiste" klopt vaak wel...om te zien! want is een taxateur een techneut?? in mijn ogen 100% niet!
Een bekende van mij is autoschadehersteller en kocht een jaar of vier geleden een Kadett coupé met 2.0 gsiblok.
Ding was rondom verroest, motor zat onder de olie, bak en diff. zeiknat, wel mooie wielen en interieur. Ding was ooit opgeknapt
en netjes geweest, dat zag je meteen. Hij kocht m voor 850,- euro. Ik vraag, wat moet je met zo'n ding? Beetje voor de fun en hobby
en mag niks kosten zegt ie. Dus na een jaar in de schuur gestaan te hebben, motor en onderkant schoonspuiten, nieuw klepdekselpakking(lekkage)
ding mee naar z'n werk genomen, slijpen, vette roestgaten en noem maar op, bodem is hard, dorpel een paar plaatjes gelast, verder gewoon
helemaal dichtplamuren en klooien want het mocht niks kosten en dat had het ook nog niet! Toen spuiten, voor hem gratis, alleen een potje verf kopen. Toen interieur schoonmaken, en het ding was en is nog steeds werkelijk nieuw. Vier avonden en een zaterdag werk?? Totale kosten incl aanschaf 1300,- euro!! Hij ging m verzekeren, toen vroegen zij of ie m wilde laten taxeren vanwege een oldtimer all-risk aanbieding die ze hadden,
dus dat gedaan. Wordt dat ding getaxeerd op 12500,- euro!!! En het is eigenlijk een wrak, nog steeds, maar die wel erg mooi is (om te zien).
Voor mij is een mooi taxatierapport niets meer waard als ik een auto koop, het is alleen maar een indicatie van de vervangingswaarde voor de verzekering. Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 13:24

Voor mij is een mooi taxatierapport niets meer waard als ik een auto koop, het is alleen maar een indicatie van de vervangingswaarde voor de verzekering.
Dat is het ook,niet meer en niet minder.Werkelijke verkoopwaarde en taxatiewaarde liggen vaak een aardig eind bij elkaar uit de buurt.

Toevallig afgelopen maandag mijn Gtv laten taxeren,weet wel haast zeker dat ik hem voor het bedrag van de taxatie nooit verkocht krijg. :wink:

Dit wil niet zeggen dat hij in de verkoop gaat!!!!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 13:53

......... het is alleen maar een indicatie van de vervangingswaarde voor de verzekering. Gr. Wim.
Inderdaad.
Alleen met foto's tijdens een restauratie wordt het meer dan dat.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 14:02

Hm....maar hoe taxeert een taxateur dan eigenlijk? Ik bedoel, hoe gaat eea in zijn werk bij een taxatie?
Ik neem nochtans aan dat ook het technische gedeelte goed zal worden bekeken en dat de auto op de brug gaat.
Of klopt dat niet?
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 14:02

een indicatie van de vervangingswaarde voor de verzekering..
Zo wordt het ook benoemd... dus ik heb zo maar het vage vermoeden dat het daar ook voor bedoeld is...

Dat "anderen" er een andere betekenis aan geven... tsja...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 14:37

Hm....maar hoe taxeert een taxateur dan eigenlijk? Ik bedoel, hoe gaat eea in zijn werk bij een taxatie?
Ik neem nochtans aan dat ook het technische gedeelte goed zal worden bekeken en dat de auto op de brug gaat.
Of klopt dat niet?
Als daar de mogelijkheid voor is dan wordt dat idd bekeken, maar aangezien taxaties vaak worden verricht bij mensen thuis, gaan ze meestal niet de brug op.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 14:39

Hm....maar hoe taxeert een taxateur dan eigenlijk? Ik bedoel, hoe gaat eea in zijn werk bij een taxatie?
Ik neem nochtans aan dat ook het technische gedeelte goed zal worden bekeken en dat de auto op de brug gaat.
Of klopt dat niet?
Als daar de mogelijkheid voor is dan wordt dat idd bekeken, maar aangezien taxaties vaak worden verricht bij mensen thuis, gaan ze meestal niet de brug op.
Tja lekker dan, dat bewijst maar weer eens dat een taxatierapport in principe niks zegt over de daadwerkelijke waarde van de auto maar dat je dit puur en alleen moet doen om ook maar een beetje geld terug te zien van de verzekering igv schade of diefstal.
Dan kun je dus in principe ook gewoon je auto online laten taxeren, denk alleen dat de verzekering dat niet zal accepteren dan.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 14:42

Hm....maar hoe taxeert een taxateur dan eigenlijk? Ik bedoel, hoe gaat eea in zijn werk bij een taxatie?
Ik neem nochtans aan dat ook het technische gedeelte goed zal worden bekeken en dat de auto op de brug gaat.
Of klopt dat niet?
Als daar de mogelijkheid voor is dan wordt dat idd bekeken, maar aangezien taxaties vaak worden verricht bij mensen thuis, gaan ze meestal niet de brug op.
Tja lekker dan, dat bewijst maar weer eens dat een taxatierapport in principe niks zegt over de daadwerkelijke waarde van de auto maar dat je dit puur en alleen moet doen om ook maar een beetje geld terug te zien van de verzekering igv schade of diefstal.
Dan kun je dus in principe ook gewoon je auto online laten taxeren, denk alleen dat de verzekering dat niet zal accepteren dan.
idd, ja, nee, idd niet.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 15:21

mijn taxateur heeft de vervangingswaarde bepaald. is natuurlijk niet de waarde die hij op de markt doet.

ik ben al een aantal keren bij een taxatie geweest maar ze zullen nooit de onderzijde bekijken. stel de onderkant is totaal rot? de vervangingswaarde zou dan veel lager uitvallen...
156

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 15:29

ze zullen nooit de onderzijde bekijken.
Betere taxateur nemen...

Dennis Rietveld neemt zelfs foto's van wielophangingen etc die in het rapport betrokken worden.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 15:30

mijn taxateur heeft de vervangingswaarde bepaald. is natuurlijk niet de waarde die hij op de markt doet.

ik ben al een aantal keren bij een taxatie geweest maar ze zullen nooit de onderzijde bekijken. stel de onderkant is totaal rot? de vervangingswaarde zou dan veel lager uitvallen...
Is soms praktisch niet mogelijk, maar bij een goede taxatie is het wel wenselijk dat de bodem wordt bekeken.
Dit zal ook worden gedaan als er wat te zien valt wanneer de taxateur door de knieën gaat.

Maar soms wordt er idd maar wat neer geknalt.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 16:04

Daarom heb ik een compleet boekwerk van de verrichte laswerken, incluus zo'n 120 foto's en de factuur. Ik hou van alles wat ik koop de factuur in een map. Ik laat de mijne puur voor mezelf taxeren, niet om te verkopen met zoveel mogelijk winst door een giga-hoog taxatierapport.

Ik vind het trouwens wel zo eerlijk dat de auto door een technisch iemand word bekeken op een brug, voor roest, tikjes in de motor e.d.

Gr. Geert-Jan
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5582
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 17:15

een taxatie is voor verzekeringsdoeleinden. is ook meestal gewoon een eis van die clubs om een casco verzekering af te kunnen sluiten. Maar zegt verder helemaal niets nada noppes over economische waarde. Een dergelijk rapport kan uiteraard ook opgemaakt worden, en daar zal in de meeste gevallen een heel ander cijfertje uitrollen (lager..., zeker nu).
Alleen als je op basis daarvan gaat verzekeren doe je jezelf geheid tekort als er iets misgaat.

Als het goed is rolt er voor de verzekering een getalletje uit waarvoor je bij totaal verlies of diefstal een gelijkwaardige auto kan kopen c.q. opbouwen, en met dan dus dezelfde (theoretische) eindwaarde. Kan bv inhouden dat je zeker bij zelfdame auto`s een mooie nette kan kopen, en de extra`s erop zetten die je op de oude ook had, en hem in (globaal) dezelfde technische staat moet kunnen brengen.

een taxatie economische waarde is natuurlijk ook relatief, de uiteindelijke waarde word net als bij andere goederen natuurlijk gewoon bepaald voor wat ie opbrengt bij daadwerkelijke verkoop....en dat kan best zwaar tegenvallen....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 403
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 17:28

Ik heb er toch een dubbel gevoel bij....
Dus ik laat mijn Spider taxeren door een of andere taxateur die er een rondje omheen loopt en 'm taxeert op pakweg 10 mille (wat niet de waarde is)
In de 2 of 3 jaar (afhankelijk van geldigheid taxatierapport) gebeurd er wat met de auto en de verzekering keert mij 10 mille uit.
Dat is dan lekker verdient, toch?

Jullie begrijpen hopelijk wel wat ik met bovenstaand wil zeggen.
Ik zou dezelfde auto wel eens door 5 verschillende taxateurs willen laten taxeren, wedden dat er 5 verschillende bedragen uitkomen?
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

Re: RE: Taxatierapporten???

wo mar 16, 2011 17:29

een taxatie economische waarde is natuurlijk ook relatief, de uiteindelijke waarde word net als bij andere goederen natuurlijk gewoon bepaald voor wat ie opbrengt bij daadwerkelijke verkoop....en dat kan best zwaar tegenvallen....
Dit snap ik niet helemaal vV, dus als er bijvoorbeeld een bedrag van €5000,- uitrolt, kan het best zijn dat je een ander bedrag uitgekeerd krijgt wanneer je daadwerkelijk je auto crasht? Of lees ik dit nu gewoon verkeerd. Graag wat licht in de duisternis, omdat ik zeer binnenkort m 'n 33 wil laten taxeren.

Gr. Geert-Jan
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Terug naar “Het Forum Café”