Gebruikersavatar
Corrado
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do feb 01, 2007 16:51
Locatie: Achterhoek

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

zo jul 05, 2009 11:13

Wisselend gereden met m'n oudere Delta en de 75 Twin Spark. Bij de Delta gaat het licht automatisch uit bij het van contact zetten. Bij de 75 gaat het ook automatisch uit, maar veel langzamer en dan sta je dus aan het eind van de dag met een lege accu net op het moment dat er verder niemand meer in de buurt is en je haast hebt. En de grootste blunder: dit is me niet slechts 1 keer voorgevallen...

Op m'n Giula '67 kon je met een schakelaar de fan handmatig aanzetten. Heb dat wel eens gedaan bij warmte in de stad, maar ook wel eens vergeten weer uit te zetten en dus vrvolgens dagen mee rond gereden. Gek dat ie maar niet warm wil worden.... :lol:

Gebruikersavatar
33carbs
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di apr 12, 2005 22:59
Locatie: Uden

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

zo jul 05, 2009 17:22

Achter een wildvreemde gt aan rijden en dan zonder benzine komen staan! {controle lampje werkt niet)
Laatst gewijzigd door 33carbs op di jul 07, 2009 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

ma jul 06, 2009 17:13

Lamp links achter van 164 brande niet, vriend geeft er een tikje tegen.... lampglas gebarsten.

Nieuw besteld ( NOS bij AR parts), gemonteerd, twee dagen later op bezoek, hey je lampje brandt niet, tik.........

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6699
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

ma jul 06, 2009 17:18

:jumping:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

pb2k
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 546
Lid geworden op: do nov 10, 2005 16:51
Locatie: scheveningen

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

ma jul 06, 2009 22:34

Ik had met mijn GTJ B een serieus probleem met de linkerdeurkruk, ik moest die met een ruk omhoog trekken anders ging de deur niet open. Ik kreeg er pijn in mijn rechterarm van, en passanten op straat vonden het erg komisch dus ik wachtte liever tot er weinig mensen te zien waren voor ik aan de @#%^kruk begon te hengsten :oops: Omdat de deurklink aan de andere kant ook zwaar ging deed ik altijd de deur open voor mijn vriendin die dat wel sjiek vond.
Als oplossing heb ik later de kabels van het raammechaniek doorgeknipt ! zo kon ik van buitenaf het raam naar beneden duwen en de deurklink bedienen. jaja :D Van binnenuit kon ik vreemd genoeg wel van buiten de deur openen en vaak niet van binnenuit met de deurklink. Ook toen lette ik extra op voor passanten want ze hadden me zo voor een autodief kunnen aanzien.

Ik verloor toen een keer een koplampring toen ik van de snelweg afreed en voor een stoplicht stond. Een politieagent raapte hem op en wilde hem aan me geven maar ik was bang dat hij kon zien dat ik de deur niet goed kon openen en moeilijk zou gaan doen dus ipv dat trok ik het raam van binnenuit naar beneden. Toen zei die: "dat is wel een héél sportieve auto!" Hij wilde er wel zeker van zijn dat ik de ring goed vast maakte.


Ik heb anderhalf jaar later de kabels van het raammechaniek vervangen in weinig tijd.
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3952
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

ma jul 06, 2009 22:52

Nog een ander verhaaltje dat mij te binnen schoot.
Mijn eerste auto was een 33, een 1.5 Ti, met zo'n mooi checkpaneel in de middenconsole. Met Kerstmis zag het er altijd sfeervol uit met al die (rode) lampjes, maar de rest van het jaar was het toch behoorlijk storend. Dus wat doet een echte Alfist, die trekt de stekkers achter op het checkpaneel er uit en voila, geen kerstboom meer!
Ik had de auto daarna een paar dagen niet nodig maar moest uiteindelijk 's avonds met de 33 op pad. Na zo'n 500 meter begon een auto driftig achter mij te claxonneren en seinen waarna ik stopte. De dame in de auto achter mij vertelde dat ik aan de achterkant van de auto geen verlichting had, behalve de remlichten.
Ik ben maar voorzichtig naar huis terug gereden en heb de Wegenwacht gebeld (ik was vergeten dat ik de stekkers van het checkpaneel los had gehaald). Na toch wel lang speurwerk van de Wegenwachter vroeg hij of ik de laatste tijd nog iets bijzonders had gedaan met de auto en of ik er aan geklust had..... Toen ging er bij mij een lampje branden :idea: en herinnerde ik mij de stekkers van het checkpaneel. Met schaamrood op de kaken heb ik dit moeten vertellen, daarna was het probleem snel opgelost.

Toch een rare constructie met dat checkpaneel en het is nog een paar jaartjes Kerstmis in mijn 1.5 Ti geweest.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

ma jul 06, 2009 23:10

Ik had bij mn 155 2.0 8v een beetje last van zweten, dat boeide me niet zoveel dus t was flink zwart onder de kap. Dus toen ik me een keer verveelde en bij toeval een bus motorreiniger vond ging ik er een beetje mee spelen. Dus toen alles redelijk schoon was moest ik voorzichtig alles afspoelen. Ik slim als ik ben, tussen de nokkenassen met een doekje alles afnemen, de afdekplaat erop schroeven en de rest afspoelen.

Daarna een lekker rondje gereden en niks aan de hand. Vervolgens de volgende dag aan het eind van de ochtend naar mn werk gereden (van mn ouders Doetichem - Amsterdam) weer niks mis. 's avonds wil ik weg rijden rond een uur of half 10. Krijg ik de auto nauwelijks aan de praat met moeite wil die lopen, maar heel weinig vermogen en niet willen optrekken.

Ik de anwb erbij, kunnen niks vinden, meten van alles door. Vroegen ze me of ik nog iets bijzonders had gedaan, dus ik vertellen dat ik mn blok schoon had gemaakt. Zij (ze waren met z'n 2en) de afdekplaat los schroeven en ja hoor. Alle vocht was onder de plaat door gesijpelt, maar kon niet meer verdampen, die was dus gaan condenseren rond de bougies, welke doorsloegen. Met wat lucht blies hij zo alle water weg, liet de plaat eraf en de motor liep weer als een naaimachine.

Ik kon mn weg met een knalrode kop vervolgen :oops:
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

ma jul 06, 2009 23:16

Ik heb al gebiecht maar ben m'n voornaamste zonde vergeten: ik heb een tijd geleden een 155 2.0 16V gekocht :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met on

di jul 07, 2009 00:52

Achter een wildvreemde gt aan rijden en dan zonder benzine komen staa! {controle lampje werkt niet)
Oei, dat doet me iets herinneren :oops:

Omdat de verlichting van m'n dashboard wat begon te haperen had ik 'm eens losgeschroefd. De flexprint bleek beschadigd te zijn, maar gelukkig had ik nog een ander dashboardje liggen. Ik zwaar gelukkig, want de temperatuur- en oliedruk meter deden het een stuk beter. Helaas leek de benzinemeter het wat minder te doen, maar ik dacht "zolang het tanklampje het doet"....

De benzinemeter bleek het dus best wel goed te doen. Het tanklampje was stuk ](*,)

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1734
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

di jul 07, 2009 01:03

Bij m'n eerste Giulietta ooit de aanjagermotor vervangen. Voor dat klusje moet het halve dashboard er uit (te beginnen bij de handremtunnel, dan de middenconsole met radio, het koelsysteem deels aftappen om de kachelslangen los te kunnen maken etc.). Bij de dealer stond daar 8 uur arbeid voor, dat vond ik nogal wat. Dus ik in handboeken gezocht hoe die klus geklaard kan worden. En op een sloperij een andere aanjagermotor gekocht en zelf verwijderd. Daarmee kon ik tevens het demonteren oefenen op dat wrak (dus alle verborgen schroefjes en clipjes had ik al ontdekt zonder iets stuk te maken bij mijn auto). Aanjagermotor zelf vervangen. Tijdens het werk maakte ik voor alle zekerheid notities van ALLES wat ik demonteerde, om het daarna in omgekeerde volgorde weer te monteren zonder iets te vergeten. Ging allemaal prima (zelfs royaal binnen een dag terwijl ik niet eens een monteur ben). Tijdens het werk af en toe de stroom ingeschakeld om zeker te weten of die aanjagermotor het nog deed, voordat ik de rest weer monteerde. Draaide als een naaimachientje, dus niks aan de hand. Dacht ik.... Bij het eerste ritje hoorde ik de aanjager nog steeds lekker zoemen, alleen er kwam geen lucht uit de dashboardroostertjes..... Beginnersfoutje! Want die aanjager heeft een motortje in het midden met twee schoepenwieltjes aan de zijkanten. Als je die verkeerd om plaatst dan blaast-ie geen lucht naar binnen maar juist van binnen naar buiten. Een week later heb ik de klus nog een keer gedaan, nog sneller maar toen wel goed.
(Zelfs een derde keer bij m'n volgende Giulietta - toen niet de hele aanjager vernieuwd maar alleen de koolborsteltjes - dus dat werk toch aardig onder de knie gekregen).


.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

di jul 07, 2009 10:19

Nou vooruit,

Bijna 20 jaar geleden (time flies..). Bij m'n Alfasud netjes de versnellingsbakolie afgetapt. Om er vervolgens pas achter te komen dat de vulplug met geen mogelijkheid los te krijgen is....
(leermomentje :lol: ).

En een bekende voor meerderen: in 1992 trots mijn eerste Giulia in ontvangst genomen. Afspraak met de RDW was al gemaakt; alleen nog even nalopen voor de kentekenkeuring. Blijkt de achteruitrijverlichting niet te werken! Lampjes in orde, bedrading OK dus koortsachtig op zoek naar een nieuwe schakelaar..
En pas als het donker is kom je er toevallig achter dat de achteruitrijverlichting alleen werkt met ingeschakelde verlichting..
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6699
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met on

di jul 07, 2009 11:02

Nog een ander verhaaltje dat mij te binnen schoot.
Mijn eerste auto was een 33, een 1.5 Ti, met zo'n mooi checkpaneel in de middenconsole. Met Kerstmis zag het er altijd sfeervol uit met al die (rode) lampjes, maar de rest van het jaar was het toch behoorlijk storend. Dus wat doet een echte Alfist, die trekt de stekkers achter op het checkpaneel er uit en voila, geen kerstboom meer!
Ik had de auto daarna een paar dagen niet nodig maar moest uiteindelijk 's avonds met de 33 op pad. Na zo'n 500 meter begon een auto driftig achter mij te claxonneren en seinen waarna ik stopte. De dame in de auto achter mij vertelde dat ik aan de achterkant van de auto geen verlichting had, behalve de remlichten.
Ik ben maar voorzichtig naar huis terug gereden en heb de Wegenwacht gebeld (ik was vergeten dat ik de stekkers van het checkpaneel los had gehaald). Na toch wel lang speurwerk van de Wegenwachter vroeg hij of ik de laatste tijd nog iets bijzonders had gedaan met de auto en of ik er aan geklust had..... Toen ging er bij mij een lampje branden :idea: en herinnerde ik mij de stekkers van het checkpaneel. Met schaamrood op de kaken heb ik dit moeten vertellen, daarna was het probleem snel opgelost.

Toch een rare constructie met dat checkpaneel en het is nog een paar jaartjes Kerstmis in mijn 1.5 Ti geweest.
Ah, er schiet er mij nog een te binnen:

Ik was altijd druk bezig mijn 33 te "verfraaien". Zo had ik ook het idee gekregen om de check control te spuiten in een hip kleurtje. Omdat deze nog te drogen lag, en ik wel even een stuk wilde rijden, gewoon maar zonder gaan rijden. Mijn schoonzus, die achter mij reed, seinde de hele tijd met de lichten. Thuis aangekomen was wel duidelijk waarom, zonder de check control werkten bij de type 3 de remlichten niet...

En nog een dubieuze:

Ik heb ooit geprobeerd een Punto TD aan te duwen :oops:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

di jul 07, 2009 11:37

ach, zo heb ik wel eens een golf III TDI aangesleept met mijn eerste 33 1.3VL.... bij gebrek aan een achterste sleepoog... achteruit, neus aan neus dus. Wel praktisch, kan je elkaar aankijken tijdens het slepen. Ook doodeng, als de golf in kwestie eindelijk aanslaat en een soort "sprong" op je af lijkt te nemen :oops: :oops:
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Trenta3
Guru
Guru
Berichten: 1521
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 18:39
Locatie: Dendermonde

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

di jul 07, 2009 11:41

:oops: Tijdje geleden, ik kom net thuis met de 159 en stap over in de 33...
...Ik vertrek... 1ste versnelling, 2de...3de...4de...5de...6de :shock: KRAAAK! #-o Dacht, dat ik nog in de 159 reed! :lol:
In My Garage;

'11 Alfa Romeo Spider 1750 TBI
'79 Alfa Romeo Spider 2000
'17 Abarth 595c Turismo Bicolore

Gebruikersavatar
Trenta3
Guru
Guru
Berichten: 1521
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 18:39
Locatie: Dendermonde

RE: Biechtstoel; jouw Alfa blunders, deel ze hier met ons

di jul 07, 2009 11:51

:oops: En dan hier nog eentje...
Meestal ben ik nogal echt verstrooid, ik wil vertrekken met de 159 en stap achteraan in! :lol:



( :oops: stond geparkeerd aan een terras met heel veel volk :oops: )
In My Garage;

'11 Alfa Romeo Spider 1750 TBI
'79 Alfa Romeo Spider 2000
'17 Abarth 595c Turismo Bicolore

Terug naar “Het Forum Café”