Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Hufterigheid en wat verbergt het????? - Espace Century

di feb 10, 2009 15:22

Inmiddels is de 4e dag van twijfel aangebroken en het keus valt nu definitief uit in het voordeel van "wel schrijven"...

Alles overwogen... "elk verhaal heeft twee kanten"... "de ganzenveer is machtiger dan het zwaard"... "de digitale pen is nog machtiger dan de ganzenveer"... en noem maar op...
Toch schrijven dus....

Waar ik over bazel? Wel... dat zal ik u vertellen...

Zoals bij sommigen wellicht bekend uit het Gespot topic en het Retromobile topic hebben CC en ik een lang weekend doorgebracht in Parijs om daar de Retromobile beurs te bezoeken... We hadden er een dagje aan vast geplakt (de vrijdag) omdat we een link hadden gekregen naar de site van een handelaar iets ten zuiden van Parijs die op zijn site een erg smeuïge collectie Alfa's te koop aanbood... en dan wel van het soort dat wij beiden wel op prijs konden stellen.... (VEEL 105jes o.a.).

Dit is de site: http://www.alfaromeo-century.com/sommairebasdebit.htm
De firma noemt zich Alfa Romeo Espace Century...

Voorwaar, dat ziet er niet slecht uit! Dat moet de moeite van een bezoekje waard zijn!

De stom-stom kende zelfs het adres... dus in de loop van Vrijdagochtend vertrokken met bestemming Chilly Mazarin alwaar we Vrijdagmiddag aankwamen...

De eerste indruk deed al een hoog Jummie gehalte verwachten want we werden welkom geheten door een witte Spider die olijk zijn neusje om de hoek van de ingang prikte... Met ietwat openzakkende mond liepen we de binnenplaats op alwaar we ook al ras de ruimte vonden die afgebeeld staat op bovenstaande webpagina... WOW!

Er bevonden zich een aantal mensen op de binnenplaats en nadat we even in bovengenoemde ruimte aan het neuzen waren kwam er een vriendelijke mevrouw naar ons toe met de vraag welke ze voor ons in mocht pakken... Nadat ik een stuk of 5 auto's had uitgekozen (o.a. een vers uit de USA geïmporteerde ongerestaureerde Giulietta Spider, een Giulietta Sprint, een 2600 Sprint en meer van dat lekkers) moesten we beiden lachen....

Ze wenste ons veel plezier met het neuzen en als ik ECHT iets wilde weten van een bepaalde auto, dan moest ik DIE meneer daar (met het leren vechtjack aan en het stereotiepe uiterlijk van iemand die wielen onder zijn huis heeft...) maar vragen want dat was haar baas en die was helemaal Alfa gek maar nu even in gesprek met klanten...

Als ik foto's maakte (ik had het cameraatje om de pols hangen) dan svp NIET van kentekens, NIET van auto's op de achterste rij en ABSOLUUT niet in de werkplaats komen...

Curieus nietwaar? Maar goed... die kentekens zou ik wel wegpoetsen... en op de achterste rij of in de werkplaats zou ik niet komen als ze dat niet willen...

We liepen de binnenplaats weer op en vielen van de ene verbazing in de andere... rijen dik stonden er de Bertoontjes zij aan zij naast de 2600 Spints, Giulietta Sprintjes en Alfa Sei's tot ijzeroxide te vergaan...

Even waande ik me terug in de tijd... de late jaren 70... waarin het de aanblik had kunnen zijn van een gemiddelde Italiaanse sloperij....

Wederom curieus want binnen stonden, met een enkele uitzondering, uitsluitend geheel en vers gerestaureerde automobielen... een vergelijking met een niet nader te noemen etablissement in Brussel begint zich langzaam op te dringen....

Achteraan de binnenplaats bevond zich de werkplaats met daarnaast wederom een paar rijen wegkwijnende Alfa koetsjes...

Een beetje lodderige Berner-Senner hond scharrelde over de binnenplaats richting werkplaats terwijl wij onze ogen uitkeken....

Terwijl ik de camera hief om een half vergaan Sprintje te vereeuwigen, hoorde ik achter mij iemand tegen de hond schreeuwen... op niet mis te verstane wijze...

Blijkbaar was het beest net zo onopgevoed als de schreeuwerd en luisterde niet want de brulaap bleef maar schreeuwen en blèren tegen het arme beest...

Het geheel speelde zich af achter mijn rug en net als de hond luisterde ik niet ECHT naar wat er gezegd werd totdat CC tegen me zei... "ik geloof dat het het tegen ons heeft..." :shock:

Ik draaide me om en koddig kwam het mannetje aanrennen zo snel als zijn overmaatse buik dat toestond... Nu ben ik zelf beslist niet een van de slanksten maar onwillekeurig zocht ik dekking want het jeansshirt zat behoorlijk strak om het pensje en die rondvliegende knopen kunnen nog gemeen pijn doen als je ze bv in je oog krijgt...

Terwijl ik over mijn verbazing heen probeerde te komen schoot er nog door mijn hoofd "Mijn god... hoeveel varkens hebben daarvoor het leven gelaten?"

Het baasje bleef onze richting op stormen op zijn korte beentjes... de klanten waarmee hij in onderhandeling was over de verkoop van een zilvergrijs Bertoontje verbouwereerd achter zich latend...

Nu is Zaagmans best in staat om zijn mondje te roeren in het Frans... als het echt moet ook nog wel in een paar van de dialecten die die taal rijk is maar het kereltje van een jaartje of vijftig liep dusdanig te blèren dat het zo goed als onverstaanbaar was...

Pas toen de worstenvingertjes naar mijn camera begonnen te graaien werd de strekking van zijn verhaal enigszins duidelijk... hij had blijkbaar bezwaar er tegen dat er foto's gemaakt werden...

Wederom curieus want zijn werkneemster had daar zojuist toestemming toe gegeven...

Extra curieus... want als ie gewoon gevraagd had dat verder niet te doen (misschien zelfs met uitleg van reden) dan ben ik de laatste om aan een dergelijk verzoek niet te voldoen....

Ga je lopen schreeuwen, blèren en graaien... ben je bij Zaag redelijk aan het verkeerde adres...

Minzaam keek ik op het mannetje neer en vroeg hem met geveinsde vriendelijkheid wat ie nou precies zei...

Als antwoord kreeg ik wederom een rij onverstaanbare klanken terwijl het bolle hoofdje een beetje rood begon aan te lopen... ergens in de klankenovervloed van hoog decibelgehalte kon ik ontwaren dat hij meende dat we "binnengedrongen" waren bij hem (!) en geen toestemming hadden om te fotograferen...

Op mijn vriendelijke uitleg dat we uit Nederland kwamen en een stuk omgereden waren om hem te bezoeken en eigenlijk van plan waren om een stukje over zijn bedrijf te schrijven omdat ie zo'n mooi aanbod aan auto's had en zijn werkneemster zojuist toestemming gegeven had voor de foto's kwam als enig repliek een NOG luidere serie onverstaanbare klanken...

CC begon zich ongemakkelijk te voelen want het gedrochtje was ECHT boos aan het worden en mijn koppie straalde ook niet echt meer de gebruikelijke overvloed aan vriendelijkheid uit...

De vetkwab begon zich breed te maken (dit keer dus niet en profil maar en face) om zo dreigend mogelijk over te komen. CC wilde weg dus liepen we richting uitgang terwijl het gedrochtje razend en tierend achter ons aan bleef hobbelen... wat het allemaal uitkraamde? GEEN idee...

Omdat ie maar door bleef gaan... draaide ik me nog 1 maal om om uit te leggen dat we richting uitgang liepen met als doel het etablissement te verlaten dus dat hij best iets rustiger kon doen en dat ik, zoals reeds bij vertrek uit Nederland besloten, een stukje zou schrijven over zijn fijne bedrijf... maar dat het misschien wel eens niet zo positief zou kunnen uitvallen als dat ik in eerste instantie verwacht had...

Blijkbaar kon het schavuitje dat wel waarderen want het begon met zijn aan de voorkant uitpuilend darmkanaal tegen me aan te duwen... ik neem aan dat hij mij ten dans vroeg voor een vreugdedansje maar dan is hij toch echt van het verkeerde geslacht.... dus weigerde ik vriendelijk edoch zeer beslist zijn uitnodiging om samen te gaan bumpen...

Over zijn bolletje heen zag ik de potentiële kopers van de zilvergrijze Bertone angstig onze kant op kijken met zo'n blik van... "WTF???? :shock: :shock: :shock: :shock: "

Als laatste kraamde hij nog uit dat als hij ERGENS die foto's zou tegenkomen... hij ons zou vervolgen (wat was die vergelijking ook al weer met dat etablissement in Brussel?) en daar heb ik geen trek in... dus als u op uw gemak alle kentekens nog eens wilt nakijken... kijkt u dan gewoon HIER want daar staan foto's van dezelfde strekking als die ik gemaakt heb in volle glorie en geuren en kleuren... EN met kentekens...

Heelhuids bereikten we de auto en togen richting ons hotel... intussen bijkomend van een toch wel unieke ervaring....

Nu ben ik natuurlijk niet een van de slimsten... draag ook wel eens hoofddeksels waarvan gezegd wordt dat ze je IQ prompt met 60 punten verlagen (ok, die uitspraak heb ik gejat...) maar helemaal onredelijk ben ik niet...

Als iemand me gewoon zegt "ok, zij mag dan wel toestemming gegeven hebben maar ik heb liever niet dat je het doet want... xxxxx" ben ik ECHT de laatste die dat niet zal respecteren. Uitleg van reden hoeft niet... wordt wel op prijs gesteld...

Het vervelende is nu dat het "waarom" onbekend is... op bovenstaande link is alles & meer te zien als wat ik op de pixels vastlegde...

Wat heeft de man te verbergen?

Wat is hier gaande?

Een voordeel van redelijkheid is de communicatie die er uit voortvloeit... gezien zijn kwaadheid... MOETEN er hier zich wel dingen afspelen die het daglicht niet kunnen verdragen... anders reageert iemand niet zo...

Waarom mogen die beelden de buitenwereld niet bereiken?

Staan er gestolen auto's?

Verwisselen vers gerestaureerde en geïmporteerde auto's van identiteit met de wegkwijnende wrakken? Mogen daarom de kentekens niet op de wrakken gezien worden?

Speculatie? Yeps... maar wel op basis van wat ik daar meegemaakt heb... ik kan geen reden bedenken waarom iemand ZO protective wordt als de handel die er plaats vindt volkomen legitiem zou zijn....

Ik heb de man de kans geboden om gewoon ff een lekker babbeltje te maken en te vertellen wat ie doet... dat heeft ie geweigerd dus geeft hij mij geen andere keuze dan te speculeren en zijn gedrag geeft aanleiding tot speculatie in negatieve richting...

Zou ik dit normaal gesproken geschreven hebben als ik slechts een vaag vermoeden van louche praktijken had?
Nope... maar als iemand gaat dreigen... fysiek wordt... en de dame in mijn gezelschap schrik aanjaagt.... dan ben ik wel genoodzaakt om anderen te waarschuwen voor wat hen mogelijkerwijs te wachten staat bij een bezoek aan deze "handelaar"...

Zaag's advies over Alfa Romeo Espace Century te Chilly - Manzarin?

VERMIJDEN als uw lijf en uw humeur u lief zijn (en u niet mogelijkerwijs de kans wilt lopen om opgescheept te raken met een omgekatte cq gestolen Alfa)!

DOODZONDE want ik had liever een leuk en positief berichtje willen schrijven....
Laatst gewijzigd door Zaagauto op di feb 10, 2009 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfa155
Full Member
Full Member

RE: Hufterigheid en wat verbergt het?????

di feb 10, 2009 15:30

Lol.. mooi stuk.. heb me kapot gelachen want het is oh zo herkenbaar. Ik ben iig blij dat onze Zaagmans het heelhuids ervanaf heeft gebracht. :wink:

and the moral of the story is.. if it seems to good to be true........ :D
GTV 2.0 16v

Richard75
Guru
Guru

di feb 10, 2009 15:31

haha inderdaad een rare ervaring.

heb je het niet gewaagd nog ff een foto-shoot te maken van de gebraden spekrollade 8) :twisted: :wink:

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

di feb 10, 2009 15:36

Lekker bedrijfje dus..... Was er laatst niet ook een 164 gestolen bij Disney World Parijs ? Toevallig nog 'n 164 daar gezien Zaag ?

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Alfa155
Full Member
Full Member

Re: RE: Hufterigheid en wat verbergt het?????

di feb 10, 2009 15:37

Lekker bedrijfje dus..... Was er laatst niet ook een 164 gestolen bij Disney World Parijs ? Toevallig nog 'n 164 daar gezien Zaag ?

stond vast in de achterste rij....... :twisted:
GTV 2.0 16v

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Hufterigheid en wat verbergt het????? - Espace Century

di feb 10, 2009 15:42

Als je een kenteken hebt, kijk ik wel even op de foto's.... 8)

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Hufterigheid en wat verbergt het????? - Espace Centu

di feb 10, 2009 15:44

Als je een kenteken hebt, kijk ik wel even op de foto's.... 8)
Gaat om de HT-ZJ-93 .

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 10, 2009 15:46

Zal straks even kijken... die foto's staan nog op de camera.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Uitermate plezierig te lezen ervaring die je zo met ons delen wil :P
Collegae hier op het werk vroegen me zojuist wat er aan de hand was :blue_lol:

Ik zeg nog, niets... Marc leest een item op een Alfa forum..... Toen begonnen de collegae te lachen... maar ik had een grotere grijns op mijn gezicht wat de interesse wekte en het gelach sloeg over :jumping:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

het bedrijf op zich is al een mega vondst, maar met zo`n uitbater/beheerder erbij: chapeau!!

Nu moet je voor de franse taal helemaal niet bij mij zijn, maar riep ie misschien iets als: die hollanders die doen maar!...??

Ik denk: gewoon met verkeerde been uit bed gestapt.. Wat die kentekens betreft zou het misschien gewoon kunnen zijn dat die auto`s niet allemaal van hem zijn, en dat hij het doet op verzoek van de eigenaars. Ik weet niet hoe het met franse kentekens werkt trouwens, tenaamstelling en zo.

Verder lijken ze wel te weten waar ze mee bezig zijn, op zich al een reden zo`n bedrijf niet gelijk af te schrijven alleen op een slechte eerste indruk van de beheerder .

Bij dit soort verhalen ben ik altijd heel erg benieuwd wat dan de perceptie/gevoelens van deze man in kwestie waren op dat moment, het andere verhaal zeg maar. (altijd al een amateur-psycholoogje geweest..) EN erg benieuwd naar het hele verhaal erachter, want er staat me daar een overvloed niet alleen 105...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Trenta3
Guru
Guru

di feb 10, 2009 15:50

Toch wel een leuke en spannende ervaring! :lol: waar je later toch met zal kunnen lachen als je er aan terug denkt! :wink: :lol:
In My Garage;

'11 Alfa Romeo Spider 1750 TBI
'79 Alfa Romeo Spider 2000
'17 Abarth 595c Turismo Bicolore

GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo

di feb 10, 2009 15:52

Hij heeft zeker een mooie verzameling Alfa's :shock: Maar wat een verhaal.Hadden je hem ook gemaild
dat jullie een kijkje kwamen nemen?
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982

database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Rudolph
Guru
Guru

di feb 10, 2009 16:00

Obscuur wereldje, Jack. Maar dat weet je beter dan wie ook. Wat je slotzin betreft: volgens mij heb je juist een leuk berichtje geschreven, een literair hoogstandje waarbij je niet anders kunt dan van begin tot eind lachen, Bedankt! :lol: :lol: :lol:
I"de ganzenveer is machtiger dan het zwaard"...
Don't underestimate the power of the Zword :-)
Bij dit soort verhalen ben ik altijd heel erg benieuwd wat dan de perceptie/gevoelens van deze man in kwestie waren op dat moment, het andere verhaal zeg maar ...
Psychologie van de koude grond: "client" is hypergevoelig, onbegrepen en op zoek naar erkenning voor zijn vakmanschap. Sluit niet uit dat hij dit stuk ervaart als een steek onder water. Enfin, komt wel vaker voor in de wereld van zuur plamuur en oud ijzer.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 10, 2009 16:12

zou het misschien gewoon kunnen zijn dat die auto`s niet allemaal van hem zijn
Dat is een erg milde vertaling van mijn indruk.... :wink:

Ik begrijp het ECHT niet...

Hij kende ons niet, wij hem niet, dus noch had hij met ons een appeltje te schillen, noch wij met hem...

Nederland kon hij niet weten want de auto stond ver uit zicht op de parkeerplaats van een Supermarche...

Kentekens niet publiceren ivm eigenaren... kan ik inkomen en zou ik respecteren.... (ondertussen staan dat soort foto's al LANG op internet dus waar maakt ie zich dan druk om...) en is gewoon een kwestie van vragen en je personeel goed instrueren... de dame wist PRECIES wat wel en niet op de foto mocht hetgeen ook al tot nadenken stemt...

Verkeerde been... ZIJN probleem en onder geen enkele omstandigheid een excuus om fysiek te worden....

Zijn gevoelens? Do I even LOOK like I care anymore? Heb in alle redelijkheid getracht het gesprek met hem aan te gaan en daar had hij geen interesse in... daarmee is mijn empathie voor hem ook weggeebt...

Een overwacht heftige reactie op een iets te boute uitspraak mijnerzijds? Nope... de rollande begon al klanken uit te stoten voordat ik hem uberhaupt gezien had...

Gemailed dat we zouden komen? Neen... er staan openingstijden op de site waar we ons aan hielden en ik mail ook niet eerst met Albert Heijn persoonlijk als ik een pak melk ga halen...

Het bedrijf NIET afrekenen op het gedrag van de uitbater? Ik dacht het toch wel... als zoiets al gebeurt als je alleen maar komt kijken... moet je er toch niet aan denken wat je te wachten staat als je er een auto koopt en je komt terug omdat er iets niet werkt... :roll:

Weten ze waar ze mee bezig zijn? Kan dat niet inschatten... blijkbaar bedienen ze een bepaalde markt... en verdienen er goed aan (en dat in tijden van crisis! PURE, SOLID MAGIC! :twisted: ) maar zou ze toch niet echt een aanrader willen noemen....

Tom VDW
Guru
Guru

di feb 10, 2009 16:23

Mooi en knap verhaal, spijtig voorval :evil:
Owja iemand die mij een PB'ke kan sturen wel Brussels bedrijf dit is? Want heb dit hier op het forum al meermaals kunnen lezen en weet niet welk?

Terug naar “Het Forum Café”