Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Tweede kamer-verkiezingen.

vr jun 11, 2010 19:37

Even een opmerking over de grote steden en de PvdA:

Een groot deel van de stemgerechtigden in Amsterdam en de andere 3 grote steden is eerste generatie of tweede generatie allochtoon van niet-Westerse afkomst.
De kans is groter dat deze bevolkingsgroep stemt op een linkse partij en zeker niet op de PVV.

Als voor de vierde keer in een week je auto is opengebroken, dan kan ik me voorstellen dat je bij Geert Wilders het gevoel hebt dat het beter zal gaan......
Echter, niet elke moslim is een bandiet, maar omgekeerd zie je wel steeds meer dat de gemiddelde boef een moslim blijkt te zijn.....
Dat heeft niks met het geloof te maken, maar meer met het feit dat de landen waar de huidige boefjes vandaan komen veelal Islamitisch zijn. En deze bevolkingsgroep heeft zeker ten tijde van een slechte economie de wind behoorlijk tegen.

Echter betekent dit niet dat je daardoor mag gaan roven.
Maar aan de andere kant zijn er ook complete autochtone Nederlandse families die werkelijk generaties lang al leven van een uitkering, en ook hoeren en snoeren.
Deze mensen stemmen waarschijnlijk wel PVV....want ze hebben zo'n last van die nietsnutten :!:

Mensen: Iedereen moet zijn verantwoording pakken in de huidige samenleving! En de tijd van de verzorgingsstaat is wel zo'n beetje voorbij.
En als Wilders loopt te brullen over kopvoddentax dan ben je in mijn ogen werkelijk compleet achterlijk.
Hoe kan je nou zo iets zeggen? Dat dient maar 1 doel: het schofferen van mensen en niks meer!

Mensen met een hoofddoek hebben heel vaak een NL paspoort. Dus Nederlander.
Ben je het niet eens dat sommige mensen dubbele nationaliteiten hebben? Krijg een meerderheid in de eerste kamer en je ramt er zo een wet doorheen die dit verbiedt!

En ja, ik ben een heel klein beetje rechts van het midden, maar Godzijdank niet de weg kwijt (hoop ik).

Onze samenleving en wetgeving is gebaseerd op de 10 geboden uit de Bijbel, en of je nu gelovig bent of niet: het geeft wel een goede basis in het leven.

Hebt uw naasten lief, gelijk uzelf!

Amen.

En ik was nog wel van plan om me niet te bemoeien met deze discussie. :wink:
Laatst gewijzigd door Schaapm op vr jun 11, 2010 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Tweede kamer-verkiezingen.

vr jun 11, 2010 19:37

Dat was wel het laatste wat ik had verwacht, Limburg. Als daar 10 allochtonen wonen is het veel. Maar toen ik erover ging nadenken, was het juist erg logisch.
Mensen die in de Randstad wonen worden op diverse manieren geconfronteerd met Moslims. Ze worden bestookt met de verhalen van Wilders en met berichten over terrorisme en probleemjongeren en hebben soms zelf ook last van die laatste groep, maar ze kennen vaak ook persoonlijk Moslims. En of het nou gaat om vrienden, buren, collega's of de jongen die ze helpt in de winkel, ze ervaren dat veruit de meesten hele normale en vriendelijke mensen zijn.
De mensen in Limburg moeten het zonder dat laatste doen. Zij horen alleen maar de stroom van negatieve berichten, zonder dat daar persoonlijke ervaringen tegenover staan, die alles kunnen relativeren. Vind je het gek dat ze angstig worden en die Moslims liever buiten de deur houden. Met dank aan, inderdaad, de heer Wilders die deze gevoelens nog eens extra opstookt.
Maarten, volgens mij staat hier toch echt dat er in Limburg maximaal 10 allochtonen wonen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

gtj1600
Guru
Guru

vr jun 11, 2010 19:45

wat mij nu ook opvalt na 15 pagina,s...ondanks de grote menings verschillen......het loopt niet uit de hand...grote klasse. =D> :wink:
groetjes uit klein zundert, donnr. 381
gehad : 75 1.8ie , spider 2000 veloce , giulia super
nu : 75 ts , gt1600 junior

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 11, 2010 21:07

Wilders populist?

Ik vind het nogal wat om als politicus een mede-politicus als populist te bestempelen alsof dit negatief zou zijn. Noem mij dan eens een politicus die niet zoveel mogelijk mensen naar de mond probeert te praten om zijn pijnlijke billen maar in dat zachte pluche te kunnen houden. De mannelijke aanhef hier uiteraard onzijdig bedoeld.

Is het juist om iemand die anders denkt, in dat hij andersdenkenden afkeurt, uit te sluiten? Vijf van de zes "grote" partijen zegt "nooit met de PVV", maar geen van allen heeft in het programma staan dat ze de gevangenissen willen opheffen; kennelijk bestaat er dus wel een grens waar anders denken niet meer acceptabel is. Okay, Wilders is een lomperink maar wat dan te denken van een Pechtold? In reactie op het plan van Wilders om criminelen met een dubbel paspoort uit te zetten (ja, zij zijn dom: als je ze het Nederlands staatsburgerschap afpakt zijn ze niet stateloos vanwege dat tweede paspoort en kun je ze dus zo als ongewenste vreemdeling uitzetten) begint Pechtold over massa-deportaties; het is dus kennelijk het idee van Pechtold zelf dat *alle* Marokkanen criminelen zijn. Bij wie ben je dan beter af wanneer je uit Marokko komt en niet crimineel bent?

Maar alles dat hierboven staat is alleen maar belangrijk voor mensen die speciaal zijn gaan stemmen om tegen de PVV te zijn. De gemiddelde PVV stemmer kiest voor veel banalere zaken, zoals AOW en kilometerheffing, linkse hobby's die niet de linkse portemonnee treffen maar wel die van degene die werkt om zijn eigen hobby's te kunnen bekostigen. Eerst wij, en als er dan per ongeluk nog geld over mocht blijven misschien de rest. Alleen gezien de ongebreidelde verkwisting van het afgelopen kabinet zal dat laatste de eerstkomende tien jaar bijzonder karig moeten zijn. Dan kunnen de cabaretiers lekker hun lol op door in de oudjaar-conferentie een blonde pruik op te zetten en scrooge na te spelen; "even" vergetend wie de problemen heeft veroorzaakt.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 11, 2010 21:28

Maarten, volgens mij staat hier toch echt dat er in Limburg maximaal 10 allochtonen wonen.
Oh ja :oops:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 11, 2010 22:05

Ik vond het ook al een statistische onwaarschijnlijkheid dat ik al die 10 allochtonen een keer tegelijkertijd, op één plek ben tegengekomen....
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 12, 2010 01:29

Als ik me niet vergis was in 2006 de SP toch heel populair in Limburg? Daaruit zou je kunnen afleiden dat er veel proteststemmers in Limburg zijn. Misschien het gevolg van demografische verschillen met misschien relatief veel ouderen?

Ook opvallend, de PvdA blijft de grootste in de 4 grote steden. Je zou denken dat daar de meeste immigratie-, werkloosheid- en criminaliteitproblematiek heerst, punten waarop "links" door "rechts" vaak verweten wordt niet goed of te slap te handelen. Blijkbaar leeft dat dan toch in die steden zelf minder.
Daar zou je een punt kunnen hebben over Limburg. Uit straatinterviews op tv werd gezegd dat men het liefst had dat "ze" daar maar wegbleven, maar hoe representatief zijn straatinterviews nou helemaal.

Het viel me heel erg op, dat Wilders vooral populair is in Limburg en dat zijn populariteit in de grote steden, waar je toch zou verwachten dat de overlast het grootst is, relatief laag is. Dat was wel het laatste wat ik had verwacht, Limburg. Als daar 10 allochtonen wonen is het veel. Maar toen ik erover ging nadenken, was het juist erg logisch.
Mensen die in de Randstad wonen worden op diverse manieren geconfronteerd met Moslims. Ze worden bestookt met de verhalen van Wilders en met berichten over terrorisme en probleemjongeren en hebben soms zelf ook last van die laatste groep, maar ze kennen vaak ook persoonlijk Moslims. En of het nou gaat om vrienden, buren, collega's of de jongen die ze helpt in de winkel, ze ervaren dat veruit de meesten hele normale en vriendelijke mensen zijn.
De mensen in Limburg moeten het zonder dat laatste doen. Zij horen alleen maar de stroom van negatieve berichten, zonder dat daar persoonlijke ervaringen tegenover staan, die alles kunnen relativeren. Vind je het gek dat ze angstig worden en die Moslims liever buiten de deur houden. Met dank aan, inderdaad, de heer Wilders die deze gevoelens nog eens extra opstookt.
Dat lijkt me een Randstedelijke misvatting. Is u wel eens in Heerlen geweest, bijvoorbeeld? Of Venlo?
Niet vaak nee, daar heb je gelijk in. En meer dan 10 zullen het er ongetwijfeld wel zijn, maar ik neem aan dat je er al niet vanuit ging dat ik het letterlijk bedoelde. Waar het om gaat, worden de aantallen van het westen gehaald, of zelfs maar benaderd? Even wat cijfers van het CBS over 2009 (specifiek over Islamieten kon ik zo snel niets vinden, daarom maar de cijfers van niet-westerse allochtonen):

Zuid-Holland: autochtonen 2531 duizend, niet-westerse allochtonen 618 duizend, ofwel 24,4%
Noord-Holland: autochtonen 1920 duizend, niet-westerse allochtonen 439 duizend, ofwel 22,9%
Limburg: autochtonen 902 duizend, niet-westerse allochtonen 61 duizend, ofwel 6,7%.
Bijna 4 keer zo weinig dus.

En ik was nog wel van plan om me niet te bemoeien met deze discussie. :wink:
Waarom niet? Je hebt m.i. een verfrissend heldere en reële kijk erop.

Wilders populist?

Ik vind het nogal wat om als politicus een mede-politicus als populist te bestempelen alsof dit negatief zou zijn. Noem mij dan eens een politicus die niet zoveel mogelijk mensen naar de mond probeert te praten om zijn pijnlijke billen maar in dat zachte pluche te kunnen houden. De mannelijke aanhef hier uiteraard onzijdig bedoeld.
Noem eens een politicus? Als je naar de debatten hebt gekeken, heb je gezien dat iedere deelnemer behalve Wilders en misschien Roemer heeft gezegd dat we het goed gaan merken dat er bezuinigd moet worden. Dat is niet naar de mond praten volgens mij.

Is het juist om iemand die anders denkt, in dat hij andersdenkenden afkeurt, uit te sluiten?
Zo, da's een diepe :wink:
Maar lees ik het nou goed? Volgens mij zeg je nu in één zin, dat het afkeuren van andersdenkenden, geen afkeur verdient vanwege het anders denken?
Het probleem is, dat het "afkeuren van andersdenkenden" van de PVV lijnrecht tegen zowel de grondwet als de grondbeginselen van de democratie ingaat (namelijk het grondbeginsel dat iedereen gelijk is). Hierdoor ontstaat er een dusdanig groot verschil in opvattingen met de andere partijen, dat samen regeren bij voorbaat wordt uitgesloten. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Tegelijkertijd vind ik ook dat je niet zomaar bijna 1/6 van de Nederlandse stemmers opzij kunt zetten, waardoor er denk ik een behoorlijk moeilijk probleem is ontstaan.
Vijf van de zes "grote" partijen zegt "nooit met de PVV", maar geen van allen heeft in het programma staan dat ze de gevangenissen willen opheffen; kennelijk bestaat er dus wel een grens waar anders denken niet meer acceptabel is. Okay, Wilders is een lomperink maar wat dan te denken van een Pechtold? In reactie op het plan van Wilders om criminelen met een dubbel paspoort uit te zetten (ja, zij zijn dom: als je ze het Nederlands staatsburgerschap afpakt zijn ze niet stateloos vanwege dat tweede paspoort en kun je ze dus zo als ongewenste vreemdeling uitzetten) begint Pechtold over massa-deportaties; het is dus kennelijk het idee van Pechtold zelf dat *alle* Marokkanen criminelen zijn. Bij wie ben je dan beter af wanneer je uit Marokko komt en niet crimineel bent?
Da's een beetje flauw natuurlijk, iedereen weet dat Pechtold niet alle Marokkanen als crimineel bestempelt. Ik vind wel dat Pechtold vaak weinig subtiel was in z'n opmerkingen (niet alleen naar de PVV toe, maar het is wel een goed voorbeeld). Hij was een beetje aan het straatvechten leek het wel, viel me tegen van hem. Ik denk ook dat met opmerkingen over massa-deportaties erg weinig wordt bereikt, behalve dat de wig tussen PVV en niet-PVV er nog dieper wordt ingeslagen.
Maar alles dat hierboven staat is alleen maar belangrijk voor mensen die speciaal zijn gaan stemmen om tegen de PVV te zijn. De gemiddelde PVV stemmer kiest voor veel banalere zaken, zoals AOW en kilometerheffing, linkse hobby's die niet de linkse portemonnee treffen maar wel die van degene die werkt om zijn eigen hobby's te kunnen bekostigen. Eerst wij, en als er dan per ongeluk nog geld over mocht blijven misschien de rest. Alleen gezien de ongebreidelde verkwisting van het afgelopen kabinet zal dat laatste de eerstkomende tien jaar bijzonder karig moeten zijn. Dan kunnen de cabaretiers lekker hun lol op door in de oudjaar-conferentie een blonde pruik op te zetten en scrooge na te spelen; "even" vergetend wie de problemen heeft veroorzaakt.
Zijn die er dan, mensen die speciaal gaan stemmen om tegen de PVV te zijn? Volgens mij valt dat wel tegen, de opkomst was niet groter dan normaal.
Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk dat het een bepaalde groep PVV-stemmers niet om het Islam-standpunt gaat, maar om de andere punten (wanneer het trouwens om de AOW ging zijn ze van een koude kermis thuis gekomen; verkiezingen voorbij = breekpunt opgeruimd). De ellende is alleen, dat je dat Islam-standpunt er wel "gratis" bij krijgt.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

za jun 12, 2010 03:39

Noem eens een politicus? Als je naar de debatten hebt gekeken, heb je gezien dat iedere deelnemer behalve Wilders en misschien Roemer heeft gezegd dat we het goed gaan merken dat er bezuinigd moet worden. Dat is niet naar de mond praten volgens mij.
Dat is maar net hoeveel verder je wil kijken dan die oppervlakkige uitspraak. Al diegenen die het hebben over de pijn hebben het ook over "de sterkste schouders". Wanneer je stelt dat de armen niks te makken hebben, dan ben je op dat moment dus bezig met het afvlakken van de economie. Dat is behoorlijk veel desastreuzer dan beknibbelen op de staatsuitgaven; waaronder dus ook de uitkeringen. De historie leert in ieder geval dat als mensen meer uit kunnen geven, dat dit dan leidt tot prijsstijgingen. Uitkeringen verhogen is dus nutteloos voor de doelgroep en verslechtert uitsluitend de hogere status van de (iets) rijkere. Het laat zich aanzien dat dit een doelstelling is van sommige partijen.
Is het juist om iemand die anders denkt, in dat hij andersdenkenden afkeurt, uit te sluiten?
Maar lees ik het nou goed? Volgens mij zeg je nu in één zin, dat het afkeuren van andersdenkenden, geen afkeur verdient vanwege het anders denken?
Jawel. Diepzinnig en kortzichtig tegelijkertijd. Waar ik naar toe wilde is het gedrag dat volgt uit het anders denken; dat bleek hier niet uit. Feit is dat uit verschillende statistieken blijkt dat er wel degelijk een verband bestaat tussen denkwijzen en gedragingen die niet geheel conform onze maatschappelijke standaard zijn.

Ik sla hier even reactie over en geef gewoon ruiterlijk toe dat ik Pechtold een overtuiging toeschrijf die ik niet hard kan maken. De gedachtegang die ik daarbij maak is echter net zo valide als de gedachte die hem ertoe heeft gebracht in de media het woord massa-deportaties aan te halen. Ik zie dit als bewijs dat onder andere Pechtold net zo goed dezelfde statistieken onder ogen krijgt als Wilders, maar besluit om dit "vanwege de lieve vrede" te negeren.

Het argument om het probleem, hoe ver je ook wil gaan om dit te benoemen, te laten voor wat het is omdat de oplossing tegen de grondwet zou zijn, lijkt mij niet de juiste. Sowieso wordt hier de grondwet aangehaald alsof deze uitsluitend uit artikel 1 zou bestaan, en dat is pertinent onjuist! De grondwet kent meerdere artikelen die allen in gelijke mate belangrijk zijn. Daarom hebben we ook rechters uitgevonden, omdat het geschrevene niet altijd eenduidig toepasbaar is of zelfs elkaar kan tegenspreken. Indien artikel 1 het maatschappelijk belang schaadt zal ook dit onjuist als belangrijkst beschouwde artikel moeten wijken. Wanneer je dit artikel strikt zou toepassen zou je de volledige overheid achter de tralies moeten zetten vanwege wat zij noemen `positieve discriminatie´. Discriminatie is gewoon discriminatie, en ik vind het schandelijker dat de overheid op basis van afkomst een voorselectie doet wie er in aanmerking kan komen voor een topfunctie, dan dat een criminele allochtoon uitgezet zou worden.
Zijn die er dan, mensen die speciaal gaan stemmen om tegen de PVV te zijn? Volgens mij valt dat wel tegen, de opkomst was niet groter dan normaal.
Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk dat het een bepaalde groep PVV-stemmers niet om het Islam-standpunt gaat, maar om de andere punten (wanneer het trouwens om de AOW ging zijn ze van een koude kermis thuis gekomen; verkiezingen voorbij = breekpunt opgeruimd). De ellende is alleen, dat je dat Islam-standpunt er wel "gratis" bij krijgt.
Historisch gezien lijkt me het aantal stemmen op D´66 hierin veelzeggend genoeg. PvdA als tweede partij van Nederland vind ik in dit opzicht ook onbegrijpelijk; mensen worden kennelijk graag belazerd in dat ze willen geloven dat het CDA aan de basis staat van alle problemen, maar noemen tegelijkertijd Balkenende een watje die werd overschaduwt door PvdA-er Bos. Wie heeft er nou bergen Euro's die we niet hebben in de vulkaan gestort?

Ik denk overigens dat een aantal islam-standpunten wel steekhoudend zijn. Zeker ook daar waar sprake is van een uniform is het te belachelijk voor woorden dat hier op basis van geloofsovertuiging van afgeweken mag worden. Noem het dan een multiform, zodat tenminste niemand het meer begrijpt. Het lijkt mij ook onbehoorlijk dat een ambtenaar kenmerken draagt die hetzij voor mij aanstootgevend zijn, dan wel zijn of haar aanstoot aan mij of wat ik daar kom doen gestalte geeft. Het idee van de seculiere staat mag dan misschien praktisch niet haalbaar zijn, maar je kan er in ieder geval uiterlijk wel naar streven.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 12, 2010 09:00

men moet een keer ophouden de PVV in een verdomhoekje te drukken. Er is een significant percentage wat op hem gestemd heeft, dat is democratie. Beschuldigen van discriminatie ed idem. Bevalt het niet wat hij zegt, stap naar de politie. ZOals ik het zie (ongeacht of ik het er mee eens ben) balanceert hij weliswaar op het randje, maar aan de goede kant.
En ook hij zal water bij de wijn moeten doen om in de regering te komen. Daarnaast kan iedereen wel vooraf roepen word niets dit, want geen regeerervaring, maar dan kan je dus wel alle partijen die nooit in d eregering gezeten hebben uit de kamer zetten, want het is niet alleen de PVV die geen regeerervaring heeft.
Toen D66 voor de eerste keer erin kwam had niemand er moeite mee, waarom nu wel? de verkiezingsuitslag is duidelijk, minder gestemd op de linkervleugel, vergelijk de verkiezingsuitslag maar eens.
Natuurlijk, de uitslag ten gunste van de PVV zal deels een proteststem zijn, deels met de AOW te maken hebben (hoewel ik bij dat laatste wel twijfels heb) , anderszijds zijn er natuurlijk veel zaken waar hij echt wel een mening en ook een duidelijke visie in ventileert, en dat gaat niet alleen om boerka`s.

De hele linkervleugel heeft in d elaatste 10 dagen denk ik van d everkiezingen meer uit eigen beweging over de PVV gesproken (ipv over hun eigen plannen..) waarmee ze extra aandacht hebben gevestigd op hem. ZOu zo maar kunnen zijn dat ze de uitslag te danken hebben aan hun eigen ijver de PVV in een kwaad daglicht te stellen.
En door het alleen als proteststem te kwalificeren vind ik dat je de ruime 10%, anderhalf miljoen stemgerechtigde nederlanders , ten onrechte kwalificeert als niet nadenkend, maar alleen schoppend tegen de ``oude`` politiek.
Er is nog altijd een coalitie van minimaal 3 partijen nodig om tot een kamermeerderheid te komen, en de PVV heeft geen zetels in de eerste kamer, dus ik denk dat extremere voorstellen het niet eens kunnen halen, strand al voordat het een wetsvoorstel kan worden.

Blijf het jammer vinden dat Pim overhoop geschoten is... vooral omdat politiek Den Haag de periode erna heeft laten zien niets geleerd te hebben van wat er gebeurt zou zijn zeer waarschijnlijk als hij niet vermoord was...ze gingen gewoon op de oude voet verder. Wellicht komt daar nu een einde aan, voordat we in het zelfde schuitje als Griekenland komen te zitten....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 12, 2010 12:06

Dat is maar net hoeveel verder je wil kijken dan die oppervlakkige uitspraak. Al diegenen die het hebben over de pijn hebben het ook over "de sterkste schouders". Wanneer je stelt dat de armen niks te makken hebben, dan ben je op dat moment dus bezig met het afvlakken van de economie. Dat is behoorlijk veel desastreuzer dan beknibbelen op de staatsuitgaven; waaronder dus ook de uitkeringen. De historie leert in ieder geval dat als mensen meer uit kunnen geven, dat dit dan leidt tot prijsstijgingen. Uitkeringen verhogen is dus nutteloos voor de doelgroep en verslechtert uitsluitend de hogere status van de (iets) rijkere. Het laat zich aanzien dat dit een doelstelling is van sommige partijen.
Weet je wat het is, ik heb me er sowieso altijd over verbaast dat mensen zulke stellige standpunten kunnen innemen over dit soort complexe zaken. Dat geldt voor zowel links als rechts. Er zitten zoveel aspecten aan. Aan de ene kant is het zo, dat de verzorgingsstaat (bewezen) een stabiliserende werking heeft op de economie. Gaat het slecht met de economie, dan blijven mensen toch geld hebben om enigszins behoorlijk te kunnen leven. Het geld blijft dus rollen en de neerwaartse spiraal wordt gedempt. Daar staat natuurlijk tegenover dat het ook een dempende werking heeft op de groei, want er zijn in die periode wel schulden gemaakt. Met ander woorden, de pieken naar boven en naar beneden zijn beiden minder extreem. Op zich een prettig gegeven, die grotere stabiliteit. Bovendien, wanneer teveel mensen financieel gezien onder een bepaalde grens worden gedrukt, ontstaat er een verharding van de maatschappij, inclusief toenemende criminaliteit en veel persoonlijke ellende. En wie zit daar nou op te wachten?
De andere kant van het verhaal is, dat je de lasten wel kan blijven afschuiven op de sterkste schouders, maar dat je ook de verhoudingen met het buitenland in de gaten zult moeten blijven houden. Want wat heb je nog aan die sterke schouders wanneer ze naar het buitenland verdwijnen, omdat daar de omstandigheden zoveel gunstiger zijn? Voor het bedrijfsleven geldt hetzelfde: daar zit veel geld, dat op zich wellicht makkelijker gemist kan worden dan bij de minima. Maar je bedrijfsleven is wel de motor van de economie en je wilt toch dat die de ruimte blijft houden om goed te blijven draaien. En ook daar bestaat het risico van een vlucht naar het buitenland wanneer het ondernemersklimaat daar in belangrijke mate beter is.
Bovendien creëer je met een verzorgingsstaat de ruimte voor allerlei uitwassen en profiteurs. Iemand die 30 jaar hard heeft gewerkt en vervolgens op straat komt te staan door een faillissement of een reorganisatie, en die vervolgens vanwege z'n leeftijd erg moeilijk weer aan de bak kan komen, maar die het wel dag in dag uit blijft proberen, heeft wat mij betreft recht op een langdurige, ruime uitkering. Maar iemand die thuis lekker achterover gaat zitten en meent dat hij niet hoeft te werken omdat hij hoe dan ook recht heeft op een uitkering, en die z'n sollicitatiebrieven bewust zo opstelt dat hij toch wel niet zal worden uitgenodigd voor een gesprek, gun ik het nog geen week. Alleen, hoe maak je in wetten die voor iedereen moeten gelden, het onderscheid?

En dan heb ik nog maar over een klein gedeelte van alle factoren die meespelen gehad. In feite kan je dus zeggen dat iedereen, die niet het volledige verhaal met alle nuances op tafel legt, een bepaalde groep mensen in zekere mate naar de mond praat. Maar uiteindelijk is dat gewoon politiek natuurlijk. Beide standpunten, links en rechts, zijn op zich verdedigbaar. Het wordt voor mij anders, wanneer iemand zijn politieke mening volledig laat afhangen van wat het volk graag hoort en met oplossingen komt die niet reëel zijn. En daar verdenk ik Wilders van.
Jawel. Diepzinnig en kortzichtig tegelijkertijd. Waar ik naar toe wilde is het gedrag dat volgt uit het anders denken; dat bleek hier niet uit. Feit is dat uit verschillende statistieken blijkt dat er wel degelijk een verband bestaat tussen denkwijzen en gedragingen die niet geheel conform onze maatschappelijke standaard zijn.

Ik sla hier even reactie over en geef gewoon ruiterlijk toe dat ik Pechtold een overtuiging toeschrijf die ik niet hard kan maken. De gedachtegang die ik daarbij maak is echter net zo valide als de gedachte die hem ertoe heeft gebracht in de media het woord massa-deportaties aan te halen. Ik zie dit als bewijs dat onder andere Pechtold net zo goed dezelfde statistieken onder ogen krijgt als Wilders, maar besluit om dit "vanwege de lieve vrede" te negeren.

Het argument om het probleem, hoe ver je ook wil gaan om dit te benoemen, te laten voor wat het is omdat de oplossing tegen de grondwet zou zijn, lijkt mij niet de juiste. Sowieso wordt hier de grondwet aangehaald alsof deze uitsluitend uit artikel 1 zou bestaan, en dat is pertinent onjuist! De grondwet kent meerdere artikelen die allen in gelijke mate belangrijk zijn. Daarom hebben we ook rechters uitgevonden, omdat het geschrevene niet altijd eenduidig toepasbaar is of zelfs elkaar kan tegenspreken. Indien artikel 1 het maatschappelijk belang schaadt zal ook dit onjuist als belangrijkst beschouwde artikel moeten wijken. Wanneer je dit artikel strikt zou toepassen zou je de volledige overheid achter de tralies moeten zetten vanwege wat zij noemen `positieve discriminatie´. Discriminatie is gewoon discriminatie, en ik vind het schandelijker dat de overheid op basis van afkomst een voorselectie doet wie er in aanmerking kan komen voor een topfunctie, dan dat een criminele allochtoon uitgezet zou worden.
Je legt met de statistieken de vinger op de gevoelige plek. Het is een vaststaand feit dat er vanuit bepaalde groepen van de bevolking behoorlijk meer overlast en criminaliteit komt dan gemiddeld. En aan die overlast en criminaliteit moet je ook absoluut wat doen. Hard aanpakken dus. Maar het gaat fout wanneer je de overige mensen uit zo'n groep daarin meesleurt. Waarom zouden eerlijke, hard werkende Islamieten geen moskee mogen bouwen of geen hoofddoekje mogen dragen als ze dat zelf willen? Dat er moskeeën bestaan waarin extremisme wordt gepredikt is een hele slechte zaak en dat zou, alweer, hard aangepakt moeten worden. Wat mij betreft, wanneer niets anders helpt, met de grond gelijk maken. Maar laat de moskeeën waar dat niet gebeurt met rust, die hebben daar niets mee te maken. Je gaat vanwege het kindermisbruik toch ook niet roepen dat er geen nieuwe kerken mogen worden gebouwd?

Ik ben het trouwens volledig met je eens dat positieve discriminatie net zo min door de beugel kan. Ten eerste en als belangrijkste omdat je daarmee anderen per definitie dus negatief discrimineert (!) en ten tweede omdat je echt op geen enkele manier er verbaast over kan zijn dat zoiets het grote onvrede teweeg brengt bij de mensen. Gewoon altijd de beste voor de job, of het nou een man is of een vrouw en of het nou een allochtoon is of een autochtoon.
Historisch gezien lijkt me het aantal stemmen op D´66 hierin veelzeggend genoeg. PvdA als tweede partij van Nederland vind ik in dit opzicht ook onbegrijpelijk; mensen worden kennelijk graag belazerd in dat ze willen geloven dat het CDA aan de basis staat van alle problemen, maar noemen tegelijkertijd Balkenende een watje die werd overschaduwt door PvdA-er Bos. Wie heeft er nou bergen Euro's die we niet hebben in de vulkaan gestort?
Dat mensen hun stem niet alleen laten beïnvloeden door hun sympathie voor de partij waar ze op stemmen, maar ook door de antipathie tegen andere partijen is logisch en niet nieuw. Dat zie je overal, ook bij PVV-stemmers. Maar dat is wat anders dan speciaal gaan stemmen om maar tegen een partij te kunnen zijn.
Over je zijsprongetje: die Euro's zijn niet in een vulkaan gestort, daarmee zijn gedupeerde Nederlandse spaarders gecompenseerd. Niet om IJsland een cadeautje te geven, maar simpelweg omdat IJsland, met z'n 300.000 inwoners, zulke bedragen gewoon niet zomaar kan ophoesten.
Je uitspraak over de PvdA vind ik verder behoorlijk ongenuanceerd. Niet het CDA of de PvdA is de oorzaak van de problemen, maar de wereldwijde crisis. Voor het geval het je is ontgaan, Nederland is daar relatief juist erg goed uitgekomen. Ja, er zijn grote schulden gemaakt. Maar kijk eens om je heen, waar is dat nou niet gebeurd? De kranten staan helemaal bol van de drastische noodzaak voor bezuinigen over de hele wereld.
Ik denk overigens dat een aantal islam-standpunten wel steekhoudend zijn. Zeker ook daar waar sprake is van een uniform is het te belachelijk voor woorden dat hier op basis van geloofsovertuiging van afgeweken mag worden. Noem het dan een multiform, zodat tenminste niemand het meer begrijpt. Het lijkt mij ook onbehoorlijk dat een ambtenaar kenmerken draagt die hetzij voor mij aanstootgevend zijn, dan wel zijn of haar aanstoot aan mij of wat ik daar kom doen gestalte geeft. Het idee van de seculiere staat mag dan misschien praktisch niet haalbaar zijn, maar je kan er in ieder geval uiterlijk wel naar streven.
In wat je hier zegt kan ik me voor een goed gedeelte zeker wel vinden. Alleen zeg je dan, dat kledingvoorschriften van overheden (en van bedrijven lijkt me) in functies met een representatief karakter, belangrijker zouden moeten zijn dan de vrijheid van godsdienst. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat is wel fundamenteel iets anders dan een algemeen verbod op hoofddoekjes, of het nou alleen binnen de overheid is of niet.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

frankie
Full Member
Full Member

za jun 12, 2010 12:06

Niet om het één of ander, maar ik heb de PVV toch ook vaak de andere partijen zien/horen aanvallen. Wanneer je stelt dat de "gehele linkervleugel" de laatste 10 dagen alleen geprobeerd heeft PVV in kwaad dachtlicht te stellen, heb je wel een heel eenzijdige kijk op het geheel. Vanaf het begin was het andersom namelijk ook zo.

Het "probleem" voor de PVV is vooral dat ze zowel zogenaamde rechtse als linkse standpunten hebben. Dat gegeven maakt het op voorhand al moeilijk, want een rechtse partij zal zich niet kunnen vinden in de linkse standpunten van de PVV en de linkse partij zal zich niet kunnen vinden in de rechtse standpunten van de PVV. Verder ben ik het wél met je eens dat de PVV gewoon in de coalitie thuis hoort. Hoe ze het er vanaf brengen zal de toekomst leren. Mocht de PVV nu níet in de coalitie terecht komen, dan zou het mij niks verbazen als ze bij een eventuele volgende verkiezing gewoon uiteindelijk de grootste partij worden.
Nu: Giulietta QV
Gehad: 33 1.7 IE, 33 16v, 145 QV, 147 JTD, 156 2.4 JTD, 147 GTA, 156 V6

www.clubalfaromeo.nl

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 12, 2010 12:37

men moet een keer ophouden de PVV in een verdomhoekje te drukken. Er is een significant percentage wat op hem gestemd heeft, dat is democratie. Beschuldigen van discriminatie ed idem. Bevalt het niet wat hij zegt, stap naar de politie. ZOals ik het zie (ongeacht of ik het er mee eens ben) balanceert hij weliswaar op het randje, maar aan de goede kant.
En ook hij zal water bij de wijn moeten doen om in de regering te komen. Daarnaast kan iedereen wel vooraf roepen word niets dit, want geen regeerervaring, maar dan kan je dus wel alle partijen die nooit in d eregering gezeten hebben uit de kamer zetten, want het is niet alleen de PVV die geen regeerervaring heeft.
Toen D66 voor de eerste keer erin kwam had niemand er moeite mee, waarom nu wel? de verkiezingsuitslag is duidelijk, minder gestemd op de linkervleugel, vergelijk de verkiezingsuitslag maar eens.
Natuurlijk, de uitslag ten gunste van de PVV zal deels een proteststem zijn, deels met de AOW te maken hebben (hoewel ik bij dat laatste wel twijfels heb) , anderszijds zijn er natuurlijk veel zaken waar hij echt wel een mening en ook een duidelijke visie in ventileert, en dat gaat niet alleen om boerka`s.

De hele linkervleugel heeft in d elaatste 10 dagen denk ik van d everkiezingen meer uit eigen beweging over de PVV gesproken (ipv over hun eigen plannen..) waarmee ze extra aandacht hebben gevestigd op hem. ZOu zo maar kunnen zijn dat ze de uitslag te danken hebben aan hun eigen ijver de PVV in een kwaad daglicht te stellen.
En door het alleen als proteststem te kwalificeren vind ik dat je de ruime 10%, anderhalf miljoen stemgerechtigde nederlanders , ten onrechte kwalificeert als niet nadenkend, maar alleen schoppend tegen de ``oude`` politiek.
Er is nog altijd een coalitie van minimaal 3 partijen nodig om tot een kamermeerderheid te komen, en de PVV heeft geen zetels in de eerste kamer, dus ik denk dat extremere voorstellen het niet eens kunnen halen, strand al voordat het een wetsvoorstel kan worden.

Blijf het jammer vinden dat Pim overhoop geschoten is... vooral omdat politiek Den Haag de periode erna heeft laten zien niets geleerd te hebben van wat er gebeurt zou zijn zeer waarschijnlijk als hij niet vermoord was...ze gingen gewoon op de oude voet verder. Wellicht komt daar nu een einde aan, voordat we in het zelfde schuitje als Griekenland komen te zitten....
Als hij op het randje balanceert, moet je ook niet verbaast zijn dat erover gepraat wordt. Dat lijkt me nogal duidelijk. Maar ik vind wel dat dat in redelijkheid moet gebeuren, met schelden en met rechtstreekse vergelijkinging met wantoestanden uit WWII bereik je helemaal niets.
Wat mij trouwens heel erg opvalt, is dat Wilders nu een andere taal lijkt te spreken dan, pak hem beet, een jaar geleden. Waar hij destijds nog uitspraken deed als "er bestaat geen gematigde Islam", waarmee hij in feite elke Moslim in de hoek van het extremisme drukte, horen we nu uitspraken als "als een moslim zich aan de regels houdt en geen gekke dingen doet, heeft hij niets van de PVV te vrezen". Dat is nogal een verschil. Ik vraag me af wat nou de echte Wilders is.

Niemand heeft gezegd dat de PVV alleen maar proteststemmers heeft. Dat zou ook een volslagen irreëel standpunt zijn. Feit is wel dat een gedeelte van de stemmers proteststemmers zijn. Maar is een proteststemmer dan niet-nadenkend en minder dan een andere stemmer? Ik denk het niet. Sterker nog, je zegt zelf al dat Den Haag ook na Pim nog niet voldoende is wakkergeschud.

Ik denk eigenlijk dat het hoog tijd is om de gelederen wat meer te sluiten. Ik ben zelf absoluut geen PVV-voorstander, maar de wig tussen PVV en anti-PVV is niet goed voor de samenleving. De tegenstanders van de PVV moeten zich realiseren dat mensen niet voor niets op de PVV hebben gestemd. En dan bedoel ik met name het gedeelte dat dit wél vanwege de Islamstandpunten heeft gedaan (de andere hebben tenslotte gewoon op een politiek programma gestemd). Dit zijn mensen met reële angsten en reële problemen en die er recht op hebben om gehoord te worden en die er recht op hebben dat er iets gebeurt met hun angsten en problemen. Net zo als dat een Moslim niet minder is dan andere mensen, is een PVV-stemmer dat ook niet. En daar gaan wat mij betreft nogal wat van de fellere PVV-tegenstanders de fout in.

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

za jun 12, 2010 15:17

Net zo als dat een Moslim niet minder is dan andere mensen, is een PVV-stemmer dat ook niet. En daar gaan wat mij betreft nogal wat van de fellere PVV-tegenstanders de fout in.
=D>
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

za jun 12, 2010 15:47

even logica wars van alle politiek ; allochtonen, moslims gaan niet voor Wilders stemmen, dus daar waar procentueel 't minste moslims, allochtonen, etc. deel uitmaken is het percentage dat geen potentiele PVV stemmer is het kleinst .

Moeilijke formatie in NL ? Wacht maar op Belgie : Vlaanderen zal rechts neigen, Wallonie links met di (co)Rupo ... hoe dat moet samengaan ? ofwel trekken ze allebei naar de andere kant en blijft de koord in't midden hangen en gebeurt er helemaal niks...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 12, 2010 16:20

even logica wars van alle politiek ; allochtonen, moslims gaan niet voor Wilders stemmen, dus daar waar procentueel 't minste moslims, allochtonen, etc. deel uitmaken is het percentage dat geen potentiele PVV stemmer is het kleinst .
Toch niet geheel waar, ik heb n.l. verschillende Nederlandse allochtonen gehoord die gewoon PVV hebben gestemd, omdat ze wel door de media heen konden kijken en dus ook hebben gelezen dat het hem vooral gaat om de kansarme en criminele allochtonen en die met Wilders hopen hun naam eens te kunnen verbeteren.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Het Forum Café”