Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

zo feb 27, 2011 11:14

Denk, en da's dan persoonlijk, dat de 916 GTV & Spider de laatste modellen van Alfa zijn die een kans maken een klassieker te worden. Ok, de 8C ook natuurlijk, en wellicht de 4C ? En heel misschien de Brera. Maar wat ik voorheen las, de Sud en de 33 worden in één adem genoemd ? No way ! De Sud zekers wel, maar een 33 helaas niet... Maar ja, da's mijn mening dan..... En ik beet toen niet op een navelstreng, heb verschillende Sudjes en 33ers gehad (zelfs een 1.7 QV 4X4 SW , ik weet het.... Nooit weg moeten doen......)
Absoluut eens voor wat betreft de Sud en de 33. Die zijn in dat kader denk ik goed te vergelijken met de Juul en de Berlina. De Juul is het al (of al bijna) en de Berlina zal het nooit worden, ondanks de kwaliteiten die de Berlina schijnt te hebben.

Persoonlijk denk ik dat de 156 zich ook nog wel eens de richting van een klassieker kan ontwikkelen, omdat hij een soort tijdloze schoonheid heeft. Echt alles klopt aan dat design.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Salquenen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 873
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 15:50

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

zo feb 27, 2011 11:17

Da's idd mogelijk, ook omdat er relatief veel van zijn, net als de Juul toendertijd. Ik persoonlijk keek er niet naar om omdat je ze te vaak zag, hetzelfde heb ik nu met de 156.... Dus het zou zo maar kunnen....

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

zo feb 27, 2011 20:34

Cultstatus krijg je als het item in questie ook zo bekend bij de massa! Gezien het feit dat de jeugd meeste de oudere Alfa's niet kennen weet ik het niet. Dit kan ook te maken hebben met de leeftijd te maken hebben. Cult ontstond volgens mij echt in de Fifthties en Sixties

Eigties auto's die cultstatus hebben zijn er wel, maar meer van amerikaans grondgebied! Daardoor zijn de meeste 'klassiekers' hier ook Amerikaan! Kijk naar Classictrader! 70% USA!

Alfa heeft zeker de auto's goed gePR'd in de tijd! Maar daar is nog te weinig van overgebleven! En dat is het probleem met vandaag de dag IMO. Auto's blijven volgens mij klassiekers als ze nog regelmatig in de spotlights staan. Dus is zeldzaam, of concoursstaat zijn daar niet genoeg voor. Bertone's, 116 gtv's, moeten allemaal weer op de beursstands van NU terug te vinden zijn. Dan word de slapende massa weer wakker met iets 'vreemds, oud en toch onbekend en spannend!'
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

wo mei 04, 2011 20:35

Even de knuppel in dit hoenderhok gooien hoor. Ik denk namelijk dat zelfs een door veel Alfisten verguisde 145 of 146 op den duur een cultstatus kan bereiken. In landen waar alles met een Alfa logo per definitie cult is, zoals in Japan, is dit namelijk al het geval. Voordat een 145 hier in Nederland een cult status krijgt is er wel wat meer nodig, maar voornamelijk veel tijd denk ik. Er komt straks namelijk een generatie die de oudere Alfa's nooit echt meegemaakt heeft en die eerder als klassieker dan als cult-auto zal bestempelen. Om ergens een cult-status aan te hangen moet je er bepaalde associaties mee hebben. Voor mij persoonlijk hebben de 75 en de 33 al een cult-status omdat ik daar als kind mee opgegroeid ben, maar ik kan me voorstellen dat dat voor mensen van een generatie later een nieuwer model kan zijn. Zelfs een model wat ten tijde dat het 'courant' was niet erg populair was kan mijns inziens later toch een cult-status krijgen. Een ARNA vind ik bijvoorbeeld cult, maar om nou te zeggen dat dit het meest populaire model aller tijden is geweest zou een grove leugen zijn.

Een link tussen religieuze cult en de 145 is reeds gelegd trouwens:

Afbeelding

:lol: :wink:

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Hebben onze Alfa's een CULTSTATUS

wo mei 04, 2011 21:25

En heeft succes in de autosport er misschien ook iets mee te maken? Zo zou een 155 dus ook een cultstatus kunnen krijgen door de DTM.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Terug naar “Het Forum Café”