Lijkt me toch niet echt gangbare installaties. Maar goed, ik zeg verder niet dat het niet klopt, alleen dat het eerdere antwoord binnen het onderwerp beter is.1) 12 Volt boordnet en 12Volt start accu wil je soms scheiden en soms koppelen om op te laden... Dus wel degelijk een belangrijke factor (ook bij 12-24V installaties bij sommige bedrijfswagens en 4x4's)
P=U*I geldt alleen op de middelbare school. Daarna leer je dat er nog veel meer factoren spelen die niet altijd verwaarloosbaar zijn. Je noemt zelf al het woord rendement waarmee impliciet verlies van energie wordt aangegeven tijdens het opwekken van stroom. Dat verlies bestaat nagenoeg volledig uit warmte.2) Zie mijn tekst waar ik spreek over "moderne" dynamo's... ikzelf geef les in autotechniek en spreek nooit over generator. Noch mijn collega's.
Vermeend warm worden is mij een raadsel en ook niet ter zake doende.. P=U*I Al je tekst na pure dynamo is wat wazig...dat een generator een beter rendement en dus LAGER brandstofverbruik heeft mag duidelijk zijn ...maar hier niet de vraag dacht ik zo?
De vraagstelling is over een niet aangesloten dynamo die wel wordt aangedreven en dan is een ander gedrag van toepassing. De generator, of moderne dynamo zo je wil, heeft dan nog steeds een gesloten circuit via de spanningsregelaar en wordt dus warm. De dynamo (oude dynamo) heeft open verbindingen en kan uitsluitend minimaal lekken via de lucht. Met I die naar nul nadert en P ongelijk aan nul kan U zeer hoog oplopen.