Sjees
Newbie
Newbie

Giulia voor dagelijks gebruik?

wo feb 08, 2006 21:11

Hulp en advies gevraagd!!!
Ik ben van plan om mijn 156 in teruilen voor een Giulia (ik ben er nog niet uit welke of wat voor type) en die dagelijks te gaan gebruiken voor woon-werk, boodschappen etc.
maar ook voor de vakantie naar bella Italia. Wie heeft er ervaring met het dagelijks gebruik van een Giulia zowel positief als negatief?
Nou weet ik dat een gerestaureerde (dus duurdere) beter is, maar hoe zit het met de algemene betrouwbaarheid en veiligheid (ook twee kindjes achterin)
En wie heeft er advies voor aankoop (waar moet ik opletten) en eventueel betrouwbare adressen voor aankoop en onderhoud (midden Nederland)
Laatst gewijzigd door Sjees op do feb 09, 2006 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gianno Bisutti

RE: Guilia voor dagelijks gebruik?

wo feb 08, 2006 21:42

Ik heb zelf 5 jaar een Giulia gehad, en er altijd dagelijks mee gereden. Eigenlijk nooit geen grote problemen mee gehad.
Alleen onderhoud is heel erg belangrijk. Iedere dag reed ik 120km, dus elke ochtend controleerde ik olie en koelvloeistof
en alle beurten deed ik zelf en hield alles op een schema in de computer bij. Alleen hield ik de carrosserie niet goed bij
en vandaar dat daar nu niet veel van over is. Dus ben ik een andere aan het restaureren. Dus onderhouden is heel erg belangrijk, zeker als je er dagelijks gebruik van wil gaan maken. Kleine dingen zoals een slangetjes vervangen hoort er bij, dat heb je met iedere auto. Alleen grotere problemen kunnen prijzig worden tenzij je zelf handig bent en het niet erg vind om af en toe te sleutelen.

Belangrijk bij aankoop zijn de volgende punten:
Roest: controle dwarsbalk voor motor, onder radiateur.
kokerbalken van motor naar bodem bij knik voetenruimte
ophangpunten trekstangen voorwielophanging
dorpels zowel buiten als binnen
kriksteunen
kofferbakvloer kofferklep en reservewielbak
vloerpanelen vooral onder de pedalen
schermranden voor en vooral achter goed langs de randen voelen
onderzijde deuren (niet alleen de buitenplaat) en raamlijsten
parafanplaat

mechanisch: controle bij warme motor oliedop losdraaien oliedampen wijzen op slijtage en blauwe rook op slechte
motor gezondheid.
carburateurs naar beneden drukken om te kijken of aanzuigflensen gescheurd zijn
axiale speling op de waterpomp
met rijden 2e versnelling controleren bij kraken synchromes versleten
zingend differentieel
trillend cardan, kruisstukjes versleten
klapperende voortrein, fuseekogels/stuurkogels versleten
oliedruk bij warme motor moet stationair 5 bar aangeven en bij volle belasting 40

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en succes met je beslissing.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo feb 08, 2006 22:51

Gianno!
Zo is dat.

Denk bij daily use ook aan goed werkende kachel/ontwaseming......
neem iets met hangende pedalen, nuova of zo, kun je later altijd nog een mooie ECHTE giulia kopen! (en de nuova techniek hergebruiken)
:wink:

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

do feb 09, 2006 00:14

Veiligheid voor je kinderen is natuurlijk onvergelijkbaar met je 156. Je mist allerlei afkortingen als ESP, ABS, e.d., je hebt geen airbags, standaard geen gordels achter, tis krapper achterin e.d. Langere remweg en het rijd in de winter/regen ook wat trickier. (ik ga even van een standaard uitvoering uit)

Maar tis natuurlijk 100 keer leuker. Als je je maar van de beperkingen bewust bent en dus wat defensiever rijdt.

Adios, JR

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do feb 09, 2006 00:41

Voor dagelijks gebruik het mooiste is natuurlijk eentje met een TS blokje in met injectie. (ik wil hier geen discussie oprakelen pro en contra carbs of injectie, ik wil ook carbs al is het alleen voor het geluid.)
Maar de injectie zal over het algemeen iets makkelijker starten in de winter is ook wat moderner ook zuiniger. En dan natuurlijk aangepast met brembo klauwen ect. je kan het zo gek maken als je wil.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

rboudewijns

Re: RE: Guilia voor dagelijks gebruik?

do feb 09, 2006 00:42

Maar tis natuurlijk 100 keer leuker. Als je je maar van de beperkingen bewust bent en dus wat defensiever rijdt.

Adios, JR
Ja zeg dat ook tegen al die gekken op de weg, oke een Giulia is leuker, een 156 wel een stuk veiliger :wink:

Egbertone
Guru
Guru

do feb 09, 2006 08:08

Tja.... een auto is meestal zo veilig als degeen die er in rijdt.

Verder... een Giulia voor dagelijks gebruik... tuurlijk!

Ik heb zelf ook een Juul voor dagelijks gebruik(afgewisseld met de crx van m'n vriendin) De ontwaseming is inderdaad een aandachtspunt want die is niet zo goed als in een moderne auto. In mijn Juul zit zelfs een ventilator met maar 1 stand en geen achterruitverwarming. Maar goed, alles is te verbeteren natuurlijk. Je kunt proberen om er een kachel van een Berlina in te persen, die zijn beter. Ook op het gebied van remmen valt er ook wel wat te verbeteren. Bijvoorbeeld een set 2-liter fusees, schijven en klauwen monteren of de alu klauwen van een 75, die gaan i.c.m. andere schijven en blokken zo op de 1300/1600 fusees (heb ik me laten vertellen). Maar het kan natuurlijk ook nog gekker, zie het topic "Mean Giulia", een set klauwen en schijven van Movit bijvoorbeeld. Als je dan ook nog een set stalen remleidingen monteert, dan remt dat als de beste. Qua wegligging kan je dan een dikkere stabi aan de voorzijde monteren, stuggere (verlagings)veren, hardere dempers en de rubbers en bussen van het onderstel vervangen door stevigere.... en ga zo maar door...

Uiteraard is ook de roestpreventie belangrijk, als je echt het hele jaar door wilt gaan rijden.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 09, 2006 09:47

Bedenk wel dat je het echt moet willen, dagelijks rijden in een oldtimer. Alles voor liefnemen. Ook de tegenslagen. Niet omdat het belastingvrij is. Zomers in een klassieker rijden gaat best, maar als het een paar dagen regent of sneeuwt zoals nu wordt het een andere zaak. Dan heb je kans dat er problemen kunnen ontstaan waar je niet op zit te wachten natuurlijk. Waterlekkage, startproblemen, ruitenwissers die uitvallen, ik noem maar es wat. En zowiezo is het verstandig om op winterbanden te gaan rijden met achterwielaandrijving. Ik rijd zelf dagelijks in een Alfetta ( tot volle tevredenheid :D ) en ben zelf wel handig om het eea aan ongemak te kunnen verhelpen. Ben je dat niet en moet je alles laten doen dan kost dat een hoop geld. Koop daarom de beste auto die je kunt krijgen. Zowel technisch als wat het de koets aangaat. Iedere zomer de antiroestbehandeling controleren, zonodig vernieuwen. Niet bezuinigen op onderhoud.
Wat mij betreft zeg ik, doen. Maar niet tegen elke prijs. Laat je droom geen nachtmerrie worden.

Egbertone
Guru
Guru

do feb 09, 2006 10:17

Volledig met KAS eens... je moet er inderdaad volledig achter staan en incalculeren dat er wat vaker technische problemen zullen zijn als met een moderne auto. Verder.... belastingvrij rijden is natuurlijk geen reden om een klassieker te kopen... wel een leuke bijkomstigheid.

Dan nog de elektrische problemen...

Had zelf laatst ook een leuke.... bij remmen of inschakelen van het licht viel de radio telkens even uit. Vreemd want ik had de radio op een aparte voeding gezet. Ook viel af en toe de complete stroomvoorziening uit, wat op te lossen viel door even het stekkertjes van de hoofdvoeding in de zekeringkast (in de motorruimte) heen en weer te bewegen. Bleek uiteindelijk dat de zekering welke er achter zat behoorlijk gecorrodeerd/ingebrand was.

Ook op het gebied van de elektra valt er dus nog wel wat te verbeteren.

Robert 75 V6

RE: Giulia voor dagelijks gebruik?

do feb 09, 2006 16:18

Nueh....... je moet je giulua gewoon lekker pakken als het voor de leuk is. anders wordt je er volgens mij helemaal gek van, en zeker belangrijk.... het veiligheidsaspect. Moet je vrouw er ook in rijden met kindertjes enzo?? indien je goedkoper wilt koop je het beste een of ander japans of duits hok en een leuke super voor in de schuur. Kan je die meteen helemaal verlagen en net zo cool maken als je wilt compleet met brulpijp en mooie wielen en een 2,0 erin

krisco

Re: RE: Guilia voor dagelijks gebruik?

do feb 09, 2006 16:45

Denk bij daily use ook aan goed werkende kachel/ontwaseming......

Rik
Heb al vele dagen in de regen met de klapraamjes opgereden :roll:

SQUADRA LEO
Guru
Guru

do feb 09, 2006 16:46

Een Giulia voor dagelijks gebruik ?

Met dit klimaat !!
Ik zou het niet willen. [-(

Ik zag vorige week een Juul rijden. Ramen van de auto compleet beslagen.

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Giulia voor dagelijks gebruik?

do feb 09, 2006 16:55

Een Giulia voor dagelijks gebruik ?

Ik zag vorige week een Juul rijden. Ramen van de auto compleet beslagen.
Leo.
Dat is overigens bij 145/6 en 155 (en alle andere Fiat's) ook een veel voorkomend problem :wink:

Adios, JR

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 09, 2006 17:15

Prima te doen. Koop een zo goed mogelijk exemplaar en wat erg prettig kan zijn, is de beschikking over een carport. Een groot nadeel blijft het aanslaan van
de ruiten. Als het echt nat is geweest, kan je de boel ventileren door het raam even open te zetten.

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

do feb 09, 2006 17:27

ik rijd sinds 27 juni 2005 dagelijks met een bertone. hij staat altijd buiten, in scheveningen nota bene

het is een auto.
auto's moeten rijden.
als iets kapot dreigt te gaan repareer je dat toch gewoon? onderdelen kosten tegenwoordig zowat niks meer als je de juiste mensen kent.

bovendien is het mijn enige vervoer dus ik zal wel moeten :P ik ga hem niet conserveren ofzo, ik zorg gewoon dat hij in goede staat is en ik er veel plezier van heb.

het is zonde om ze te verstoppen
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”