Wild plan? Advies gevraagd.
Geplaatst: zo jan 29, 2006 12:48
Ik was serieus aan het overwegen een nieuwe 159 JTDm 16v te bestellen, maar het bedrag dat ik moest bijleggen op
m'n 156, daar koopt menigeen al een heel leuk autotje voor. Dus ik zie er vanaf.
Nou was ik vorige week zaterdag bij een grote Alfadealer in Noord-Italië en zag dat jong gebruikte 166's daar erg goedkoop zijn.
Hij had nog niet precies staan wat ik zocht, maar schijnt er regelmatig in te ruilen en gaf me ook een richtprijs op. Die was zodanig
interessant, dat ondanks de forste BPM die erbij komt als je zo'n auto hier invoert, ik minimaal EUR 6.000,= goedkoper uit zou
zijn dan met een vergelijkbare 166 in NL.
Het gaat dan over een 2.4 JTD 20V Distinctive, ca. 2 jaar oud (met de nieuwe "neus"), met alle opties: xenon; leer; navigatie, telefoon, etc.
Alleen staan er in Italië weinig met automaat en dat vind ik toch wel passen bij deze auto's.
Dus, nou heb ik twee vragen:
1) Alfa 166 2.4 JTD Ik heb het idee dat dit vrij goede auto's zijn, maar wie heeft er ervaring mee?
Bedenkingen heb ik over het ICS systeem (radio/navigatie/telefoon) want als ik zoek op internet lijkt het dat daar relatief
vaak problemen mee zijn en dan wordt het al snel kostbaar.
En ten tweede: is de automaat een aanrader of juist niet. Ik weet dat het koppel wat geknepen is bij de automaatuitvoering, maar
ik heb er ooit mee gereden en ik vond de prestaties voldoende.
Hoe zit het met het verbruik van de 175 pk JTD in handgeschakelde, dan wel automaat uitvoering? De automaat lijkt volgens
de officiële gegevens aanzienlijk meer te verbruiken. M'n meeste kilometers zijn snelwegkilometers (>70%), dus misschien
valt het dan mee?
2) M'n 156Die moet dan uiteraard verkocht worden. Eventueel personen die er belangstelling voor hebben?
Het is een 156 berlina JTS Selespeed Distinctive van feb. 2003 (oude neus), met vrijwel alle opties behalve het sportpakket.
Dus: leer; stoelverwarming; navigatie; cruise control; etc.
Is nu net over de 100.000 km (heeft donderdag grote beurt gehad) en de fabrieksgarantie heb ik verlengd en loopt nog
een vol jaar of tot 160.000 km. Ik wil er ongeveer EUR 15.000,= voor krijgen. Voor dat bedrag zitten de stalen velgen met
de winterbanden ook bij. Inruil kan natuurlijk niet, tenzij een echt mooie 90 V6, 75 V6 of Turbo, maar liever niet.
Het alternatief is natuurlijk dat ik gewoon nog een jaartje met de 156 verder rij, want er is niets mis mee, maar na al 7 jaar
Alfa 156 te rijden kriebelt het een beetje. En de snelwegen in Duitsland, waar ik ook vrij veel kilometers maak, zijn
dramatisch slecht en een 156 veert daar niet zo lekker, terwijl het comfort van een 166 stukken beter is. Ik wordt ook wat ouder
m'n 156, daar koopt menigeen al een heel leuk autotje voor. Dus ik zie er vanaf.
Nou was ik vorige week zaterdag bij een grote Alfadealer in Noord-Italië en zag dat jong gebruikte 166's daar erg goedkoop zijn.
Hij had nog niet precies staan wat ik zocht, maar schijnt er regelmatig in te ruilen en gaf me ook een richtprijs op. Die was zodanig
interessant, dat ondanks de forste BPM die erbij komt als je zo'n auto hier invoert, ik minimaal EUR 6.000,= goedkoper uit zou
zijn dan met een vergelijkbare 166 in NL.
Het gaat dan over een 2.4 JTD 20V Distinctive, ca. 2 jaar oud (met de nieuwe "neus"), met alle opties: xenon; leer; navigatie, telefoon, etc.
Alleen staan er in Italië weinig met automaat en dat vind ik toch wel passen bij deze auto's.
Dus, nou heb ik twee vragen:
1) Alfa 166 2.4 JTD Ik heb het idee dat dit vrij goede auto's zijn, maar wie heeft er ervaring mee?
Bedenkingen heb ik over het ICS systeem (radio/navigatie/telefoon) want als ik zoek op internet lijkt het dat daar relatief
vaak problemen mee zijn en dan wordt het al snel kostbaar.
En ten tweede: is de automaat een aanrader of juist niet. Ik weet dat het koppel wat geknepen is bij de automaatuitvoering, maar
ik heb er ooit mee gereden en ik vond de prestaties voldoende.
Hoe zit het met het verbruik van de 175 pk JTD in handgeschakelde, dan wel automaat uitvoering? De automaat lijkt volgens
de officiële gegevens aanzienlijk meer te verbruiken. M'n meeste kilometers zijn snelwegkilometers (>70%), dus misschien
valt het dan mee?
2) M'n 156Die moet dan uiteraard verkocht worden. Eventueel personen die er belangstelling voor hebben?
Het is een 156 berlina JTS Selespeed Distinctive van feb. 2003 (oude neus), met vrijwel alle opties behalve het sportpakket.
Dus: leer; stoelverwarming; navigatie; cruise control; etc.
Is nu net over de 100.000 km (heeft donderdag grote beurt gehad) en de fabrieksgarantie heb ik verlengd en loopt nog
een vol jaar of tot 160.000 km. Ik wil er ongeveer EUR 15.000,= voor krijgen. Voor dat bedrag zitten de stalen velgen met
de winterbanden ook bij. Inruil kan natuurlijk niet, tenzij een echt mooie 90 V6, 75 V6 of Turbo, maar liever niet.
Het alternatief is natuurlijk dat ik gewoon nog een jaartje met de 156 verder rij, want er is niets mis mee, maar na al 7 jaar
Alfa 156 te rijden kriebelt het een beetje. En de snelwegen in Duitsland, waar ik ook vrij veel kilometers maak, zijn
dramatisch slecht en een 156 veert daar niet zo lekker, terwijl het comfort van een 166 stukken beter is. Ik wordt ook wat ouder
