De Rooy en Becx niet naar Dakar
Geplaatst: za dec 31, 2005 17:41
Team Gauloises de Rooy niet van start in DAKAR 2006
December 30, 2005
17 Teleurgestelde mannen op weg naar huis.
Ook Team Hans Bekx terug naar Mariaheide
Druk overleg bij Team Gauloises de Rooy, helaas moet men voortijdig naar huis. [www.dakar-derooy.com ®] Gespannen wachten Gerard, Hans Bekx met teamlid en advocaat Van der Horst op wat komen gaat. [www.dakar-derooy.com ®]
De beide DAF Teams zullen de grote afwezigen zijn tijdens DAKAR 2006.
Maandenlang is er tussen de FIA en de DAF Teams contact geweest over de homologatie van de voertuigen. Alles leek in orde tot 23 december. Toen stuurde de FFSA, de Franse automobiel bond, bericht dat als de DAF teams met de nieuwe rallytruck zouden komen die afweek van de homologatie en dat die trucks dan niet voldeden aan de regels van Dakar. Een merkwaardige zaak nadat een FFSA vertegenwoordiger op 7 december de voertuigen in Son inspecteerde en akkoord had bevonden. Geharrewar over de homologatie van de voertuigen had er reeds toe geleid dat de beide DAF Teams besloten hadden gebruik te maken van de bestaande homologatie.
Voor een aantal wijzigingen om de voertuigen te verbeteren waren via de daartoe geëigende wegen toestemming gevraagd. Juist daar bleek de FIA laks en weinig plooibaar, waardoor vlak voor Kerstmis de eerder genoemde brief bij de DAF Teams aankwam.
Koortsachtig telefonisch overleg tussen de FIA, FFSA en ASO enerzijds en de DAF Teams anderzijds leidde er toe dat de DAF teams toch de reis naar Lissabon maakten, om te kijken of daar de administratieve en technische afhandeling voor deelname alsnog kon plaatsvinden.
Twee dagen lang is er door de teamcaptains en advocaat Breus van der Horst alles aan gedaan om deelname bespreekbaar en mogelijk te maken, maar ASO en FFSA durfden het uiteindelijk niet aan om de DAF Teams een startbewijs te geven. De hulp die van de FIA had moeten komen bleef uit.
Ondanks de belofte dat de verantwoordelijke functionaris van deze organisatie zich naar Genève zou begeven om de inmiddels toegestuurde aanvraag voor homologatie te bekijken, bleef deze op zijn vakantie adres, waardoor behandeling eerst 2 januari 2006, dus te laat kon plaatsvinden.
De beide teamleiders en Breus van der Horst probeerden vervolgens ASO te overtuigen dat zowel het FIA reglement als hun eigen reglement de mogelijkheid bood om de teams alsnog toe te laten, ook al moesten de teams daarvoor enige aanpassingen aan de voertuigen plegen. Tevergeefs, want de ASO besloot zich uiteindelijk achter de FIA te verschuilen, met als motivatie: geen stempel op de wijziging van de homologatie dan ook niet deelnemen.
Raadselachtig, dat de geweldige inspanningen die de teams zich getroost hebben om goed voorbereid aan de start te verschijnen zo weggepoetst konden worden. Een belediging voor de teams, een belediging voor de sponsors, maar bovenal een belediging voor de leden van de DAF teams die maandenlang dag en nacht bezig geweest zijn om goed voorbereid aan hun avontuur te beginnen.
De stemming was dan ook te snijden na de bekendmaking van de beslissing.
Wat dit voor DAKAR 2007 en de DAF teams betekent, daarover valt op dit moment nog niets te vertellen.
30-12-2005 20:30 HANS BEKX TEAMSPORT NIET MEE IN LE DAKAR
30-12-2005
Het ongelooflijke is gebeurd. Het team mag niet meerijden in Le dakar 2006. De rallyleiding heeft de rallytrucks niet toegelaten tot de rally omdat men stelt dat de homologatie niet in orde is. Tot op het laatste moment is er naar oplossingen gezocht met de FIA, FFSA en ASO. Ook de trucks van team De Rooij zijn naar huis gestuurd. Daarmee valt voor de tweede keer in één jaar het doek. Deze keer nog voordat de race zelfs maar begonnen is. ,,In feite is de ellende gewoon doorgegaan waar we in januari mee geëindigd zijn,’’ aldus een emotionele Hans Bekx direct na de beslissing.
Wat is er precies gebeurd?
Hans: ,,na het debacle van vorig jaar was ik op 10 februari zover dat ik weer een beetje helder kon denken en de gebeurtenissen van de afgelopen rally kon analyseren. Samen met Edwin ben ik toen begonnen om de hele papierwinkel minutieus door te nemen om zo alle punten boven water te krijgen waar we administratief de mist mee in zijn gegaan. In maart hadden we dat rond. Aansluitend zijn we met DAF om de tafel gaan zitten om te kijken hoe verder te gaan. We hebben van het begin af aan overal de FIA (de Internationale Autosport Bond) bij betrokken. Die adviseerde ons om een heel nieuwe homologatie te maken en in te dienen voor de auto’s.’’
Marcel van Vliet, voor wie het de eerste keer zou worden dat hij in het Bekxteam zou rijden, vult Hans verder aan: ,,we hebben die auto’s echt gebouwd met het FIA boek er naast in de werkplaats. We wilden tenslotte op een eerlijke manier te gaan rijden en wilden niet nog een keer zo’n debacle meemaken als afgelopen keer. Het gaat hier dan ook puur om een administratieve kwestie en niet op de manier waarop de auto’s geprepareerd zijn.’’
Alles leek goed te gaan en voor het team was er dus de hele zomer geen vuiltje aan de lucht. De auto"s werden voorgekeurd door FFSA (de Franse Autosport Bond).
Op 7 december en alles leek oké op wat kleine punten na die werden aangepast. Team Bekx is op geen enkele manier te kennen gegeven dat er iets niet in orde zou zijn met de homologatie van de nieuwe trucks. Zo ging het team opgewekt de introductie op 8 december jl. in. Er was immers geen vuiltje aan de lucht. Tot er op 23 december plotseling een fax kwam van de FFSA, dat de homologatie niet werd geaccepteerd. Er volgde koortsachtig overleg tussen DAF, De Rooij, Bekx en de organisatie. Uiteindelijk stelde de rally organisatie dat het met de nieuwe homologatie nooit goed zou komen en dus greep het team terug op de oude homologatie en diende die in. Dat betekende dat er weer een aantal dingen moesten worden terug gebouw. Hans: ,,daarbij gingen het om zaken als aandrijfassen, dakluiken en zo. Ook de intercooler, vorig jaar ook al punt van discussie, kwam weer ter sprake. Uiteindelijk meenden en menen wij nog steeds een auto te hebben die voldoet aan de FIA regels. Maar de organisatie zegt nu dat de auto volgens hen niet voldoet en dat we wel mochten rijden als de FIA zijn handtekening er onder zet. En dat kregen we zo vlak voor de rally niet meer voor elkaar. Dat betekent dus voor ons einde verhaal.’’
Het team gaat nu naar Nederland. Hans en Marcel: ,,dit is wel een heel zwarte dag"". Niet alleen voor het team dat de afgelopen maanden keihard heeft gewerkt aan de voorbereiding en soms zelfs nachten heeft doorgehaald om optimaal aan de start te komen. Ook onze de sponsors en fans hadden zich een heel andere afloop voorgesteld.’’
December 30, 2005
17 Teleurgestelde mannen op weg naar huis.
Ook Team Hans Bekx terug naar Mariaheide
Druk overleg bij Team Gauloises de Rooy, helaas moet men voortijdig naar huis. [www.dakar-derooy.com ®] Gespannen wachten Gerard, Hans Bekx met teamlid en advocaat Van der Horst op wat komen gaat. [www.dakar-derooy.com ®]
De beide DAF Teams zullen de grote afwezigen zijn tijdens DAKAR 2006.
Maandenlang is er tussen de FIA en de DAF Teams contact geweest over de homologatie van de voertuigen. Alles leek in orde tot 23 december. Toen stuurde de FFSA, de Franse automobiel bond, bericht dat als de DAF teams met de nieuwe rallytruck zouden komen die afweek van de homologatie en dat die trucks dan niet voldeden aan de regels van Dakar. Een merkwaardige zaak nadat een FFSA vertegenwoordiger op 7 december de voertuigen in Son inspecteerde en akkoord had bevonden. Geharrewar over de homologatie van de voertuigen had er reeds toe geleid dat de beide DAF Teams besloten hadden gebruik te maken van de bestaande homologatie.
Voor een aantal wijzigingen om de voertuigen te verbeteren waren via de daartoe geëigende wegen toestemming gevraagd. Juist daar bleek de FIA laks en weinig plooibaar, waardoor vlak voor Kerstmis de eerder genoemde brief bij de DAF Teams aankwam.
Koortsachtig telefonisch overleg tussen de FIA, FFSA en ASO enerzijds en de DAF Teams anderzijds leidde er toe dat de DAF teams toch de reis naar Lissabon maakten, om te kijken of daar de administratieve en technische afhandeling voor deelname alsnog kon plaatsvinden.
Twee dagen lang is er door de teamcaptains en advocaat Breus van der Horst alles aan gedaan om deelname bespreekbaar en mogelijk te maken, maar ASO en FFSA durfden het uiteindelijk niet aan om de DAF Teams een startbewijs te geven. De hulp die van de FIA had moeten komen bleef uit.
Ondanks de belofte dat de verantwoordelijke functionaris van deze organisatie zich naar Genève zou begeven om de inmiddels toegestuurde aanvraag voor homologatie te bekijken, bleef deze op zijn vakantie adres, waardoor behandeling eerst 2 januari 2006, dus te laat kon plaatsvinden.
De beide teamleiders en Breus van der Horst probeerden vervolgens ASO te overtuigen dat zowel het FIA reglement als hun eigen reglement de mogelijkheid bood om de teams alsnog toe te laten, ook al moesten de teams daarvoor enige aanpassingen aan de voertuigen plegen. Tevergeefs, want de ASO besloot zich uiteindelijk achter de FIA te verschuilen, met als motivatie: geen stempel op de wijziging van de homologatie dan ook niet deelnemen.
Raadselachtig, dat de geweldige inspanningen die de teams zich getroost hebben om goed voorbereid aan de start te verschijnen zo weggepoetst konden worden. Een belediging voor de teams, een belediging voor de sponsors, maar bovenal een belediging voor de leden van de DAF teams die maandenlang dag en nacht bezig geweest zijn om goed voorbereid aan hun avontuur te beginnen.
De stemming was dan ook te snijden na de bekendmaking van de beslissing.
Wat dit voor DAKAR 2007 en de DAF teams betekent, daarover valt op dit moment nog niets te vertellen.
30-12-2005 20:30 HANS BEKX TEAMSPORT NIET MEE IN LE DAKAR
30-12-2005
Het ongelooflijke is gebeurd. Het team mag niet meerijden in Le dakar 2006. De rallyleiding heeft de rallytrucks niet toegelaten tot de rally omdat men stelt dat de homologatie niet in orde is. Tot op het laatste moment is er naar oplossingen gezocht met de FIA, FFSA en ASO. Ook de trucks van team De Rooij zijn naar huis gestuurd. Daarmee valt voor de tweede keer in één jaar het doek. Deze keer nog voordat de race zelfs maar begonnen is. ,,In feite is de ellende gewoon doorgegaan waar we in januari mee geëindigd zijn,’’ aldus een emotionele Hans Bekx direct na de beslissing.
Wat is er precies gebeurd?
Hans: ,,na het debacle van vorig jaar was ik op 10 februari zover dat ik weer een beetje helder kon denken en de gebeurtenissen van de afgelopen rally kon analyseren. Samen met Edwin ben ik toen begonnen om de hele papierwinkel minutieus door te nemen om zo alle punten boven water te krijgen waar we administratief de mist mee in zijn gegaan. In maart hadden we dat rond. Aansluitend zijn we met DAF om de tafel gaan zitten om te kijken hoe verder te gaan. We hebben van het begin af aan overal de FIA (de Internationale Autosport Bond) bij betrokken. Die adviseerde ons om een heel nieuwe homologatie te maken en in te dienen voor de auto’s.’’
Marcel van Vliet, voor wie het de eerste keer zou worden dat hij in het Bekxteam zou rijden, vult Hans verder aan: ,,we hebben die auto’s echt gebouwd met het FIA boek er naast in de werkplaats. We wilden tenslotte op een eerlijke manier te gaan rijden en wilden niet nog een keer zo’n debacle meemaken als afgelopen keer. Het gaat hier dan ook puur om een administratieve kwestie en niet op de manier waarop de auto’s geprepareerd zijn.’’
Alles leek goed te gaan en voor het team was er dus de hele zomer geen vuiltje aan de lucht. De auto"s werden voorgekeurd door FFSA (de Franse Autosport Bond).
Op 7 december en alles leek oké op wat kleine punten na die werden aangepast. Team Bekx is op geen enkele manier te kennen gegeven dat er iets niet in orde zou zijn met de homologatie van de nieuwe trucks. Zo ging het team opgewekt de introductie op 8 december jl. in. Er was immers geen vuiltje aan de lucht. Tot er op 23 december plotseling een fax kwam van de FFSA, dat de homologatie niet werd geaccepteerd. Er volgde koortsachtig overleg tussen DAF, De Rooij, Bekx en de organisatie. Uiteindelijk stelde de rally organisatie dat het met de nieuwe homologatie nooit goed zou komen en dus greep het team terug op de oude homologatie en diende die in. Dat betekende dat er weer een aantal dingen moesten worden terug gebouw. Hans: ,,daarbij gingen het om zaken als aandrijfassen, dakluiken en zo. Ook de intercooler, vorig jaar ook al punt van discussie, kwam weer ter sprake. Uiteindelijk meenden en menen wij nog steeds een auto te hebben die voldoet aan de FIA regels. Maar de organisatie zegt nu dat de auto volgens hen niet voldoet en dat we wel mochten rijden als de FIA zijn handtekening er onder zet. En dat kregen we zo vlak voor de rally niet meer voor elkaar. Dat betekent dus voor ons einde verhaal.’’
Het team gaat nu naar Nederland. Hans en Marcel: ,,dit is wel een heel zwarte dag"". Niet alleen voor het team dat de afgelopen maanden keihard heeft gewerkt aan de voorbereiding en soms zelfs nachten heeft doorgehaald om optimaal aan de start te komen. Ook onze de sponsors en fans hadden zich een heel andere afloop voorgesteld.’’