charlotte

Winterbanden of niet?

zo dec 11, 2005 15:53

Hallo mede-alfisti,

Dinsdag gaat mijn Imola voor de APK. Overweeg om er meteen winterbanden om te laten leggen. Mijn vraag is: heeft dat in Nederland een toegevoegde waarde, ofwel: is het noodzakelijk?

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Winterbanden of niet?

zo dec 11, 2005 16:56

Als de temperatuur onder de 7 graden komt wél.

http://www.dppnl.nl/auto%20banden.shtml ... nterbanden
It's not easy, being green (kermit)

Rob GTV6
Member
Member

zo dec 11, 2005 17:51

Ik rij deze winter voor het eerst met winterbanden,en ik had het jaren eerder moeten doen.
Wat een verschil , echt een aanrader.

Rob GTV6.
'' Alfa Romeo '' op m'n lijf geschreven.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 11, 2005 18:41

Ik zou het alleen doen als je ze op een reserve setje velgen kan leggen, de slijtage van die winterbanden is n.l. enorm op het moment het warmer en droger begint te worden van het voorjaar.
Anders wanneer je nieuwe banden nodig hebt kies dan een set met gewoon hele goede waterafvoer. Scheelt ook al een stuk.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 11, 2005 19:22

Winterbanden......Moet je doen!
Ik heb het voor de auto's die inderdaad 's winters op de weg komen.....

Voorwaarde is een extra set stalen velgen.....want dat erop en eraf halen is niet om aan te bevelen....

Hoewel het niet hoeft te sneeuwen voor het voordeel, kijk maar naar de veeeel grotere afwater groeven, dat is dus lekker safe.....
(ze zijn inderdaad gehoriger, maar wat zou het?)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo dec 11, 2005 19:42

Doen,

wij krijgen via de leasemaatschappij winterbanden die op dezelfde velgen gelegd worden en waarbij de leverancier de zomerbanden opslaat. Het verschil is zeer duidelijk te merken. Vanaf +/- maart gaan de zomerbanden er weer op.
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

wobbut
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 11, 2005 19:46

Winterbanden... waarom wel!? :wink: Bij lagere temperaturen betere grip en kortere remweg dan je 'zomerbanden'. Je kunt overwegen een goed tweedehands setje winterbanden op de kop te tikken. Heb ik ook gedaan en rijd ik nu alweer de 3e winter mee.

Twee weken geleden toen het Nederlandse verkeer platlag door een beetje winter, reed ik door de Ardennen en Duitsland. Ik was erg blij dat ik net een week eerder de winterbanden eronder had gelegd 8)

Succes met de APK :P
Mito 1.4 MA TCT '10

164 Q4

zo dec 11, 2005 20:33

Ik rij ook altijd 's winters met winterbanden. Bevalt mij zeer goed. Ik heb 195'ers om 15" originele alu's zitten en het lijkt misschien dan niet zo mooi maar het rijdt wel een stuk beter met dit weer.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Winterbanden of niet?

zo dec 11, 2005 20:46

Winterbanden... waarom wel!? :wink: Bij lagere temperaturen betere grip en kortere remweg dan je 'zomerbanden'. Je kunt overwegen een goed tweedehands setje winterbanden op de kop te tikken. Heb ik ook gedaan en rijd ik nu alweer de 3e winter mee.

Twee weken geleden toen het Nederlandse verkeer platlag door een beetje winter, reed ik door de Ardennen en Duitsland. Ik was erg blij dat ik net een week eerder de winterbanden eronder had gelegd 8)

Succes met de APK :P
Wintenbanden met minder dan pakweg 4 mm zijn echt waardeloos. Je bent dan beter uit met een stel goede zomerbanden.

Voor mn werk rijden we het hele jaar met M&S. Ik moet zeggen dat dat een heel aardige compromis is.
Op zich zijn winterbanden voor de veelrijder een aanrader, maar je hebt daarvoor eigenlijk wel een tweede setje velgen nodig. Neem ze ook niet te breed, want met een relatief smalle band ben je gewoon in alles een stuk beter uit.
Vergeet echter niet dat je met een setje redelijke all-round "zomerbanden"nog niet zo'n heel gek figuur slaat als ze ruim in het profiel zitten. Winterbanden zijn beter, met name op het natte wegdek door de zachtere compound en de verbeterde lamellen.
Er zijn echter ook nog steeds winterbanden die alleen bedoeld zijn voor het echte "graafwerk" In de praktijk zijn dat vette herrie banden waar je in NL niets aan hebt en waarmee je op een natte weg ook niet echt opimale grip hebt.
Persoonlijk vind ik de natweereigenschappen de grootste winst voor een winterband. Tis gewoon net als een zomerband ook een compromis tussen een aantal eigenschappen en het is maar net waar je aan "hecht". :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 11, 2005 21:21

heb die 16 winters nog nooit met winterbanden gereden :wink:

gewoon voorzichtig rijden en af en toe ander vervoer nemen.
156

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 11, 2005 21:29

Heb nog nooit met winterbanden gereden.
Wellicht dat dit wel gaat komen met de carismavelgen :wink: een setje winterbanden erop en :driving:

De winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling dan een zomerband.
Dit maakt het dat de grip bij die lage temp. < 7graden veel beter is dan bij zomerbanden.
Of er dan 7 of 4 mm profiel op zit maakt bij droog weer niet veel uit, de grip die blijft.
Wel wordt de water/sneeuw afvoer minder uiteraard en daarmee weer de grip.

Ik zeg doen, spaart ook zomerbanden en je mooie velgen....

Maxtor
Guru
Guru

zo dec 11, 2005 23:41

Alle auto's hier thuis staan het gehele jaar op zomerbanden. Zelfs de auto van de zaak, wordt geen toestemming voor winterbanden gegeven. Mijn vader rijd al zn gehele leven op zomerbanden in de winter en ik ook dus :roll:

Nooit problemen of ongelukken gehad, is natuurlijk ook het kennen van de eigen auto en het vooruitdenken... Maar toch maar even afkloppen op het houten bureau!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

charlotte

do dec 15, 2005 20:05

Bedankt voor alle tips!

Stel de winterbanden en het besluit daarover een jaartje uit. Om de auto APK goedgekeurd te krijgen moest er weer nogal wat gebeuren, o.a. drie nieuwe banden. Heb gekozen voor drie "zomer"banden. Ze mag nu weer de weg op. Als ik alle rekeningen van de garage van dit jaat bij elkaar optel had ik een andere auto kunnen kopen. Maar ja, ben nu eenmaal verliefd op haar.

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member

do dec 15, 2005 21:25

Een extra motivatie om voor winterbanden te kiezen: Vanaf juni 2006 wordt er een wet in Duitsland ingevoerd waarin de automobilist verplicht wordt om winterbanden op zijn auto te hebben liggen wanneer het weer hier om vraagt. Dus wanneer je een deuk rijdt in een sneeuwbui met je zomergympen, dan sta je verzekeringstechnisch al niet zo sterk meer, omdat je op dat moment de wet overtreedt. Over bandenslijtage: Je zomerbanden slijten in de winter ook , dus de sets slijten tegen elkaar op. En op Ebay staan de winterbanden inclusief velgen regelmatig onder de 100 euro per set, dus voor de kosten maakt het ook geen drol uit.

derien

do dec 15, 2005 21:54

Ook hier verplichten die handel! Gordels zijn toch ook verplicht? En winterbanden zijn niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor de mensen om je heen.
Ik dacht altijd dat winterbanden in NL overbodig waren, maar als je eenmaal merkt hoe veel meer grip je auto krijgt door winterbanden, wil je geen winter meer zonder.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”