Zijn wij nou " Statler & Waldorf " in die zaal vol Alfa-goes-mainstream adepten Yuri ?
In algemene zin ben ik wel een behoorlijke Waldorf of Statler (welke is eigenlijk welke?), dus het verbaast me weinig
Maar alle gekheid op een stokje: het is toch treurig dat je als autofabrikant tegenwoordig een Qashqai-achtige moet uitpoepen wil je in Europa nog een beetje voet aan de grond krijgen? Goed, wie betaalt bepaalt en ik betaal niet
ik moet niet zeuren, dat snap ik ook wel.
In principe heeft FCA weinig keuze en moeten ze Alfa ook dit soort treurnis laten fabriceren (althans, volgens marketing-logica), maar het lijkt toch een aardig gevalletje 'too little, too late' te worden. Na de 147/156/166/GT-generatie heeft Alfa de boot stevig gemist en zijn er veel klanten weggelopen naar onder andere Audi BMW en Volvo, en die krijg je zomaar niet meer terug. Andersom: waarom zou ik, als ik zo'n wiebelcontainer ambieerde, bij Alfa gaan winkelen? Wat biedt een Tonale of een Stelvio dat een Mazda-CX-dit of een Volvo XC-dat niet kan bieden? Precies: niks, afgezien van een service-organisatie met flink wat blinde vlekken op de kaart en een bijna-garantie dat als ik over 4 of 5 jaar een opvolger van mijn auto zou willen kopen, deze niet bij Alfa te vinden zal zijn omdat FCA de 'strategie' (en ik gebruik dat woord losjes) weer eens om heeft gegooid.
Het Lancia-scenario zit er nog altijd dik in: een ooit mooi merk, dat in zijn nadagen vrijwel alleen afschuwelijke auto's heeft gebouwd in een kansloze poging om het vege lijf te redden.