bert
Guru Duplice
Guru Duplice

Honda S2000 V-TEC in een Bertone.

zo sep 25, 2005 18:02

http://www.alfabb.com/bb/forums/showthr ... ge=1&pp=15

Erg gaaf om deze Honda motor te gebruiken. De Honda motor is een juweeltje en ik noem
het de GTA van deze eeuw. Het is met stip binnengekomen op mijn verlanglijst..

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Honda S2000 V-TEC in een Bertone.

zo sep 25, 2005 23:59

Ik vind dit soort projecten altijd prachtig, ook al vind ik het eindproduct niet zo interessant meer omdat er een 'verkeerd' blok in ligt. Maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 26, 2005 07:25

Ach: Het blok is wel goed........:biggrin:

Ik geef Bert in deze volledig gelijk. Honda's mogen dan je smaak zniet zijn quo uitstraling of wat dan ook maar die VTEC blokken zijn pure juweeltjes. Eigelijk zijn ze op dit moment net zo modern/goed als de Nord-blokken destijds en dat kun je rustig een compliment noemen. Als je kijkt naar de huidige Alfa-motoren, is de ontwikkeling toch wel behoorlijk achtergebleven.
Schroef zo'n blokkie in een 147 en de GTA wordt een echte GTA. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Cavolo

ma sep 26, 2005 08:59

Hmm, ik heb ook wel wat negatieve dingen over dat 2-liter blok gehoord: vermogen schijnt erg bovenin te zitten, aan/uit karaktertje. Honda is ook niet voor niets naar 2.2 liter gegaan ipv 2.0. top-vermogen van zo'n 2.2 is gelijk aan de 2.0 maar het blok pakt beter op onderin nu.

En ff serieus: wie gaat er nou een Honda blok in een Bertone leggen? Ik ben niet van het 'origineel' houden, maar ga dan voor een 155Q4 blok...(met nog meer powerrrr)

Wel een super project, en het zal vast gaan als een kanon. je moet alleen de motorkap dichthouden.... :)

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 26, 2005 09:33

Mooi man !

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 26, 2005 09:36

Ieder zijn mening. Ik denk menigeen nu niet meer ondersteboven is van de prestaties
van een 1300 en vele zijn tig jaar al uitgevoerd met een 2.0 Nord. De Giulia was zeker in de
jaren 80/90 met zo'n conversie een uiterst rappe auto maar nu gaan de ontwikkelingen
in autoland zo snel dat T.Spark en zelfs 1.8 turbo worden gebruikt voor meer prestaties.

Ik zie over 10 jaar wellicht gebruik van andere motoren. Misschien wel door verscherpte
emissie-eisen en een Alfa Nord op injectie vind ik helemaal niks. Keuze kan zijn de Fiat 16V met of zonder turbo. Ik ben niet zo weg van gietijzer en de Honda motor vind ik veel meer in lijn met de echte Alfa traditie van een hoog specifiek vermogen. 240pk/1000 kg.

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 26, 2005 09:38

Wat weegt zon Honda blok eigenlijk ??

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma sep 26, 2005 12:17

Tsja dat honda blokken en honda techniek echt goed is hoeft niemand aan te twijfelen maar no way dat het in mijn bertone komt!! In een bertone hoort gewoon een alfa blok een nord of een TS en met carb's!! Ook geen V6 (veel te zwaar!!!!) of een lancia blok (155Q4= lancia delta met andere koets)
Maar goed het is maar een mening, kun je eindeloos over delibreren. Wilde hem alleen ff kwijt.
Trouwens met een goed TS blok op carb's (kun je met fantasie als replica gta zien) is de 190 pk ook haalbaar met een leuke koppelkromme, nog wat gewicht van de koets dumpen en andere achteras ophanging en dan ben je echt niet langzaam meer!! En dat zonder nieuwerwets japans spul in je bert.

Gr,
DJ

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 26, 2005 12:26

160 kg. Het lijkt mij te gek om zoiets te hebben. 60's style en handling/wegligging van een
105 is nog steeds goed maar met wat meer paarden ook in rechte lijn zeer rapido.

Bij Mugello stond eerst een 105 met V6 maar het schijnt echt beroerd te rijden niet alleen
vanwege het iets hogere gewicht maar locatie van de motor is te ver naar voren.
Een 105 met 1800 turbo schijnt nogal heftig te zijn met veel wielspin en draaimoment
is wat moeilijk op asfalt over te brengen.
Ik dacht eerst aan een Rover V8 vanwege zijn compactheid en het geringe gewicht van 160 kg maar het blijft een vreemd huwelijk en denk dat karakter van een Alfa weg is.
Rover K series leek me niet verkeerd met gewicht van 80 kg inclusief vloeistoffen. Motor
is leuk op de tekentafel ( sandwich motor met lange bouten van kop naar beneden) maar het is hopeloos gefabriceerd met inferieur blokmateriaal.

Als ik eens klaar ben men met de studie ga ik eens babbelen met een bevriend monteur.
Ik heb zijn hulp, know how en assistentie wel nodig.

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 26, 2005 12:28

Heb je al uitgezocht wat een 2e handsje inclusief bak en alle benodigde aanbouwdelen en computers doet ?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma sep 26, 2005 12:31

nog ff doorgelezen wat die man allemaal moet veranderen om dat vtec blok in de bert te lepelen, dry sump of chassis balk aanpassen, stuurstangen zijn nog een raadsel, tunnel past niet meer. sorry ik moet nog zien of dit per geinvesteerde euro en tijd echt meer gaat opleveren dan een goed TS blok op carb's! (en dan even afgezien of je al dan niet een honda blok in een bert "mag"gooien want dat is toch zinloze smaak discussie) en vwb of de auto dan ook echt sneller word, als ik een echt snelle bert wil dan zou ik eerst eens aan de achteras dwarslocatie gaan werken en ik weet ook al hoe! Henry Klein van Wiligen heeft zover ik weet de mooiste constructie hiervoor verzonnen, veel mooier dan alles wat ik tot nog te koop heb gezien (sliding block repica en wattstangen aan de achterkant van de as)

Maar vanuit knustsel oogpunt is z'onvtec blok erin lepelen EN alles goed passens en rijdend krijgen natuurlijk een pracht project.

Gr,
DJ

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 26, 2005 12:44

http://www.jalopnik.com/cars/custom-car ... 026483.php

Ieder zijn ding...ik wil geen raceauto met de scherpe kantjes eraf voor straatgebruik.
Enige waar ik behoefte aan heb, is motorvermogen, motorvermogen, motorvermogen en acceleratie. In NL is er gewoon geen gelegenheid voor om echt te rijden. Steden liggen vol drempels, fietsers zijn overal en het is mij te gevaarlijk en te onverantwoordelijk.
Gaspedaal gaat bij mij alleen naar beneden als ik een keer vooraan het stoplicht sta of een snelweg opdraai.

Als ik zou willen racen op een circuit, heb je volkomen gelijk.

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma sep 26, 2005 12:58

We hebben het er veel vaker over gehad.... Kitcars.
Veel vermogen bij een laag gewicht.
Grote V6 en V8 motoren zijn geinig maar wegen toch wel wat.
Aan de andere kant heb je motorfiets motoren als de Hayabusa of Zx12 ed.
Ook leuk, maar weer geen koppel bij lagere toeren, en dat rijdt ... op de openbare weg.

Een S2000 motor zou een perfect compromis kunnen zijn. Niet alleen de motor maar ook de bak is direct bruikbaar zonder geklooi met pasplaten oid. Verder is er voor een Honda motor veel meer tuningspul beschikbaar waardoor de standaard 240pk grens vrij "goedkoop" naar boven te verleggen is. Dat blijft gewoon een nadeel van Alfa motoren: er is vrijwel niets aan in de praktijk bewezen standaard tuning onderdelen/sets te kijgen.

De pest met zon Honda blok is waarschijnlijk de aanschafprijs !!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 26, 2005 15:13

Zo goedkoop zijn motoronderdelen voor een V-TEC nu ook weer niet. Een type-R gebruikt
veel gesmeden motoronderdelen en voor de NSX motor gebruikt men zelfs titanium.
Het heeft gelukkig de reputatie erg duurzaam te zijn.
Voor Honda bestaan i.d. zeer veel tuningsonderdelen maar een nog heftiger set zuigers
is E 850. De motor is zeker goed voor 11.000 tpm dus zelfs nog meer potentie in maar
240 pk uit een tweeliter zou voor mij heftig genoeg zijn zeker als je er 100.000 km mee kan klokken.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”