GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: vr jan 14, 2005 12:07
door kai
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=31777
We mogen hopen dat Alfa niet het volgende slachtoffer is....
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: vr jan 14, 2005 12:20
door bert
GM bezit 'slechts' 10% van FIAT Auto. Ik denk dat Lancia, na de verkiezingen in Italie, het lootje zal leggen.
Het nieuws over Saab verbaast mij eerlijk gezegd niets. Welk brein is op het idee gekomen
dat men een kleine Saab op basis van de Vectra kan bouwen? Afschuwelijke auto om mee
te rijden, chassis scheurt bij motoren van om en nabij 200 pk. Alles wat r.k was, kwam van
het Opeltje en erger torque steer op een auto kan je bijna niet aantreffen.
Ik vindt het toch erg jammer. Ze bouwden vroeger erg innovatieve en aparte auto's.
Hopelijk neemt Scania het merk weer over.
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: vr jan 14, 2005 13:05
door ChickenBoy
En dan hebben we het niet over de Subaru en Chevrolet klonen die Saab in da USA voert. Badge engineering waar de Engelse auto industrie aan ten onder is gegaan.
Mensen zijn niet gek, een Simca Talbot noemen neemt niet weg dat het dezelfde auto met hetzelfde imago blijft.
Maar het wordt steeds weer geprobeerd, nu is een Daewoo ineens een Chevrolet!?
Er is op dit forum vaak veel kritiek op Fiat in relatie tot Alfa, maar ik denk dat het allemaal veel erger had gekund. Saab is het bewijs.
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: vr jan 14, 2005 13:05
door Dinky Boy
Het beste nieuws staat onderaan...
De hoge olieprijzen hebben de verkoop van grote benzineslurpende SUV's een forse klap gegeven.
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: vr jan 14, 2005 13:24
door bert
Totale Saab verhaal.
Saab had a terrific year in the U.S. last year. New models pushed sales up to 47,914, a new milestone. But the boom didn't last: It looks like sales will fall to 39,000 in 2004, just about where Saab has been most of the last few years. Saab's worldwide output peaked at 134,000 cars in 1987, which was before General Motors bought it, then declined to 71,000 in 1993. GM's goal is to expand sales to 250,000 to 300,000 units, but volume has never grown beyond pre-GM days. "What hurts us this year is that we do not have an SUV," says Debra Kelly-Ennis, the Saab president. She's got a point. Saab sells only cars, and that means it's out of half the American market--the growing half. Saab doesn't have a sport utility vehicle, minivan or pickup. It seems to me that GM is more than a little confused about what to do with Saab. The present survival plan calls for Saab to be less like Saab and more like other GM brands, but with Saab badges. Already here or on the way are Saabs tied to designs from Opel, Chevrolet and even Subaru, a 20%-owned GM affiliate. Saab lovers may not like this strategy but it's hard to blame GM. The auto giant has had steady losses since it first invested in the Swedish carmaker in 1990. GM doesn't say how much it has put into Saab, but I would guess that the investment and losses might add up to $4 billion.
Year Saab U.S. Sales
1999 39,541
2000 39,479
2001 37,556
2002 37,805
2003 47,914
2004 39,000 (E)
Sources: Automotive News; E: Estimate, by author
This isn't just a problem for the American market, as Saab is part of GM's worldwide product portfolio. Heck, Oldsmobile sold 352,000 units in the year before GM announced it would kill it, and sold 126,000 vehicles--nearly as many as Saab worldwide--in 2003, Olds' next-to-final year on the market. GM actually bought half of Saab back in 1990, then picked up the other half a decade later. Yet General Motors never went overboard on spending for new Saab models. As Kelly-Ennis notes, Saab traditionally has had a narrow product line and long life cycles. Another obstacle is that Saabs are built in Sweden, where labor and other costs are expensive.Saab was able to get away with this business model in the good old days--before the Japanese, before the Koreans, before low-wage production in Eastern Europe. It doesn't work now. Saab 9-2X A broader lineup of vehicles is key to Saab's survival. Saab just added the 9-2X, a derivative of the Subaru WRX. The 9-2X models actually look like a Saab. Next spring Saab will get its first SUV, the 9-7X. The 9-7X is based on the Chevy Trailblazer and will be built in one of GM's U.S. truck plants. My honest opinion is that the 9-7X looks good. The front-end sheet metal is Saab-like, the interior is way above that of any Chevy, and the ignition key is even down in the console, Saab-style. Another SUV is coming, too, a Saab version of a future Subaru, with three rows of seats. How well these crossbreeds will sell, here or in Europe, is a mystery. The Saab sales organization is not particularly strong anywhere. GM has too much capacity in Europe, which means that either the Saab plant in Sweden or an Opel factory in Germany might be closed. Since there are lots more Germans than Swedes the decision seems obvious. Or is it? In the U.S, a high-ranking GM executive says they might build a European-only Cadillac off that Saab architecture, and build it in that Swedish plant. So it is hard to say which European factory is at greater risk. In the meantime, Swedish Saabs are borrowing more and more designs and parts from German Opels. It may help GM cut costs in Europe but it also risks damaging Saab's brand attributes. Saab 9-7X When GM first took a stake in Saab in 1990 it was, in a way, to make up for Ford Motor's acquisition of Jaguar. GM figured it could turn Saab into a BMW. That strategy didn't work, and GM has yet to figure out what to do with Saab. There is some thought again, I think, about Saab becoming a world luxury brand. "The global premium segment is growing. Saab is a well established player in that segment," says Kelly-Ennis, and "Saab is our only premium brand in Europe." But then GM seems to be trying to make Cadillac a world luxury brand, too. This is what I mean about confusion. GM can't take the losses anymore. Would GM just kill Saab or give it away, the way BMW dumped Rover? That actually might be the easiest way out. Kelly-Ennis, who was heading Oldsmobile when it was shot down under her, says that Rick Wagoner Jr., GM chief executive, and Robert A. Lutz, the vice chairman, both want to keep Saab. I believe it. Wagoner was on the team that bought Saab and Lutz hates to quit on anything. What Kelly-Ennis wants to do in the U.S.--in addition to selling the new SUV and Subaru-built cars--is rebuild sales of the 9-3, the core model. The car has excellent safety ratings--something she plans to promote to Saab's traditional customers: well-educated, high-income individuals. Late next year there will be a hatchback version of the 9-3. A lower-priced convertible model is coming, too. Long range, Kelly-Ennis figures Saab has the potential to sell 70,000 vehicles a year in this country. That's when the line is broadened, of course.
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: vr jan 14, 2005 16:18
door KAS
Misschien moeten ze Saab maar es weer mee laten doen in het WRC. Het imago weer eens opkrikken. Subaru hebben ze tenslotte ook weer op de kaart gekregen.
En als ze met dit soort modellen komen is de vraag wat Saab nog heeft toe te voegen aan keuze van de consument. Dan kun je ook voor een Subaru gaan.
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: zo jan 16, 2005 13:39
door Schaapm
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: zo jan 16, 2005 13:49
door Dinky Boy
Meer info over die veelwijverij
Heb er al een tijdje niets meer over gehoord
(gelezen).
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: zo jan 16, 2005 14:52
door Eric
Stukje in the Detroit Free Press van 16 december (dus ook al oud nieuws):
Fiat, GM head to mediation
http://www.freep.com/money/autonews/fia ... 041216.htm
RE: GM vs. Saab en Alfa ?
Geplaatst: zo jan 16, 2005 15:18
door bert
Krijg daar de balen tabak van. Saab was altijd een karakter auto en alles stond voor bepaald
idee. Of het nu turbo was, sleutel in het midden, panaroma voorruit maar onder GM werd
het het spoorloos en anonieme auto die niemand tegen de borst mag stuiten.
Zelfs nu weten ze niet wat voor auto ze moeten bouwen die kan verkopen en wordt
er gerommeld met grilletjes en helemaal triest vindt ik de contactsleutel tussen de stoelen
bij Saab 9-7X van een badge-engineerde Chevrolet Trial Blazer.
De situatie bij Alfa Romeo vindt ik laatste 5 jaar ronduit irritant met oeverloos gezever dankzij FIAT. Dan is er geen budget meer vanwege desastreuse ontwikkelingen binnen FIAT en weet ik veel wat nog meer...alles behalve werkelijk autonieuws.
Ook dat gedonder rond GM helpt niet het vertrouwen in toekomstige Alfa Romeo's.
Doe eens niet zo geheimzinnig en geef openheid van zaken. Wat voor Alfa's komen er
nu werkelijk en wat wil Alfa Romeo voor de toekomst??? Sinds 2002 zijn er alleen maar
meer vragen ontstaan en onzekerheid gekomen. Ze moeten eens wat lef tonen, laten
merken dat merk nog steeds alive and kicking is en absoluut wil blijven bestaan voor de toekomst ongeacht FIAT/GM of wie dan ook de boel gaat leiden. Zo, ik heb gezegd.