Pagina 1 van 3

Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 15:32
door alfisti-164
Hallo allen,

Mijn naam is Martijn de Jong en heb al een tijd een 164 V6 24v uit 1994.
Ik wil mijn alfahobby uitbreidden en kan nu aan een Bertone komen die in restauratiestaat is.
Maar: waarschijnlijk (gezien het kenteken en de Miles per Hour-tellers) moet hij geïmporteert worden. Mijn vraag is nu, wat kost dat nog tegenwoordig? Er blijft toch altijd nog BPM staan?

Verder wil ik alle Bertone-fans vragen om mij een beetje bij te praten over dit model...
Ik heb er echt nog geen enkele kaas van gegeten.
Als ik tot koop overga wil ik het helemaal in originele staat terugbrengen en kan alle hulp gebruiken...

Bedankt!

Afgaande op de dubbele koplampen, klopt het dat het een GT is? (of het een 1750 of 2000 betreft is onbekend)...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 15:51
door Egbertone
Hmmm..... mooi kleurtje hoor :wink:

Zo te zien AR 525 Prugna.....
Dubbele koplampen, Zamac grille, rozetten op de bumpers... model is zo te zien een GT 2000 Veloce.

De knipperlichten onder de bumper, getint glas en de aanwezigheid van een airco doen vermoeden dat het om een USA-versie gaat. Alleen dan weer niet de kentekenverlichting en de sidemarkers van een USA-versie. Opvallend is de plaats van de tankdop.... zit normaal gesproken achter een klepje in het linker achterzijscherm.

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 15:55
door Dottore M
Als ie een tijd zo lekker buiten in het gras gestaan heeft..... :?

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 16:03
door @lfa@lgra
Opvallend :?: :!: Is idd de tankdopplaats (Alleen een GTA heeft hem daar van origine zitten) Verder, ik wil me nergens mee bemoeien, maar ziet deze auto er nogal erg triest uit. Let eens op de linkerachterhoek. Dat scherm licht totaal uit model,met een aanzetting recht boven de wielkast, net als het linkerportier trouwens, daarvan sluit de buitenplaat ook voor geen meter aan bij het achterscherm. De achterkleprand is ook net het Snekermeer. Ik heb nu niet direkt de indruk dat dit "Het snoepje van de week"is.
Wat ik wil zeggen: Kijk goed uit. Een slechte basis kan je vreselijk veel gaan kosten, soms een veelvoud van een goed exemplaar. Zelfs met een forse investering op restauratie gebied kan het resultaat je soms nog tegenvallen.
Het betreft dus een amerikaan. Amerikanen kunnen nul-komma-nul plaatwerken. alles wordt daar strakgemaakt met polyester. Dat is een prima materiaal om een bootje van te maken, maar een gruwel op een auto-carosserie.
Het voordeel van deze auto is dat hij iig compleet oogt, maar zelfs dan vindt je vele zaken bij nader inzien toch niet mooi genoeg om opnieuw te gebruiken.
Ik wil je niet moedeloos maken, integendeel, maar wees op een gezonde manier wantrouwend bij het starten van een dergelijk projekt. Als het meevalt is dat veel prettiger dan als het goed tegenzit.

Oh ja; Van de BPM blijft 10% staan geloof ik, maar das van de toenmalige nieuwprijs dus dat valt wel mee.

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 16:06
door vV
als ik naar de auto kijk zou ik heel erg goed kijken, en iemand meenemen die het model kent, want dit zou wel eens een grote kostenpost kunnen inhouden.
het achterruitrubber lijkt te bollen onderaan, wat een doorgeroeste onderste raamlijst in zou houden, erg duur om te herstellen.
Plaatwerk wat er te krijgen is is erg duur, en niet altijd even goed qua pasvorm.

Dus van belang: hoe handig ben je zelf met lassen en techniek?? dit is een totaaltestauratie. Wanneer je alles zelf zou doen behalve spuiten en bekleding moet je toch rekenen op minimaal 12.000,= restauratiekosten, en dan ben ik waarschijnlijk erg laag in mijn schatting...

Wat vragen ze ervoor, want zeer waarschijnlijk zijn er betere basis-auto`s te koop.

Van belang zijn in ieder geval de papieren die erbij zitten, niet alles wordt meer zomaar geaccepteerd door de RDW bij de noodzakelijk kentekenkeuring.

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 16:17
door kai
BPM = Niks

Begin zonder ervaring niet aan een te groot project.
Je bent in mum van tijd blut. ( en spuugzat van)

Re: RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 16:48
door Egbertone
Verder, ik wil me nergens mee bemoeien, maar ziet deze auto er nogal erg triest uit.
.... maar het is een Prugna Bertone en die moeten behouden blijven.... [-(




Ahum.... ehhh... nee.... ziet er inderdaad niet al te rooskleurig uit, heb je volkomen gelijk in.

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 16:48
door Michel
Veel is hierboven al gezegd, ik wil er nog graag aan toevoegen dat het volgens mij geen zin heeft om zo'n project, waarvan de afloop niet in te schatten is, te beginnen. Reden: er zijn nog volop rijdende en goeie Bertone's. Of koop een minder goeie (projectje) waarvan je op voorhand weet waaraan je begint. Via iemand van hier oid.
Kijk HIER maar eens....dat soort dingen kan je voorhebben..... :(

Re: RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 17:06
door Andretti Molletti
Opvallend :?: :!: Is idd de tankdopplaats (Alleen een GTA heeft hem daar van origine zitten)
Absoluut geen project om mee te beginnen schat ik zo...
De tankdop ve GTA heeft ook nooit op het scherm gezeten, maar op / in de achterklep...

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 17:07
door alfisti-164
Bedankt voor jullie eerlijke reacties...

Ik weet nu iets meer waar ik naar moet kijken.
Jullie horen het meteen als ik m bekeken heb! (En of ik op zoek ga naar een andere :wink: )

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 17:12
door Egbertone
Martijn,

Ik heb een aantal tips welke ik hier op het Forum verzameld heb op m'n site gezet, misschien heb je er wat aan.

http://www.egbertone.nl/tips.htm

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 17:14
door alfasud1972
Alles hangt en staat met de staat van de carrosserie, maar ook een beetje met de prijs. Als je 'm voor 100 euro kan kopen is dat een ander verhaal dan dat ze er 7500 euro voor vragen....

Re: RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 17:17
door alfisti-164
Alles hangt en staat met de staat van de carrosserie, maar ook een beetje met de prijs. Als je 'm voor 100 euro kan kopen is dat een ander verhaal dan dat ze er 7500 euro voor vragen....
Wacht even... In goede staat, hoeveel zijn ze dan waard? Want als jij nu al zegt 7500 euro... In deze staat... Of bedoel je dat niet? De vraagprijs weet ik nog niet... Waarschijnlijk een goede fles wijn... :wink:

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 17:19
door ciclista
Waar staat deze? Misschien is er iemand van het forum in de buurt die even mee kan kijken. In het zuidwesten kan ik wel even meekijken.

RE: Bertone importeren en restaureren

Geplaatst: ma sep 12, 2005 17:22
door roel
Hoi Martijn,

Over bovenstaande auto is genoeg gezegd lijkt me zo.

Als ik jou was zou ik me eerst iets beter verdiepen in de verschillende types Bertone. Als je nu vol enthousiasme begint aan deze 2000 GTV en in de loop van het project erachter komt dat je liever een brievenbusje had gehad (spleet tussen motorkap en front) of een 1300/1600/1750, dan is dat erg zuur. Er zijn een hoop verschillen die je pas doorhebt als je je wat beter in de materie verdiept heb.

Bekijk vooral veel verschillende auto's voordat je deze in een opwelling koopt !! Er zijn er zat.

Succes,

Roel